Wat nou, ik betaal huur met rutger, ik eet samen met rutger, ik betaal de boodschappen met rutger, alles mbt wonen doe ik (oa) samen met rutger. Als dat geen gezamelijke huishouding is dan weet ik het ook niet meer.

Maar als ik het goed begrijp ben ik geen zorgtoeslagpartner van rutger omdat ik niet slaap met rutger?

In dat geval staat het wel erg slordig in de folder. Er wordt met geen woord gerept over een samenlevingscontract oid.

Arnold schreef: Zo. Het zou natuurlijk ook van de zotte zijn dat de hoogte van míjn toeslag, van míjn verzekering, voor al die keren dat ík met een kapotgeschopte enkel in het ziekenhuis lig, afhangt van wat RC of BJ verdient. Als het zo moet, ga ik direct verhuizen. Mijn papa werkt lekker bij de Belasting.

Welja, dat iets van de zotte is, is natuurlijk geen argument. Er zijn wel meer zotte situaties ontstaan door het strak hanteren van de regels.

Jij snapt het niet. Als mijn papa loonsverhoging krijgt, stopt mijn mama me elke week weer meer lekkers toe in mijn weekendtas. Alzo zal ik teren op kosten van de hele gsv. gniffel.
Dus behoeftebevrediging, inderdaad. Mijn behoeften wel te verstaan.

En @RJ: inderdaad, je had maar beter met Rutger kunnen trouwen. Jammer, joh! Het staat inderdaad krom in die folder, en volstrekt onduidelijk. Ze hadden ook gewoon ff een kopje kunnen maken: "ben je student? --> dan heb je geen toeslagpartner, je zit al gebakken." ofzo. Ik zal het aan mijn papa doorgeven.

Nog even wat anders, als je vader gelijk heeft, waarom staat er dan in de folder zoiets als 'voor tenminste 6 maanden'. Zijn er samenlevingscontracten die voor bepaalde tijd worden afgesloten? Of zijn er mensen die een samenlevingscontract afsluiten en nu al weten dat ze over een paar maanden uitelkaar gaan?

Kortom, wat een zooitje.

Ik ben ook benieuwd of je op grond van de folder kan aantonen dat je een toeslagpartner hebt, maw , zou je voor de rechter je kunnen verantwoorden op grond van de folder?

Ik ben student, maar woon niet in een studentenhuis, maar in een gewoon rijtjeshuis, met 3 vrienden. Heb ik dan wel een toeslagpartner, ondanks dat ik niet het bed met ze deel (maar wel de huishouding...)?

Arnold schreef: Dit geeft aan dat je met deze lui een gezamenlijke huishouding moet voeren, maar het punt is dat jij dat helemaal niet doet, en geen enkele student in een studentenhuis in een studentenhuis met jou.

Wie zegt dat ik in een studentenhuis woon? Ik huur gewoon een appartement bij een woningstichting en woon daarin samen met twee anderen, die toevallig ook student zijn. Volgens mij staan de appartementen in de vinkhuizenflats niet als studentenhuizen te boek. Iedereen kan daar wonen: check Luuk & Aline en Peter Mulder & zijn vrouw, die zijn getrouwd en wonen toch in een aqua-flat. ;)

Arnold schreef: En @RJ: inderdaad, je had maar beter met Rutger kunnen trouwen. Jammer, joh!

In de folder worden echtenoten, geregistreerde partners, huisgenoten met wie een samenlevingscontract is afgelosten, fiscale partners, mede-eigenaren, huisgenoten die naaste familie zijn, en tot slot huisgenoten die géén naaste familie zijn maar wel meerderjarig allemaal appart genoemd.

Pak de folder er eens bij, en kijk mee. Pagina 4, helemaal rechtsonderaan, daar staat een zalmkleurig hokje met daarboven een geel hokje, waarin staat: "Zijn er onder die meerderjarige huisgenoten familieleden van u?" Hiervoor zijn de echtgenoten, partners, enz. al ergens anders heengestuurd. Als ik 'nee' beantwoord (RJ is géén familie van mij), mag ik volgens het zalmkleurige hokje kiezen wie ik als toeslagpartner opgeef omdat ik twee van die meerderjarige huisgenoten heb waarmee ik niet getrouwd ben, noch een geregistreerd partnerschap ben aangegaan, noch een samenlevingscontract heb, enz.

