Fop
Elsevier schreef: SP: Minima hebben recht op lcd-televisie dinsdag 21 oktober 2008 07:46 Minima in Groningen krijgen van de gemeente 450 euro om een lcd-televisie met een scherm van maximaal 55 centimeter te kopen. De VVD noemt de regeling belachelijk en vindt dat de gemeente een verkeerd signaal afgeeft. SP: Ramp als je tv kapotgaat SP-wethouder Peter Verschuren liet gisteren aan lokale zender RTV Noord weten dat de vergoeding voor een nieuwe televisie voor minima onlangs is opgetrokken van 170 euro naar 450 euro. 'We gaan nu op de normen van het NIBUD, (het Landelijk Instituut voor Budgetvoorlichting) zitten.' De witgoedregeling is voor inkomens die vijf jaar of langer een inkomen tot 150 procent van het minimum hebben. 'Als de tv kapot is en je behoort qua inkomen tot die groep kun je naar de Sociale Dienst gaan en krijg je 450 euro voor een nieuwe televisie.' Ramp Verschuren vindt dat de gemeente met de nieuwe regeling het signaal afgeeft dat 'we mensen niet in de armoede willen stoppen'. 'Als je al vijf jaar op het minimum zit, en je tv gaat kapot, dan is dat een drama, dan is het een ramp,' zegt Verschuren. Met de 450 euro hoef je volgens Verschuren niet langer 'de allergoedkoopste zwartwit-televisie die nog ergens in de hoek stond' te kopen.' Verschuren vindt ook niet dat de gemeente zo laat zien dat het niet langer loont om te gaan werken: 'Dan draai je de zaken om. Die mensen hebben daar ook recht op.' Exorbitant De VVD zegt te schrikken van de vergoeding die door de gemeente wordt gegeven om een '55 centimeter flatscreen' te kunnen kopen. VVD-raadslid Joost van Keulen vindt de regeling exorbitant. Zijn fractie wil daarom duidelijkheid over alle voordeelregeltjes die er zijn voor mensen met een laag inkomen. Want het kan niet zo zijn, vindt Van Keulen, dat het voor Groningers loont om niet te werken.

Dit krijg je nou met drie linkse partijen in de coalitie.
Stephan doe er iets aan!

Hier staat er ook al het een en ander over Fop.

http://www.gsvnet.nl/forum/viewtopic.ph ... start=5385

Daarnaast zag ik vanavond op het nieuws dat groningen niet de enige stad is die zoveel geld beschikbaar stelt. Rotterdam heeft €300 en nijmegen ook rond de €450. Desalnietemin vind ik €450 wel veel geld. Geef ze geen vis maar een hengel, hoe die vlieger opgaat in dit verband weet ik niet. Misschien iemand een idee?

Een snelcursus LTS zwakstroom. Kun je er zelf een maken.

Ai, ik ben alweer te laat zie ik.
Maar toch goed om te weten dat het meer mensen is opgevallen.

Hapkars schreef: Misschien iemand een idee?

Gewoon werken toch??? Plantsoendienstje ofzow...

Vriend Niels

Ik dacht dat communisten zoals Verschuren al wel uitgestorven zouden zijn. Verschrikkelijk. Kan die man ergens opgenomen worden?

Die € 450 is een richtbedrag van het nibud. Ik vind het op zich niet zo raar dat een locale bestuurder zich conformeert aan landelijke richlijnen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het beleid van het nibud wel aangepast mag worden, voor iets minder heb je ook een goedwerkend oog van de duivel in huis.

Nog even erbij vermelden dat het om eens in de 8 jaar gaat dat je er recht op hebt, en dan valt alweer ietsjes mee. Desalniettemin vind ik het belachelijk dat men (wie dan ook) 'recht' zou hebben op een platte tv. Ik heb al een paar jaar een beeldbuisbreedbeeld-tv, en dat werkt hartstikke goed. Lekker philips, gaat veel langer dan 8 jaar mee, en heeft echt geen 450 euro gekost. Kost bovendien ook minder stroom dan die fancy dingen. De tijd dat goederen die 5 jaar geleden nog aan de elite (en/of een paar early adopters) waren voorbehouden nu al een basisrecht zijn voor minima, is wat mij betreft nog erg ver weg.

Het is toch alleen al belachelijk dat je überhaupt geld krijgt voor een tv. Gewoon een luxe product, laat ze een boek lezen of een hobby zoeken.

Toe nou even zeg, kruip uit die elitaire schulp! Natuurlijk kost een simpele tv geen 450 euro, en natuurlijk zouden we met z'n allen het liefst zien dat die minima een baan zouden hebben. Daar is iedereen het wel over eens. Maar enige vergoeding op het moment dat er huishoudelijke apparaten stuk gaan lijkt me best op zijn plaats.
Als ik het goed begrijp gaat het bij die 450 euro wel specifiek om een tv-vergoeding, wat me inderdaad iets teveel lijkt, maar dat die lui een vergoeding krijgen is toch niet teveel gevraagd voor mensen die alleen maar de eindjes aan elkaar moeten knopen? Soms denk ik weleens dat al die rechtse studenten -'Zoek een baan'- hierzo de grootste idealisten zijn.

Vriend Niels

Het gaat mij niet om die TV. Ik vind het prima dat mensen die geen baan hebben hulp krijgen bij het aanschaffen van een televisietoestel. Anders zou je je ook maar vervelen de hele dag op de bank.
Het punt is alleen dat er gezegd wordt dat deze mensen 'recht' hebben op hulp bij aanschaf van een beeldbuis. Dat gaat veel te ver. De staat of de gemeente is er niet om mensen televisies te geven. Laat een club rijke mensen of een kerk televisies uitdelen. Zo hoort het te zijn. En wat dat betreft ben ik wel idealistisch ja. Maar dat is een stuk socialer dan linksmensen die eerst door middel van allerlei belastingen geld van mensen afpakken en het daarna maar lekker makkelijk verdelen over werklozen en daardoor in feite mensen afhankelijk en zielig maken.

Arnold schreef: Maar enige vergoeding op het moment dat er huishoudelijke apparaten stuk gaan lijkt me best op zijn plaats.

een strijkijzer stofzuiger lijken me dan toch eerder appareaten die vergoeding krijgen....?

Minima zijn toch niet voor niets minima? Als je begint met het uitdelen van lcd's torn je aan de grondbeginselen van een klassenmaatschappij. Laat de minima toch gewoon zichzelf zijn!

Ja hoor. Op dezelfde manier kun je ook betogen dat je ze juist wel een lcd moeten krijgen: dat uitschot van de samenleving moet je toch op een of andere manier rustig houden. Zolang ze dan met hun luie ogen naar een tv kunnen kijken gaan ze geen rel schoppen.

Maar even serieus: klinkt goed Niels, kerken en rotary clubs die tv's uitdelen. Maar als dit niet gebeurt (en dat voorzie ik ook niet in de nabije toekomst) dan is zo'n regeling toch prima? Er 'recht' op hebben lijkt me inderdaad wat ongelukkig geformuleerd. Maar dat doen SP'ers wel vaker.

Van TV kijken word je dom.

Goede actie van de SP. Nu is 'Effe geen cent te makken' ook in topkwaliteit voor de minima beschikbaar.

o dus dick nu kun jij dat ook kijken in topkwaliteit?

ha!

vet leuk

Alsof ze het erom gedaan hebben: vrijdag is het flatscreen-friday bij Q-music. Raad het tv-fragment en win (elk uur) een flatscreen!

Voor de mensen die nog om een flatscreen verlegen zitten: