Ik geloof echt helemaal nix van wat jouw pappa allemaal beweert. Samen in één huis wonen is gelijk aan een gezamenlijk huishouden voeren, daar komen helemaal geen bedden bij kijken. Die zijn in het foldertje al een paar vakjes eerder besproken.

Arnold schreef: Jij snapt het niet. Als mijn papa loonsverhoging krijgt, stopt mijn mama me elke week weer meer lekkers toe in mijn weekendtas. Alzo zal ik teren op kosten van de hele gsv. gniffel. Dus behoeftebevrediging, inderdaad. Mijn behoeften wel te verstaan. En @RJ: inderdaad, je had maar beter met Rutger kunnen trouwen. Jammer, joh! Het staat inderdaad krom in die folder, en volstrekt onduidelijk. Ze hadden ook gewoon ff een kopje kunnen maken: "ben je student? --> dan heb je geen toeslagpartner, je zit al gebakken." ofzo. Ik zal het aan mijn papa doorgeven.

Stuur die vader van jou maar eens terug naar de collegebanken, want zulke onzin heb ik nog nooit gehoord. Zoals RJ al heel duidelijk aangeeft kan een gezamenlijke huishouding heel goed aangenomen worden als je samen eet, samen de huur betaald enz. Wel zal dit, ingeval van een eventuele procedure, aantoonbaar moeten zijn. Er is over het begrip 'gezamenlijke huishouding' een kast vol jurisprudentie beschikbaar en het gaat hier te ver om dit allemaal uit de doeken te doen. Per geval zal bekeken moeten worden of er sprake is van een gh.

Voorts nogmaals opgemerkt dat het begrip 'gezamenlijke huishouding' terugkomt in de meeste sociale wetten, waaronder de Wet Werk en Bijstand. Mocht je dus nu inzetten op een gezamenlijke huishouding (en hier wellicht het nodige bewijs voor creeeren), dan kun je op het moment dat je bent afgestudeerd en niet direct een baan kan vinden van een koude kermis thuiskomen. Het lijkt nu mooi om een gezamenlijke huishouding te hebben, maar vaker is het in je nadeel! Wees je daarvan bewust!!!

Als laatste wil ik opmerken, dat als je ergens geen verstand van hebt (Arnold!) je er wellicht ook maar beter je mond over kan houden. Of met andere woorden: ga nooit op juridische adviezen af, die afkomstig zijn van niet-juristen (de adviezen van de meeste juristen kun je trouwens ook het best met een stevige korrel zout nemen, maar dat terzijde).

RJ schreef: Niet van deze wereld.....

Niet van deze wereld, maar in deze wereld. Goed zo, Arnold!

Mar-ri-ta schreef: Ik geloof echt helemaal nix van wat jouw pappa allemaal beweert. Samen in één huis wonen is gelijk aan een gezamenlijk huishouden voeren, daar komen helemaal geen bedden bij kijken. Die zijn in het foldertje al een paar vakjes eerder besproken.

Hier heb je inderdaad gelijk in. Uit de jurisprudentie blijkt dat het al dan niet hebben van een affectieve relatie geen enkele rol speelt in de vraag of er sprake is van een gh.

om het vuurtje nog wat op te stoken:

Bron: NRC Handelsblad -Binnenland

http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/11 ... lStudenten toeslagpartners? (registreren) • Vragen over het nieuwe zorgstelsel Zijn bewoners van studentenhuizen elkaars toeslagpartner? In een discussie op de universiteit kwamen we er niet uit en ook de toelichtende website bracht geen zekerheid. Wat immers is een gezamenlijke huishouding? Om in aanmerking te komen voor de zorgtoeslag, die als compensatie dient voor de hogere ziektekostenpremies in 2006, moeten mensen eerst vaststellen of ze een toeslagpartner hebben. Een toeslagpartner is een echtgenoot of een geregistreerde partner. Maar hoe zit het met studenten die met elkaar samenleven in een studentenhuis? Op de website van de Belastingdienst staat een pijlenschema. Om de vragen goed te kunnen beantwoorden, moet u weten wat een 'gezamenlijk huishouden' is. Een medewerker van de Belastingdienst zegt desgevraagd dat veel afhangt van individuele omstandigheden. Belangrijk is of er meerdere studenten staan ingeschreven op één woonadres. Wie een eigen kamer heeft in een studentenhuis, kan een eigen woonadres hebben en daar voor de belastingdienst alleen wonen. Maar het kan ook zo zijn dat diegene dat woonadres deelt met anderen. Een andere factor is of het huis tien deurbellen heeft of dat de studenten dezelfde bel delen. Volgens de Belastingdienst voeren studenten een gezamenlijk huishouden wanneer ze samen de huisvestigingskosten dragen en de kosten van levensonderhoud. Anders gezegd, als ze de huur en het eten op individuele basis betalen zijn ze waarschijnlijk niet elkaars toeslagpartner. Wordt het eten uit een gezamenlijke pot betaald, dan wel. Wie met meerdere studenten in één huis woont en met hen een gezamenlijk huishouden voert, mag zelf kiezen wie zijn toeslagpartner wordt, zegt de Belastingdienst. Dit is de vierde aflevering van een serie waarin de redactie vragen van lezers over het nieuwe zorgstelsel beantwoordt. Wie een vraag heeft, kan deze e-mailen naar zorgstelsel@nrc.nl

24 september 2005

Groet
Gakkie/Gwen

Rik schreef: Voorts nogmaals opgemerkt dat het begrip 'gezamenlijke huishouding' terugkomt in de meeste sociale wetten, waaronder de Wet Werk en Bijstand. Mocht je dus nu inzetten op een gezamenlijke huishouding (en hier wellicht het nodige bewijs voor creeeren), dan kun je op het moment dat je bent afgestudeerd en niet direct een baan kan vinden van een koude kermis thuiskomen. Het lijkt nu mooi om een gezamenlijke huishouding te hebben, maar vaker is het in je nadeel! Wees je daarvan bewust!!!

Rik, kun je hier meer over vertellen? In welke wetten komt het begrip gh nog meer terug? Welke gevolgen heeft het? Kan er voor de wet niet half in een jaar gewisseld worden van 'partner in het huishouden'? Als RJ en ik nu gewoon toeslagpartner van elkaar worden (en ga even uit van het gelijk van Rik en het ongelijk van Arnold), stopt dit 'partnerschap' dan niet automatisch als ik op 1 september ga trouwen?

Oja, pro Deo graag. :wink:

Het lijkt met logisch dat het gewoon stopt als je gaat trouwen... Volgens mij kan je dat gewoon vergelijken met verhuizen... Je woont niet meer bij elkaar in huis vanaf die datum, dus dan lijkt het me vreemd om wel te zeggen dat je dan nog een gh voert.

Lekker gedoe met die toeslagpartner nog steeds. Grappig dat het nu een discussie is, want het is iets wat je al vaker tegen had kunnen komen. In het aanvragen van kwijtschelding, voor verzekeringen uitkeringen e.d. Niemand denkt er daarover een huisgenoot als toeslagpartner op te geven, omdat dat altijd nadelig is. Dit is het eerste geval dat het voordelig is en dan wil iedereen in één keer een toeslagpartner.

Ik denk dat de belastingdienst het zo bedoeld heeft als Arnold's vader vertelt, maar je hebt natuurlijk altijd het nadeel dat juristen jouw uitspraken gaan interpreteren... Dat kan er dus toe leiden dat je techtnisch gezien wel een gezinshuishouden hebt.

Denk er bijvoorbeeld wel eens over na wat er zou gebeuren als je door onvoorziene omstandigheden (gezondheid of wat dan ook) met je studie moet stoppen en bijstand aan moet vragen. Kan is misschien niet heel groot, maar wil je het risico lopen? Dan wil je nl. ècht geen toeslagpartner hebben... Er zitten dus best risico's aan. Verder kan het invloed hebben op dingen als kwijtschelding.

Hoe zit het trouwens met al die andere formulieren waarop gevraagd kan worden of je een (toeslag)parner hebt of niet? Veel mensen zullen daar weer geneigd zijn 'nee' in te vullen. Kun je dan evt nog gepakt worden op fraude ofzo? Vraag ik me toch ff af...

Ok. Om even een grof groot aantal misverstanden te voorkomen, mijn papa heeft geen wetboeken erop nageslagen. En daar ben ik trots op.
Geen betere bron dan een bron die praktisch denkt, hij heeft mensen geraadpleegd die of op de telefoonlijn zaten, en mensen die dat niet deden maar volledig into de toeslagen waren, bij de Belastingdienst. Dan kun je aankomen met juridisch geneuzel, wat op zijn tijd ook vast nuttig kan zijn, maar als je een bron hebt die gewoon kijkt wat voor studenten het handigst is, kortom waardoor zij het minst in de problemen komen, dan hecht ik daar meer waarde aan. Dat ik dit vervolgens redelijk simplistisch op het forum zet geeft niet aan dat ik er geen verstand van heb.
Daarom ook het volgende misverstand maar uit de weg: dat van die bedden, sorry dat ik het zeg, maar als iemand dat serieus opvat, als ware dat het werkelijke criterium van de B'dienst, vind ik dat niet bepaald slim.

Het bericht van Nannega uit het NRC vind ik een mooie bron voor wat ik nu ga zeggen: het geeft namelijk duidelijk aan dat er enig spanningsveld is in het wel of niet voeren van een gh. Welnu, zoals Rik dit al zegt, als het nadelige gevolgen kan hebben voor bepaalde wetten, én als de B'dienst onder meer uit praktische overwegingen zegt dat je als student in principe geen gh voert, dan heb ik mijn keus wel gemaakt.
Overigens best leuk hoor, dat een aantal mensen zo de kritische student uithangt.