Lieve papa van Arnold, beste meneer De Boer, wie hoort er dan wél in dat hokje (blz. 4 rechtsonder) thuis???

RJ schreef: Nog even wat anders, als je vader gelijk heeft, waarom staat er dan in de folder zoiets als 'voor tenminste 6 maanden'. Zijn er samenlevingscontracten die voor bepaalde tijd worden afgesloten? Of zijn er mensen die een samenlevingscontract afsluiten en nu al weten dat ze over een paar maanden uitelkaar gaan? Kortom, wat een zooitje. Ik ben ook benieuwd of je op grond van de folder kan aantonen dat je een toeslagpartner hebt, maw , zou je voor de rechter je kunnen verantwoorden op grond van de folder?

Ik denk dat jij, en veel andere studenten, theoretisch gezien inderdaad wel een toeslagpartner hebben omdat je gewoon echt, zoals RJ omschrijft, een gezamenlijk huishouden voert als je samen de huur betaalt en samen eet. De vader van Arnold weet natuurlijk de achterliggende gedachte en als je logisch nadenkt is het misschien ook niet de bedoeling zo, maar de regels zijn wel zo opgesteld dat je echt geen geregistreerd partnerschap, huwelijk, of samenlevingscontract nodig hebt voor die toeslag.
(Je mag volgens de belastingdienst overigens wel invullen dat je geen toeslagpartner hebt)

Twee dingen om mee te nemen:

• Nadeel is natuurlijk het punt wat Rik al aanstipte, dat dit bij andere toeslagen of weet ik veel wat voor belastinggerateerde onderwerpen er ook weer een hoop gedoe bijkomt en dat het dan ook nadelig kan zijn. Verder is het lastig als een van de twee verhuisd of stopt met studeren of gewoon meer gaat verdienen
  • Als je met z'n drieen leeft is er één de sjaak. Dat is nu een keer zo...

lees ook de discussie (wel een andere insteek, daar willen ze eerst juist aantonen dat je GEEN toeslagpartner bent, omdat dat voordeliger zou zijn)

http://www.monitor.nl/ziek.html?http:// ... 5_all_.htm

Volgens mij is het voor veel mensen niet echt duidelijk...

Of wel...

Onze zonen zijn allebei student en wonen toevallig op hetzelfde adres, maar niet het onze. Als zij ervoor kiezen om toeslagpartner van elkaar te worden, zijn ze dan ook gelijk fiscale partners? En als dat zo is, heeft dat dan ook weer gevolgen voor hun studiefinanciering? (Mw Ursem).
Veel mensen denken inderdaad dat je een fiscaal/juridische band met elkaar moet hebben om toeslagpartner van elkaar te zijn. Dat is niet zo. Het gaat om het gezamenlijke huishouden dat je voert, dat je bent ingeschreven op hetzelfde adres, maar waarvoor je niet getrouwd hoeft te zijn of je tandenborstel in hetzelfde bekertje moet hebben staan. Dus als ze vrijwel zeker weten dat ze ook volgend jaar samenwonen, kunnen ze in aanmerking komen voor de zorgtoeslag voor partners die hoger is dan de individuele.
Overigens, waarschuwt lezer H. Kappen terecht: de keuze van een partner in het kader van de zorgtoeslag is van invloed op andere regelingen zoals huursubsidie en zelfs studiefinanciering bij aanzienlijke bijverdiensten. Zorg dus dat je niet té slim bent!

dit is te vinden op: http://www.ad.nl/uwgeld/article32443.ece

Arnold schreef: Het zou natuurlijk ook van de zotte zijn dat de hoogte van míjn toeslag, van míjn verzekering, voor al die keren dat ík met een kapotgeschopte enkel in het ziekenhuis lig, afhangt van wat RC of BJ verdient. Als het zo moet, ga ik direct verhuizen.

Wat een onzin, of je nou wel of geen zorgtoeslagpartner hebt, maakt geen donder uit voor wat voor vergoeding jij van jou verzekering krijgt voor je enkel...

