SP groningen: minima hebben recht op lcd-televisie
Een onderwerp gestart door Fop
+0
Vriend Niels
Arnold schreef: Maar even serieus: klinkt goed Niels, kerken en rotary clubs die tv's uitdelen. Maar als dit niet gebeurt (en dat voorzie ik ook niet in de nabije toekomst) dan is zo'n regeling toch prima? Er 'recht' op hebben lijkt me inderdaad wat ongelukkig geformuleerd. Maar dat doen SP'ers wel vaker.
Dat komt omdat de staat al veel centjes van mensen afpakt, waardoor deze mensen geen zin meer hebben om op eigen initiatief ook iets voor de behoeftigen te doen. En bij nader inzien zijn kerk inderdaad natuurlijk niet geschikt om 'ogen van de duivel' te financieren.
Hoe dan ook, zo'n regeling is niet prima. Ik ben het eens met Tony. Minima moeten zichzelf blijven. Gewoon naar de kringloop of een beetje husselen. Vind je het nou echt een taak van de overheid om tv's te financieren Arnold? Dat is toch knettergek.
+0
Arnold
Vriend Niels schreef: Minima moeten zichzelf blijven. Gewoon naar de kringloop of een beetje husselen.
Ofwel ze in hun sop laten gaarkoken. Maar nee, als je het zo stelt, of de overheid tv's moet financieren, dat in principe niet.
Het gaat er hier echter om dat we de klassenmaatschappij zo hebben ingericht met z'n allen, dat van iedereen aanzienlijke bijdragen gevraagd wordt door de overheid, en dat intussen die minima 'op hun gat zitten' wanneer de tv stuk gaat. Ze hebben dan geen enkel potje waar ze nog uit kunnen vissen. En bij handhaving van dit systeem vind ik het best redelijk dat er eens in de 8 jaar zo'n vergoeding beschikbaar wordt gesteld.
+0
C.A.
Tuurlijk Arnold, maar het gaat ook niet om de vergoeding op zich. Het gaat om het exorbitante bedrag van niet minder dan 450 eypo's! Dat is gewoon even éénduizend Hollandsche old-skool guldens. Daar haal je 3 tv's van, die dan ook nog mooier zijn dan de gemiddelde studentenbeeldbuis. Dus die Schultenbrau-lurkende minimaatjes een beetje in HD naar GTST kijken terwijl de ontwikkelde intellectuele en betrokken student zijn Journaal en Nova op een fletse oude roestbak moet volgen. Terwijl dit laatste geval toch het land moet draaiende houden over 5 jaar..
Deze mening is trouwens lekker ongenuanceerd omdat het kan.
+0
Knapzak
ik ben het met je eens, Chris. ik heb lang met een tv van 130 euri ofzo gedaan, en dat ging prima. keurig 52 centimeter, affstandsbediening en voor mindere ogen ook prima lees- en zichtbaar. Wat is het probleem?
TV okee, maar een flatscreen van 450 euro? Ik vind het serieus exorbitant veel geld. Sterker, las ik niet ergens dat hij maximaal 55 cm mag zijn?
+0
CorG
en maar...
+0
Christine
Nuttig?
http://meer.trouw.nl/filosofie/waarom-i ... omen-kleur:
Ingediend door Femmie van Santen (Bezoeker) op don, 23/10/2008 - 10:25.
"Terugkijkend op een carrière van tien jaar als bijstandsmoeder, weet ik zeker dat ik deze "geste" echt niet op prijs zou hebben gesteld. Die 450 Euro zijn natuurlijk altijd welkom, maar ik zou toch mooi een leuke tweedehands beeldbuis-tv hebben gekocht, die men nu massaal van de hand doet. Voor het resterende bedrag had ik wel een nuttiger bestemming geweten!"
Inderdaad! Weet iemand of er ook een dergelijke regeling bestaat voor andere (nuttigere) apparaten? Ik kan me nog voorstellen dat er geld beschikbaar wordt gesteld voor wasmachines enzo, maar LCD-tv's?
+0
YeHeSs
Er is inderdaad sprake van een zogenaamde witgoedregeling. Daar vallen ook wasmachines en koelkasten onder. Zoals gezegd: op basis van een (door Student en Stad ondersteunde) wens om de vergoedingen te stroomlijnen met die van het NIBUD, is de vergoeding verhoogd. Dit is actueel geworden nadat het NIBUD heeft besloten dat er tegenwoordig weinig tot geen beeldbuistelevisies te koop zijn, daarom is de norm-vergoeding aangepast naar € 450. Gemeenten kunnen hier vanaf wijken. Op dat punt wil ik wel kijken hoe groot het politieke draagvlak daarvoor binnen Groningen is.
+0
Fop
CorG schreef: en maar...
Leuk stukje, hoewel het nog wel wat scherper had gemogen. Zullen we een demonstratie organiseren tegen de SP?
