Bastiaan

dag mensen,

ik krijg vandaag al voor de tweede keer mailtje die er zo uitziet:

Ik heb akkoord gegeven om je deze leuke link te sturen: http://www.scripthosting.nl/msn Probeer het ook eens !! Grz van je MSN buddy *****@hotmail.com

met op de plaats van ***** kennisen van mij.

GA HIER NIET OP IN!! Als je op de link klikt ga je waarschijnlijk naar een zogenaamde phishing-site. Die probeert nietvermoedende mensen hun gebruikersnaam en wachtwoord af te nemen. Op de site zeggen ze een checker te hebben die kan controleren wie je geblocked heeft in de msn-messenger.
Vul nooit zomaar je msn adres en wachtwoord in op een vreemde site! In de meeste gevallen zullen zij die gegevens namelijk opslaan. In dit geval sturen ze het bovenstaande mailtje naar iedereen in je msnlijst.

Waarom zouden ze dit doen? De kans is groot dat de makers van de site over een bepaalde tijd een messenger-virus of worm willen verspreiden en dat gaat erg makkelijk als ze hem kunnen verspreiden via accounts van gewone msn gebruikers. De pakketjes kunnen dan verspreidt worden in hun naam en alle kennissen van die gebruikers zullen een pakketje van een bekende niet snel weigeren.

Dat wou ik ff laten weten voordat ik mijn hele mailbox vol heb staan met die mailtjes.

by the weg: ik heb geen idee waar dit topic thuishoort

Nu we het er toch over hebben: er gaat al een virus rond over MSN. Ik kreeg laatst een link toegestuurd in een MSN-gesprek. Ik dacht dat dit serieus een tip was van diegene die tegen mij praatte. Toen ik erop klikte, gingen er allemaal gesprekvensters open en stuurde ik dus die link naar iedereen die op dat moment online was (rare gewaarwording trouwens)... Mijn virusscanner maakt nu overuren. Oppassen dus, val niet in dezelfde kuil als ik! :?

Ik heb ook al een aantal van deze mailtjes gehad!

het schijnt dat ik mn adreslijst er onbewust ook al mee verblijd heb. irritant zeg.

En laatst moest Rossatron uitrukken omdat marita automatisch msn berichten stuurde: ook een soort msn worm....

Open dus ook geen 'verdachte msn links' die je van iemand krijgt...
(die worm van haar stuurde msn berichten met links naar bestanden die eindigden op de extentie bestandsnaam.pif .pif .exe .js .vb zijn allemaal extenties die je niet zomaar moet vertrouwen.

Als iets wordt aangekondigd met: Yo Check this out http://www.site/blaabola
dan moet je dat wantrouwen :) (helemaal als die contactpersoon nooit engels tegen je praat :))

Ook zonder dat je wachtwoorden ingeeft op zo'n website, is er allerlei informatie die ze van je kunnen krijgen. Cookies kunnen gestolen worden, waardoor ze op sites kunnen komen waar jij 'automatisch ingelogd bent', en zo zijn er vast nog wel andere dingen die je niet wilt.... :)

Met die van mij is het (met dat virus) gelukkig allemaal goed gegaan. En idd Bastiaan, ik krijg ook regelmatig van zulke mailtjes. Maar goed dat ik er niet op geklikt heb!

die van mij is nog steeds niet goed... alles moet er opnieuw op..

Een MSN block checker, haha! Wat een tof concept! Bestaat dat ook echt?
'Hee sukkel, mijn checker zegt dat jij mij geblokt hebt! Doe dat eens gauw uit, anders zijn we geen boezemvrinden meer!'
Kun je een mooie soap van maken.

Een poosje geleden heb ik die link ook geopend. Als je dat invult (ja zo dom was ik) dan komt er op je MSN iets van MSNblocker te staan met een of andere vunzige tekst. Dus niet doen..

Ik zie dat deze informatie voor sommigen al te laat komt :(
Als je ergens een wachtwoord in moet voeren check dan eerst 10 keer of het wel een officieel inlogscherm van de officiele site is.
Een ander advies in deze context is: geef nooit je gebruikersnaam of wachtwoord van wat dan ook als daar in mail om gevraagd wordt. Hotmail, de RuG, Bol.com of wat voor site dan ook zal je NOOIT per mail vragen om je wachtwoord.
Vooral voor hotmail zijn er wel eens mailtjes in de omloop, waarin gevraagd wordt je gebruikersnaam en wachtwoord naar hen terug te mailen (of je moet weer op een link klikken) om te kijken of je account nog in gebruik is. Ook dit is pure onzin en dus direct weggooien.

@JP: er zijn volgens mij wel een aantal messengers die dat kunnen achterhalen, maar het is niet mogelijk met MSN Messenger van Microsoft. Pure onzin dus.

als je het wel hebt gedaan, zou ik je ww zsm veranderen.

Henri L schreef: als je het wel hebt gedaan, zou ik je ww zsm veranderen.

Idd dat heb ik nog niet met zoveel woorden gezegd, maar dat is wel de eerste stap naar een betere toekomst.

Als je wat hebt gedaan, dat ding aangeklikt? volgens mij heb ik dat namelijk ook gedaan potverdrie.. heb je zo'n mailtje van mij gehad? ik heb trouwens nergens mn wachtwoord ingetikt ofzo.

Aanklikken kan niet zoveel kwaad in dit geval (zolang het een normaal internet adres is). Je kunt gewoon de link aanklikken in het mailtje, geen probleem. Dan is het gewoon alsof je een willekeurige andere site bezoekt. Maar ga nooit zomaar dingen invoeren op die site of downloaden van zo'n site. Als er, zoals Roberto al zei, een link of bijlage staat naar een bestand met o.a. extensies .pif .exe .js .vb (dus zeg maar www.blabla.com/virus.exe) dan moet je het niet vertrouwen. Maar dat is hier niet aan de orde.

Dus Jessica, verstandig dat je niks hebt ingevuld, voor jou is er niets aan de hand.

Het is een trieste zaak dat de zogeheten 'MSN-taal' nu ook al doorgedrongen is tot de topictitel. Een hellend vlak van jewelste, als u begrijpt wat ik bedoel. Moet nu elke GSV'er die zich waagt op de digitale snelweg deze woorden lezen? Helaas, de verwording van de maatschappij neemt toe. Er valt nu slechts te hopen op een pendelbeweging.

Om ontopic te blijven: volgens mij heb geen worm oid aan boord. Kreeg laatst wel een meeltje van iemand op Hyves die me wou aanmelden omdat we dezlefde achternaam hadden. Nou ja...

Ik vind het eigelijk wel grappig. probeer je een ander te naaien door em te controleren op blokkeren word je zelf genaaid :D

Ursa schreef: Het is een trieste zaak dat de zogeheten 'MSN-taal' nu ook al doorgedrongen is tot de topictitel. Een hellend vlak van jewelste, als u begrijpt wat ik bedoel. Moet nu elke GSV'er die zich waagt op de digitale snelweg deze woorden lezen? Helaas, de verwording van de maatschappij neemt toe. Er valt nu slechts te hopen op een pendelbeweging.

MSN-taal is internet taal. Een snelle taal voor een snel medium. Niks mis mee. Iedereen van na 1970 begrijpt het, zelfs jij, dus waar maak je je druk om. We zijn hier niet met één of ander wetenschappelijk stuk bezig. Jij noemt het verwording, ik vooruitgang. Ik hoef geen verhalen van 10 kantjes met volzinnen in mijn neus in een chatbox, een messenger, een mailtje en ook geen forum.

Ursa schreef: Om ontopic te blijven: volgens mij heb geen worm oid aan boord. Kreeg laatst wel een meeltje van iemand op Hyves die me wou aanmelden omdat we dezelfde achternaam hadden. Nou ja...

Hyves moet je ook niet aan beginnen. Is niet gevaarlijk ofzo, maar voor je het weet ben je de vriend elke willekeurige Jan Doedel.

Jessica schreef: Ik vind het eigelijk wel grappig. probeer je een ander te naaien door em te controleren op blokkeren word je zelf genaaid

:shock: Zeg dat maar eens tegen de bovenstaande slachtoffers. Maar komt voor jou wel goed uit idd, dat niemand kan checken wie jij allemaal geblocked hebt. Dan zou jouw hyves vriendenkring van 600 personen ineens een stuk minder worden.

Ga toch 'lunchen' jij

Die MSN block checkers bestaan volgens mij trouwens ook echt (zonder kwaadwillende bijbedoelingen en zonder dat het nodig is je msnadres en wachtwoord te geven).

Hoe het precies werkt weet ik niet, maar het is volgens mij ook mogelijk om op een site je msn adres aan te geven, zodat die site kan zien of je online of offline bent op die site. Zo kan zo'n msn blockchecker, checken of die persoon op dat moment wel online is, terwijl hij bij jou in de lijst, offline weergegeven wordt. Die persoon moet dan natuurlijk wel op dat moment online zijn, anders weet je nog niet of hij/zij je heeft geblockt...

Maar goed, er zit een hoop rotzooi op het internet; en je kunt beter zoiemand gewoon ff bellen of mailen :D. Klinkt een beetje detective-achtig zoiets...

annemarieke

ik hoorde net zelfs op het nieuws al waarschuwingen voor worm virussen via msn...

annemarieke schreef: ik hoorde net zelfs op het nieuws al waarschuwingen voor worm virussen via msn...

Klopt, zo eentje heeft zich dus gezellig op mijn pc genesteld...