Arnold schreef: Dit geeft aan dat je met deze lui een gezamenlijke huishouding moet voeren, maar het punt is dat jij dat helemaal niet doet, en geen enkele student in een studentenhuis in een studentenhuis met jou. Dat is meer iets voor samenwoners, niet voor toevallige samenlevers.

Wie bepaalt of je samenwoont of niet?? De belastingdienst?? Lijkt me erg moeilijk te verifieren, als je geen samenlevingscontract hebt...

Op dit moment hanteren wij ('ik en mijn huis') het systeem: 'wie kookt, betaalt'. Maar als ik de posts van Arnold en de site die Gerard en Sabine aanbevelen lees, lijkt het me slimmer om vanaf nu maar te gaan werken met een gezamenlijk pot, en ook wat vaker samen te eten. Straks gluurt de pa van Arnold nog door de ramen en ziet dat we af en toe niet gezamenlijk eten...;)

Sabine schreef: http://www.monitor.nl/ziek.html?http://cgi.monitor.nl/s_1275_all_.htm

Als je maar een gezamenlijke deurbel hebt, heb je al een zorgtoeslagpartner! :P

Is er niet iemand die 'eventjes' een pro forma rechtszitting kan regelen rondom deze kwestie? Er zijn toch genoeg rechtenstudenten onder ons...

ARD schreef:
Sabine schreef: http://www.monitor.nl/ziek.html?http://cgi.monitor.nl/s_1275_all_.htm

Als je maar een gezamenlijke deurbel hebt, heb je al een zorgtoeslagpartner! :P

binnenkort maar even een deurbel extra installeren dan.

Mausie schreef: Ik ben student, maar woon niet in een studentenhuis, maar in een gewoon rijtjeshuis, met 3 vrienden. Heb ik dan wel een toeslagpartner, ondanks dat ik niet het bed met ze deel (maar wel de huishouding...)?

Volgens mij geldt voor jou precies hetzelfde als voor ons allen, omdat je gewoon geen fiscale partners bent en geen gezamenlijke huishouding voert. Maar ik geeft toe dat het wat dubieus is.
Uiteindelijk zal Gerard wel gelijk hebben met dat je in theorie misschien best een g.h. voert, om het maar eens af te korten. Maar idd kent mijn papa de situatie, en ik denk dat het uiteindelijk erom gaat of je mogelijkerwijs elkaar geld gaat toestoppen, wat bijvoorbeeld zo is als je met je vriendin samenwoont. Studenten zijn over het algemeen wel zo individualistisch en gierig dat dit niet zo zal gebeuren, wij ruziën bijvoorbeeld al over de koffie. Dit alles is natuurlijk l*lkoek, maar feit blijft dat je niet hoeft op te geven dat je een toeslagpartner hebt.

Beest schreef: In de folder worden echtenoten, geregistreerde partners, huisgenoten met wie een samenlevingscontract is afgelosten, fiscale partners, mede-eigenaren, huisgenoten die naaste familie zijn, en tot slot huisgenoten die géén naaste familie zijn maar wel meerderjarig allemaal appart genoemd. Pak de folder er eens bij, en kijk mee. Pagina 4, helemaal rechtsonderaan, daar staat een zalmkleurig hokje met daarboven een geel hokje, waarin staat: "Zijn er onder die meerderjarige huisgenoten familieleden van u?" Hiervoor zijn de echtgenoten, partners, enz. al ergens anders heengestuurd. Als ik 'nee' beantwoord (RJ is géén familie van mij), mag ik volgens het zalmkleurige hokje kiezen wie ik als toeslagpartner opgeef omdat ik twee van die meerderjarige huisgenoten heb waarmee ik niet getrouwd ben, noch een geregistreerd partnerschap ben aangegaan, noch een samenlevingscontract heb, enz. Lieve papa van Arnold, beste meneer De Boer, wie hoort er dan wél in dat hokje (blz. 4 rechtsonder) thuis???

Een gloedvol betoog, maar helaas zul je niet ontkomen aan het harde oordeel van de B'dienst in de personificatie van papa. Met het genoemde blokje heb jij al niet meer te maken, omdat je geen g.h. voert. Ik snap dat het raar lijkt. Maar volgens mij zou een eventuele broer of zus, waarmee je een g.h. voert (anders kwam je niet bij dit hokje), maar die niet je fiscale partner is (dus waarmee je niet zo'n contract bij de notaris hebt afgesloten) hieronder kunnen vallen.
Heb je al ingevuld dat je een toeslagpartner hebt? Geloof me, mn papa komt binnenkort langs.

Overigens, waarschuwt lezer H. Kappen terecht: de keuze van een partner in het kader van de zorgtoeslag is van invloed op andere regelingen zoals huursubsidie en zelfs studiefinanciering bij aanzienlijke bijverdiensten. Zorg dus dat je niet té slim bent!

Klopt, je moet hiermee heel erg uitkijken, omdat voor bepaalde zaken het gezamenlijke inkomen dan moet worden opgegeven, en dan kon je weleens krap komen te zitten omdat je het bed niet deelt...

Arnold schreef: Ik snap dat het raar lijkt. Maar volgens mij zou een eventuele broer of zus, waarmee je een g.h. voert (anders kwam je niet bij dit hokje), maar die niet je fiscale partner is (dus waarmee je niet zo'n contract bij de notaris hebt afgesloten) hieronder kunnen vallen.

Nee, de broer of zus komt terecht in het vakje links (of nog een naar links) naast het nu al legendarische tekstkadertje. Blijft de vraag staan: wie mag er in het vakje rechtsonderaan pagina 4???

P.s. Wanneer komt Meneer De Boer een OV-lezing geven over dit onderwerp...? :twisted:

pff robbert en ik hebben elkaar als toeslagpartner opgegeven; mocht het negatief uitvallen, dan betekent dat toch alleen dat je evt in december 06 1155/2 - 420 terug moet betalen? naast het evt bedrag dat je door je inkomensoverschot kwijt bent natuurlijk...
zien we dan wel weer.

Animal schreef: P.s. Wanneer komt Meneer De Boer een OV-lezing geven over dit onderwerp...?

Ik zal informeren, zijn prijs schijnt de laatste tijd enorm omhoog gegaan te zijn.

Maar om op jouw punt in te gaan, ik kijk even een hokje terug, die over die gezamenlijke huishouding. Stel, ik kies daar ja, ik deel mijn bed met iemand. Toch is dat geen familielid, dus ik kies bij het gewraakte kopje 'nee'. Simpel! Iemand die daaronder valt is dus geen familie, wel je huisgenoot, en op een of andere manier valt daar beter van te zeggen dat je met hem of haar een g.h. voert. Nu blijft deze profielschets vaag, ik zou me de situatie ook niet precies voor de geest kunnen halen. Maar idd, die broer die ik eerder noemde komt verderop. Dat was trouwens even mn eigen gedachte, niet die van mijn papa.
Geeft toch weer een bijzondere dimensie aan mijn onderschrift.

Oké, dus het 'delen van het bed' is een door de belastingdienst gehanteerd criterium? Gaat het dan puur om het 'delen' of moet je bed ook breed genoeg zijn om er fatsoenlijk met z'n tweeën tegelijk in te kunnen? In dat geval loont het misschien om mijn hoogslaper naast die van RJ te zetten en de anti-uitval-hekjes er af te halen.

's Nachts, als de pa van Arnold slaapt, doen we stiekum de hekjes er weer tussen en kruipen we allebei onder ons eigen 1-persoons dekbed.

Denk je dat we een kans maken, Arnold?

khuuut robbert zijn hoogslaper is veel hoger dan die van mij...

Jullie snappen er niks van. Zo'n bed mag natuurlijk maar 4 poten hebben. Dacht je nou echt dat mijn pa daar in zou stinken? Dus nee, je maakt echt geen kans.
Om misverstanden te voorkomen: mocht je de bedden aan elkaar maken, dus 4 poten weg zagen, dan red je het nog steeds niet. Een tweepersoons hoogslaper heb ik nog nooit gezien.

Niet van deze wereld.......

[url]http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=http%3A//kopen.markt
plaats.nl/search.php%3Ftb%3Dof%26xl%3D1%26rc%3D1%26s%3D50
%26ds%3Dkw%3Atweepersoons%20hoogslaper[/url]