In Kassa was er op 10 september ook discussie over dit onderwerp. Daar gingen ze kijken naar de nieuwe situatie voor studenten. Die uitzending kun je bekijken op deze link :

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_ ... er=1784131

verder las ik daar op de site ook nog dit:

Het Ministerie van Volksgezondheid tovert als reactie een kleine compensatie uit de hoge hoed. Het ministerie zegt dat deze student via de belastingen € 60 extra kan terugkrijgen. Maar ook het ministerie erkent de inkomensachteruitgang van studenten met een baan.

Studenten moeten in 2006 allemaal de basisverzekering nemen – dat gaat zeker € 1110 kosten. De meeste studenten kunnen de volledige zorgtoeslag terugkrijgen van € 420. Een student gaat dus € 690 betalen. Die nieuwe verzekering kent ook een no-claim regeling. Het ministerie gaat ervan uit dat studenten gemiddeld € 144 aan no-claim terugkrijgen. Dus gaan ze netto € 546 betalen.

Nu (in de huidige situatie) betalen studenten zonder bijbaan minimaal € 554 (€ 444 premie studenten pakketpolis + gemiddeld € 110 eigen risico). Dus deze studenten gaan er in ieder geval niet op achteruit.

Anders ligt het voor studenten met een bijbaan. Stel iemand verdient € 390 bruto per maand. Aan het ziekenfonds is hij dan per jaar € 456 kwijt. Daar gaat nog gemiddeld € 144 no claim teruggaaf vanaf. Dus netto € 312.

Ook deze studenten gaan straks dus € 546 betalen, € 234 méér dus dan nu. In een reactie zegt het Ministerie van Volksgezondheid dat minister Zalm op Prinsjesdag een extraatje in zijn koffertje heeft zitten.

Werkende studenten kunnen vanaf 2006 hun premie ziektekosten aftrekken van de belastingen. In ons rekenvoorbeeld zou dat een student € 60 schelen.

Maar het ministerie erkent dat studenten met een baantje van € 390 er minimaal € 168 op achteruit gaan.

In Kassa bepleitte Agnes Kant, Tweede Kamerlid voor de SP, dat de basisbeurs in ieder geval met € 150 omhoog moet ter compensatie van de inkomensschade.

In het nieuwe zorgsysteem is het mogelijk om je aan te sluiten bij een zorgcollectief en zo tot maximaal 10% korting te krijgen op de premies. Heb me er nog niet in verdiept, maar dat zou wel een slok op de borrel schelen.

Henri L schreef: In Kassa bepleitte Agnes Kant, Tweede Kamerlid voor de SP, dat de basisbeurs in ieder geval met € 150 omhoog moet ter compensatie van de inkomensschade.

Zou dit per maand zijn??

Hoort je stufi ook bij een inkomen?

Roelienke schreef: Hoort je stufi ook bij een inkomen?

nee volgens mij niet.

ik snap niet hoe jullie bij die 420 euri komen. op dat formulier is het maximale wat ik er uit kan halen de 1000 euro min de minimale normpremie 613 euro. is toch 387?

Die € 420 was een voorlopig bedrag. Volgens mij is de maximale zorgtoeslag op Prinsjesdag vastgesteld op € 403, maar is nog niet definitief . De genoemde jaarlijkse zorgpremie (rond de € 1110) is een gemiddeld bedrag. Dit kan per verzekeraar variëren (en natuurlijk ook de polisvoorwaarden en dekking).

@ Farmer
Toen ik eergister het aangiteprogramma invulde kwam ik ook op € 387. Maar ook dit zijn slechts indicatieve bedragen. Ik heb hem zonet weer ingevuld en kom nu op € 403.

het schijnt dat het voordelig is om een zorgtoeslagpartner te hebben (huisgenoot), dan krijg je nml 1100,- euri samen ipv ong 350,- in je eentje...

Ja idd, daar was ik ook op uitgekomen.

Maarre... nog een vraagje: wie moet je als toeslagpartner opgeven als je met zn drieën in een huis woont? Als ik nr 2 als partner neem, moet deze mij dan ook als partner opgeven en valt nr 3 dan buiten de boot?

Precies. Als je mij niet gelooft, kan je nog altijd met de belastingdienst bellen. Die zijn heel behulpzaam.

jep nr 3 valt dan buiten de boot...

Dan moet ik dus snel even een goed dealtje sluiten in huis...:)

Ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat je als student geen toeslagspartner bent van een huisgenoot. Niet opgeven dus.

Ik heb uit nóg betrouwbaardere bron (belastingdienstmedewerker, via RJ) vernomen dat dat wél kan. Opgeven dus. :wink:

Wanneer was dat?

En hoe weet je dat jouw bron nog betrouwbaarder is?

En wie is jouw bron, Biezema?

RJ en ik zijn goede maatjes met de belastingdienst. We kletsen af en toe met ze via de telefoon. Ik ga ervan uit dat zij als bron 'betrouwbaarder dan zeer betrouwbaar' genoemd mogen worden.

Animal schreef: RJ en ik zijn goede maatjes met de belastingdienst. We kletsen af en toe met ze via de telefoon. Ik ga ervan uit dat zij als bron 'betrouwbaarder dan zeer betrouwbaar' genoemd mogen worden.

Thomas werkt bij de belastingdienst en hij had het er ook over. Hij ging nog precies voor ons uitzoeken hoe het zit. :lol:

Animal schreef: RJ en ik zijn goede maatjes met de belastingdienst. We kletsen af en toe met ze via de telefoon. Ik ga ervan uit dat zij als bron 'betrouwbaarder dan zeer betrouwbaar' genoemd mogen worden.

Bovendien, in het hele begeleidend schrijven wordt met geen woord gerept over een andere behandeling voor studenten. Gewoon lekker partners worden dus. :roll:

RJ schreef:

Bovendien, in het hele begeleidend schrijven wordt met geen woord gerept over een andere behandeling voor studenten. Gewoon lekker partners worden dus. :roll:

Ik zou het eerst wel heel zeker willen weten. 600 euri terugbetalen vind ik wel een behoorlijk risico.