Hier staat een indicatie, die aangeeft 27.500 euri. 't Is een indicatie, let wel.
+0
RJ
Wat Arnold ook moge posten, vertrouw het niet. Hij heeft er eerder naast gezeten.
+0
corrp
Vragen over het nieuwe zorgstelsel?
Datum: 25 oktober 2005
Kom dan langs op de Zorgmarkt
25 oktober 14:00 - 16:00 Kantine Harmoniegebouw
De zorgmarkt wordt geopend door dhr. J. Breit (Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Studenten kunnen vragen stellen aan:
Ministerie van VWS
Zorgverzekeraars
Informatie Beheer Groep
Ook is er veel informatie te verkrijgen over de zorgtoeslag!
Deze moet voor 1 november aangevraagd worden!
Voor mij was enkel onduidelijk wat nou precies een gezamenlijke huishouding is. Vandaag eindelijk even een beetje gezocht, en gevonden:
denieuwezorgverzekering.nl schreef: Wanneer voer je gezamenlijk een huishouding?Antwoord:
Bij een gezamenlijke huishouding moet sprake zijn van zorgen voor elkaar, en dat ook zo bedoeld hebben. U moet dan denken aan een verdeling van alle taken in het huishouden, zodat alle partners bewust met elkaar één gezamenlijk huishouden voeren. Zoals: iemand kookt en een ander doet de was.
In de meeste studentenhuizen zal de 'huishouding' niet aan al deze voorwaarden voldoen. Studenten dragen soms wel samen de kosten van huisvesting en huishouding, maar dat doen ze doorgaans niet met de bewuste bedoeling om voor elkaar te zorgen. Dus: studenten in een studentenhuis zijn doorgaans geen toeslagpartner van elkaar, mochten ze bij het doorlopen van het partnerschema in het betreffende vakje "gezamenlijke huishouding" belanden.
Volgens mij moet het invullen van dat ding dan geen enkel probleem zijn.
+0
ro
Op de informatiemarkt even gevraagd naar de Toeslagpartners:
volgens iemand van MinVWS moet je 't gewoon opgeven. Scheelt enorm veel euri's. Volgens huidige wet heb je er als in-een-huis-wonende-studenten gewoon recht op. Mocht het aangepast worden in de wet, dan duurt dat een heel aantal maanden en dat kan niet met terugwerkende kracht, dus heb je er mooi mee verdient. Verder zijn er vrijwel geen nadelen. Je kunt van de ene op de andere maand besluiten om je toeslagpartnerschap te sluiten. En het heeft geen gevolgen voor andere subsidies of belastingdingen.
iemand van MinFin zegt (telefonisch) dat je het niet moet aanvragen. Het is een interpretatiekwestie of je er als student voor in aanmerking komt of niet. En dat wordt vermoedelijk (negatief) bijgesteld nav Kamervragen die deze week nog zijn gesteld. Dat zou betekenen dat je op een duur je geld weer terug moet betalen.
Hmm, binnenkort hoop ik meer duidelijkheid te kunnen geven.
+0
Feranderd
Goed, heb ook even de belastingdienst gebeld:
Zolang je niet in een als studentenhuis bekend staand pand ingeschreven staat kun je je medebewoners gewoon opgeven als toeslagpartners. en zoals gepost, als je dan ook nog met elkaar eet zorg je voor elkaar. (ik maak me soms echt zorgen om mijn huisgenoten als ze stoppen met roken, tot half 8 'savonds in bed liggen of liefdesverdriet hebben en stuur ze een smsje als ze naar het ziekenhuis moeten).
Verder is het ook geen probleem als je halverwege het jaar gaat verhuizen, of gaat trouwen of om wat voor reden dan ook van je toeslagpartner af wil, dan vul je gewoon een wijzigingsformulier in (niet vergeten natuurlijk)
En dat extra geld zet ik wel op mijn spaarrekening, kan ik ook niet voor verrassingen komen te staan, dus:
Gewoon lekker aanvragen, zeker als je in Vinkhuizen woont.
+0
Perikles
Met als gevolg dat als jij je studie klaar hebt en een uitkering aanvraagt, het vermogen van hans of ronald wordt meegerekend. Maar zelf weten natuurlijk.
+0
huubkant
Perikles schreef: Met als gevolg dat als jij je studie klaar hebt en een uitkering aanvraagt, het vermogen van hans of ronald wordt meegerekend. Maar zelf weten natuurlijk.
ehm, als je klaar bent met je studie en je ervoor zorgt dat je geen toeslagpartner meer hebt (kun je altijd wijzigen) dan heeft je toeslag ex belastingtechnisch toch niks meer met jou te maken?
+0
Perikles
huubkant schreef: kun je altijd wijzigen
O? Bron?
+0
YeHeSs
Goed ik heb het formuliertje net ingevuld. Wat wel handig om het digitaal te doen via van de Belastingdienst Toeslagen. Bespaart me weer de gang naar de brievenbus. Het hele gedoe m.b.t. de toeslagpartner, ik heb uiteindelijk er toch maar te kiezen voor de optie: "u heeft geen toeslagpartner" :wink:
+0
Feranderd
Je kunt het volgens mij wel heel makkelijk wijzigen en dat Ronald een vermogen zou hebben valt geloof ik ook wel mee. We zien het wel, het ligt nu op de bus
+0
Armani
Weer wat anders: m'n zusje heeft van haar pabo een ziektekostenverzekering aangeboden gekregen, voor 65 euri is ze klaar. Blijkt een initiatief te zijn van een aantal (alle??) hbo-instellingen die een contract hebben gesloten met een bepaalde zorgverzekeraar. Weet iemand of de universiteiten ook zoiets aanbieden? Lijkt me wel zo lekker, een speciale studenten polis ofzo...
+0
Gerard
Volgens mij is roelof daar wel mee bezig, je kan het beste hem even bellen, hij weet alles van wat universiteiten regelen namelijk, en dit lijkt me typisch iets voor de U-raad :)
Dus, gewoon even bellen, zeggen dat je dat wilt, en Roelof regelt het wel
+0
JP.
Blackboard schreef: Collectieve ziektekostenverzekering nu ook voor studenten
Gepubliceerd: 7 december 2005
Zoals je waarschijnlijk al weet, verandert het stelsel voor ziektekostenverzekeringen op 1 januari 2006 ingrijpend. In plaats van ziekenfonds en particuliere verzekering komt er een basisverzekering voor iedereen, met de mogelijkheid van aanvullende verzekeringen op maat. Je huidige verzekeraar zal een aanbod doen (of heeft dit mogelijk al gedaan) om de lopende verzekering om te zetten in een basisverzekering. Met dit bericht vraag ik je aandacht voor een mogelijkheid om deel te nemen aan een collectieve verzekering die speciaal voor de hogescholen is ontwikkeld. Ook als student van de Hanzehogeschool Groningen kun je aan de collectieve zorgverzekering voor het hbo deelnemen.
Het mooie van deze zorgverzekering is dat het de voordeligste zorgverzekering is die je als student kunt afsluiten. Dat geldt voor de dekking die het verzekeringspakket biedt en voor de prijs die je betaalt. In samenwerking met Zilveren Kruis Achmea kunnen wij jou en je eventuele partner en kinderen een basisverzekering aanbieden waarop de maximale premiekorting van 10% wordt verleend. Daarmee kom je in aanmerking voor de laagst mogelijke nominale premie die wordt aangeboden: je betaalt voor de basisverzekering €950,40 per jaar. Ook voor de aanvullende verzekeringen hebben wij uiterst scherpe voorwaarden kunnen bedingen, waardoor je kortingen op de premie van 15% kunt ontvangen. Bovendien kun je ook profiteren van een leeftijdsafhankelijke korting op de premie voor de aanvullende verzekering. Deze komt nog eens bovenop de korting van 15%.
En, verstrekt deze verzekeraar ook de nodige anticonceptiemiddelen, zoals CZ belooft te doen? CZ rekent op een gemiddeld verbruik van honderd per jaar per mannelijke gebruiker.
+0
ro
Gerard, in antwoord op Mar-ita schreef: Volgens mij is roelof daar wel mee bezig, je kan het beste hem even bellen, hij weet alles van wat universiteiten regelen namelijk, en dit lijkt me typisch iets voor de U-raad :)
Heel goed Gerard, we waren op het moment dat je je bericht schreef erover aan het vergaderen. Het College van Bestuur heeft net deze week een contract afgesloten bij Geové Menzis. De meldde dezelfde dag nog:
UK-nieuwsflits schreef: Géové Menzis blijft huisverzekeraar
De RUG sluit een collectieve verzekering af voor ziektenkosten met verzekeraar Géové Menzis. De collectieve verzekering geldt voor zowel studenten als medewerkers.
Volgens het universiteitsbestuur waren de verschillen in de offertes van meedingende verzekeraars te klein om een overstap naar een andere verzekeraar te rechtvaardigen. De exacte bedragen van de polissen worden zo spoedig mogelijk bekend gemaakt in een brief die de RUG naar medewerkers en studenten zal sturen. Groningse studenten kunnen daardoor in feite kiezen. Want zij zullen in de brief ook gewezen worden op de alternatieve mogelijkheid om mee te doen aan de landelijke collectieve verzekering die voor universitaire studenten is afgesloten met Achmea/Zilveren Kruis.
Begin volgende week worden de laatste dingetjes afgekaart en krijgen studenten zsm bericht van het aanbod. Over anticonceptiedingen: weet ik nog niet.
+0
ro
Laatste nieuws: Zilveren Kruis Achmea, de verzekering die en collectieve verzekering had afgesloten met alle Universiteiten, heeft hun aanbod ingetrokken. De enige collectieve verzekering waar RUG-studenten dus gebruik van kunnen maken is de door de RUG zelf afgesloten regeling met Geove Menzis. Met deze verzekeraar worden op dit moment nog de laatste onderhandelingen gevoerd.
Alle studenten worden nog voor de Kerst ingelicht hierover.
Hier staat een indicatie, die aangeeft 27.500 euri. 't Is een indicatie, let wel.
Wat Arnold ook moge posten, vertrouw het niet. Hij heeft er eerder naast gezeten.
Vragen over het nieuwe zorgstelsel?
Datum: 25 oktober 2005
Kom dan langs op de Zorgmarkt
25 oktober 14:00 - 16:00 Kantine Harmoniegebouw
De zorgmarkt wordt geopend door dhr. J. Breit (Ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Studenten kunnen vragen stellen aan:
Ministerie van VWS
Zorgverzekeraars
Informatie Beheer Groep
Ook is er veel informatie te verkrijgen over de zorgtoeslag!
Deze moet voor 1 november aangevraagd worden!
Kom langs en laat je informeren!
Kijk voor meer informatie op onze websites:
www.vosfractie.nl www.groningerstudentenbond.nl Laatst gewijzigd: 21 oktober 2005 08:39 Bron: www.rug.nlVoor mij was enkel onduidelijk wat nou precies een gezamenlijke huishouding is. Vandaag eindelijk even een beetje gezocht, en gevonden:
Volgens mij moet het invullen van dat ding dan geen enkel probleem zijn.
Op de informatiemarkt even gevraagd naar de Toeslagpartners:
Hmm, binnenkort hoop ik meer duidelijkheid te kunnen geven.
Goed, heb ook even de belastingdienst gebeld:
Zolang je niet in een als studentenhuis bekend staand pand ingeschreven staat kun je je medebewoners gewoon opgeven als toeslagpartners. en zoals gepost, als je dan ook nog met elkaar eet zorg je voor elkaar. (ik maak me soms echt zorgen om mijn huisgenoten als ze stoppen met roken, tot half 8 'savonds in bed liggen of liefdesverdriet hebben en stuur ze een smsje als ze naar het ziekenhuis moeten).
Verder is het ook geen probleem als je halverwege het jaar gaat verhuizen, of gaat trouwen of om wat voor reden dan ook van je toeslagpartner af wil, dan vul je gewoon een wijzigingsformulier in (niet vergeten natuurlijk)
En dat extra geld zet ik wel op mijn spaarrekening, kan ik ook niet voor verrassingen komen te staan, dus:
Gewoon lekker aanvragen, zeker als je in Vinkhuizen woont.
Met als gevolg dat als jij je studie klaar hebt en een uitkering aanvraagt, het vermogen van hans of ronald wordt meegerekend. Maar zelf weten natuurlijk.
ehm, als je klaar bent met je studie en je ervoor zorgt dat je geen toeslagpartner meer hebt (kun je altijd wijzigen) dan heeft je toeslag ex belastingtechnisch toch niks meer met jou te maken?
O? Bron?
Goed ik heb het formuliertje net ingevuld. Wat wel handig om het digitaal te doen via van de Belastingdienst Toeslagen. Bespaart me weer de gang naar de brievenbus. Het hele gedoe m.b.t. de toeslagpartner, ik heb uiteindelijk er toch maar te kiezen voor de optie: "u heeft geen toeslagpartner" :wink:
Je kunt het volgens mij wel heel makkelijk wijzigen en dat Ronald een vermogen zou hebben valt geloof ik ook wel mee. We zien het wel, het ligt nu op de bus
Weer wat anders: m'n zusje heeft van haar pabo een ziektekostenverzekering aangeboden gekregen, voor 65 euri is ze klaar. Blijkt een initiatief te zijn van een aantal (alle??) hbo-instellingen die een contract hebben gesloten met een bepaalde zorgverzekeraar. Weet iemand of de universiteiten ook zoiets aanbieden? Lijkt me wel zo lekker, een speciale studenten polis ofzo...
Volgens mij is roelof daar wel mee bezig, je kan het beste hem even bellen, hij weet alles van wat universiteiten regelen namelijk, en dit lijkt me typisch iets voor de U-raad :)
maar gaat de RUG ook zoiets doen?
Ja, kijk maar in de UK van deze week. Als het goed is gisteren een akkoord gesloten.
En, verstrekt deze verzekeraar ook de nodige anticonceptiemiddelen, zoals CZ belooft te doen? CZ rekent op een gemiddeld verbruik van honderd per jaar per mannelijke gebruiker.
Heel goed Gerard, we waren op het moment dat je je bericht schreef erover aan het vergaderen. Het College van Bestuur heeft net deze week een contract afgesloten bij Geové Menzis. De meldde dezelfde dag nog:
Begin volgende week worden de laatste dingetjes afgekaart en krijgen studenten zsm bericht van het aanbod. Over anticonceptiedingen: weet ik nog niet.
Laatste nieuws: Zilveren Kruis Achmea, de verzekering die en collectieve verzekering had afgesloten met alle Universiteiten, heeft hun aanbod ingetrokken. De enige collectieve verzekering waar RUG-studenten dus gebruik van kunnen maken is de door de RUG zelf afgesloten regeling met Geove Menzis. Met deze verzekeraar worden op dit moment nog de laatste onderhandelingen gevoerd.
Alle studenten worden nog voor de Kerst ingelicht hierover.