Hé, als je het papier al hebt opgestuurd, kun je er dan nog iets aan veranderen? Misschien dat een toeslagpartner toch niet zo handig is voor mij.

als ik het dus goed begrijp kun je juridisch gezien een toeslagpartner nemen, maar het zou kunnen zijn dat de financiele voordelen niet opwegen tegen de mogelijke nadelen zoals:

• je gaat verhuizen en moet alles weer veranderen,
  • je blijkt toch juridisch gezien geen toeslagpartner te kunnen hebben en moet een gedeelte van de zorgtoeslag terugbetalen.
  • je huisgenoot of jij gaat meer verdienen waardoor je minder zorgtoeslag ontvangt.
  • je in de toekomst problemen zou kunnen ondervinden bij het zoeken naar een baan.
  • je in de toekomst problemen zou kunnen hebben met het kwijtschelden van schulden
  • je een huisgenoot zou moeten teleurstellen in het niet hebben van een toeslagpartner
  • je voorwaarden voor het krijgen van andere toeslagen zoals huurtoeslag, AWBZ en meer van dat soort ongein veranderen.

Kan iemand mij, middels dit forum, corrigeren als dit niet correct is?

Juridische gezien? Niet juridisch maar de waarheid!

Kan iedereen dit trouwens niet voor zichzelf uitzoeken? Dit geneuzel op het forum vaders, bronnen en jurisprudentie. Je voelt prima aan of je een gezamenlijk huishouden voert of niet.

zou je zeggen; het schemaatje op basis waarvan bv ik het formulier heb ingevuld wordt aangevallen. maak ik me niet druk om, maar ik kan me voorstellen dat een ander dat wel doet. jij niet?

Dit schema wordt niet aangevallen. Afgezien van Rik en Rj in later stadium is het meeste gezwets.

Ik heb begrepen dat binnenkort een informatiemarkt over de ziektekostenverzekering georganiseerd wordt op de universiteit. Ambtenaren van het ministerie komen dan langs en ook mensen van de RUG zijn er om uitleg en advies te geven. Veel studenten hebben namelijk vragen over de zorgtoeslag.
Zo gauw er meer over bekend is laat ik het hier wel even weten.

Ro, volgens mij wordt het georganiseerd door de VOS.

De VOS-fractie van de U-raad organiseert een speciale informatiemarkt.
Daar zijn zorgverzekeraars en andere deskundigen om informatie te geven en vragen te beantwoorden. Deze informatiemarkt wordt gehouden in de laatste week van oktober 2005, in de kantine van het Harmoniegebouw

nannega schreef: - je huisgenoot of jij gaat meer verdienen waardoor je minder zorgtoeslag ontvangt.

maakt niks uit hoeveel je verdient als je maar onder de 17.000 blijft (vlgs mij)...

Wat een zooi bij de Belastingdienst en het Rijk. Ik bel net even weer met m'n papa, en nou blijkt dat al mijn betogen op de voorgaande pagina's geskipt kunnen worden. Als student kun je wel degelijk prima een toeslagpartner hebben, zorg dat je zes maanden met diegene in huis woont en dat jullie gezamenlijke inkomsten onder de 17.000 euri liggen. In de praktijk betekent dit dat je met z'n tweeën 1100 euri toeslag krijgt, 550 per persoon dus. Dit is 150 euro meer dan zonder toeslagpartner.
Het invullen van een toeslagpartner heeft geen gevolgen voor inkomstenbelasting o.i.d., dan kun je gewoon weer je eigen inkomsten invullen.

Zoals ik al zei, wat een zooi. De bron voor al mijn eerdere betogen was iemand die speciaal hieromtrent een cursus had gevolgd en er dus in principe alles vanaf wist, maar nu bleek na een simpel telefoontje met de Belastingtelefoon dat het dus toch anders zit.
Ik begrijp dat nu waarschijnlijk heel veel mensen geen toeslagpartner hebben ingevuld, ik hoop dat het dan een troost is dat veel zonen van Belastingambtenaren dit ook niet hebben gedaan en zelf ook met de gebakken peren zitten. Gelukkig valt het allemaal nog prima te verhelpen. Wat je kunt doen is een wijzigingsformulier aanvragen om het alsnog te wijzigen, dat is een. Een andere optie, die ik ook ga volgen, is om achteraf, dus aan het eind van het jaar, door te geven dat je recht hebt op meer. In dat geval wordt gewoon met terugwerkende kracht het resterende bedrag uitgekeerd. Dit moet je dan voor april 2007 aangeven.

Gelukkig, opties genoeg dus. Maar hierbij in ieder geval mijn excuses voor de eerdere onterechte opmerkingen. Hoewel dit eigenlijk natuurlijk helemaal niet mijn fout is, maar de schuld van de heel slechte voorlichting binnen Het Rijk en de Belastingdienst.

Arnold, het is je vergeven. We zijn je alleen maar dankbaar voor de schat aan informatie die wij van jou mochten ontvangen :wink:

Weet iemand voor de huurtoeslag hoeveel je gezamenlijk jaarinkomen waarschijnlijk mag zijn om nog net zoveel huursubsidie te krijgen als we nu hebben?

Nu kun je nog geen proefberekeningen maken daarvoor, maar hoe zit dat nu?

(m'n huisgenoot (niet hans) zal waarsch. in 2006 gaan werken, maar weet nog niet wanneer, en ik was hiernaar om die reden eigenlijk wel benieuwd).