+0
Roell
waarom een tv, geef ze 50 euro voor een mooie radio, afstemmen op oog radio en kaartjes winnen bij tele bingo tijdens piekuur met Jan K. dan kunnen ze in pathé mooi films kijken op een installatie van 10 x 450 euro.
iedereen blij, ook Jan met de pet. daarbij keek men vroeger televisie bij de buren, een reclame van kpn een jaartje terug; alle buren kijken bij de ene buurman met een tv naar de voetbalwedstrijd, maak je er nog een sociale activiteit van ook.
+0
nannega
Heb me net aangemeld voor de bijstand. Ga morgen lekker naar de mediamarkt, ze hebben net een goeie aanbieding.
Dat komt omdat de staat al veel centjes van mensen afpakt, waardoor deze mensen geen zin meer hebben om op eigen initiatief ook iets voor de behoeftigen te doen. En bij nader inzien zijn kerk inderdaad natuurlijk niet geschikt om 'ogen van de duivel' te financieren.
Hoe dan ook, zo'n regeling is niet prima. Ik ben het eens met Tony. Minima moeten zichzelf blijven. Gewoon naar de kringloop of een beetje husselen. Vind je het nou echt een taak van de overheid om tv's te financieren Arnold? Dat is toch knettergek.
Ofwel ze in hun sop laten gaarkoken. Maar nee, als je het zo stelt, of de overheid tv's moet financieren, dat in principe niet.
Het gaat er hier echter om dat we de klassenmaatschappij zo hebben ingericht met z'n allen, dat van iedereen aanzienlijke bijdragen gevraagd wordt door de overheid, en dat intussen die minima 'op hun gat zitten' wanneer de tv stuk gaat. Ze hebben dan geen enkel potje waar ze nog uit kunnen vissen. En bij handhaving van dit systeem vind ik het best redelijk dat er eens in de 8 jaar zo'n vergoeding beschikbaar wordt gesteld.
Tuurlijk Arnold, maar het gaat ook niet om de vergoeding op zich. Het gaat om het exorbitante bedrag van niet minder dan 450 eypo's! Dat is gewoon even éénduizend Hollandsche old-skool guldens. Daar haal je 3 tv's van, die dan ook nog mooier zijn dan de gemiddelde studentenbeeldbuis. Dus die Schultenbrau-lurkende minimaatjes een beetje in HD naar GTST kijken terwijl de ontwikkelde intellectuele en betrokken student zijn Journaal en Nova op een fletse oude roestbak moet volgen. Terwijl dit laatste geval toch het land moet draaiende houden over 5 jaar..
Deze mening is trouwens lekker ongenuanceerd omdat het kan.
ik ben het met je eens, Chris. ik heb lang met een tv van 130 euri ofzo gedaan, en dat ging prima. keurig 52 centimeter, affstandsbediening en voor mindere ogen ook prima lees- en zichtbaar. Wat is het probleem?
TV okee, maar een flatscreen van 450 euro? Ik vind het serieus exorbitant veel geld. Sterker, las ik niet ergens dat hij maximaal 55 cm mag zijn?
en maar...
Nuttig?
http://meer.trouw.nl/filosofie/waarom-i ... omen-kleur: Ingediend door Femmie van Santen (Bezoeker) op don, 23/10/2008 - 10:25. "Terugkijkend op een carrière van tien jaar als bijstandsmoeder, weet ik zeker dat ik deze "geste" echt niet op prijs zou hebben gesteld. Die 450 Euro zijn natuurlijk altijd welkom, maar ik zou toch mooi een leuke tweedehands beeldbuis-tv hebben gekocht, die men nu massaal van de hand doet. Voor het resterende bedrag had ik wel een nuttiger bestemming geweten!" Inderdaad! Weet iemand of er ook een dergelijke regeling bestaat voor andere (nuttigere) apparaten? Ik kan me nog voorstellen dat er geld beschikbaar wordt gesteld voor wasmachines enzo, maar LCD-tv's?Er is inderdaad sprake van een zogenaamde witgoedregeling. Daar vallen ook wasmachines en koelkasten onder. Zoals gezegd: op basis van een (door Student en Stad ondersteunde) wens om de vergoedingen te stroomlijnen met die van het NIBUD, is de vergoeding verhoogd. Dit is actueel geworden nadat het NIBUD heeft besloten dat er tegenwoordig weinig tot geen beeldbuistelevisies te koop zijn, daarom is de norm-vergoeding aangepast naar € 450. Gemeenten kunnen hier vanaf wijken. Op dat punt wil ik wel kijken hoe groot het politieke draagvlak daarvoor binnen Groningen is.
Leuk stukje, hoewel het nog wel wat scherper had gemogen. Zullen we een demonstratie organiseren tegen de SP?
waarom een tv, geef ze 50 euro voor een mooie radio, afstemmen op oog radio en kaartjes winnen bij tele bingo tijdens piekuur met Jan K. dan kunnen ze in pathé mooi films kijken op een installatie van 10 x 450 euro.
iedereen blij, ook Jan met de pet. daarbij keek men vroeger televisie bij de buren, een reclame van kpn een jaartje terug; alle buren kijken bij de ene buurman met een tv naar de voetbalwedstrijd, maak je er nog een sociale activiteit van ook.
Heb me net aangemeld voor de bijstand. Ga morgen lekker naar de mediamarkt, ze hebben net een goeie aanbieding.