Vriend Niels
kramer schreef: Jack Charlton ("De giraffe")?

Goed zo, maar dan nog een vraag, ietwat moeilijker:

In 1995 wint Oranje de EK-playoff tegen Ierland met maar liefst 10 ajacieden, wie is de uitzondering?

En voor de rest: wie is dit en bij welke nederlandse club speelt hij dit seizoen?

[/quote]

Dit is toch Robert Wijnands. Hij zal wel bij Top Oss spelen. Dat weet ik niet zeker.

Mbeki schreef: En voor de rest: wie is dit en bij welke nederlandse club speelt hij dit seizoen?

Dit is toch Robert Wijnands. Hij zal wel bij Top Oss spelen. Dat weet ik niet zeker.[/quote]

Het is inderdaad Robert Wijnands...goezo beki!

Nylez schreef: [..] Goed zo, maar dan nog een vraag, ietwat moeilijker: In 1995 wint Oranje de EK-playoff tegen Ierland met maar liefst 10 ajacieden, wie is de uitzondering?

Supergave wedstrijd... 2-0 dankzij Kluivert. Ik probeer de opstelling ff:

Van der Sar; Reiziger, Blind, Rijkaard, Bogarde; Ronald de Boer, Dennis Bergkamp, Edgar Davids; Gaston Taument, Patrick Kluivert, Mark Overmars.
Volgens mij speelde Bergkamp toen al niet meer bij Ajax trouwens. En het antwoord is Taument.

Vriend Niels
Koos L schreef: [..] Supergave wedstrijd... 2-0 dankzij Kluivert. Ik probeer de opstelling ff: Van der Sar; Reiziger, Blind, Rijkaard, Bogarde; Ronald de Boer, Dennis Bergkamp, Edgar Davids; Gaston Taument, Patrick Kluivert, Mark Overmars. Volgens mij speelde Bergkamp toen al niet meer bij Ajax trouwens. En het antwoord is Taument.

Bijna goed. De vraagstelling klopt niet helemaal want er waren idd ook nog 2 oud-ajacieden bij, namelijk Clarence Seedorf en Bergkamp. Bergkamp speelde al bij Arsenal en Seedorf voetbalde in Italie bij Sampdoria. Rijkaard stond niet opgesteld.
Alleen de speler waar ik op zoek naar ben is niet Taument. Het gaat om een andere donkere voetballer die bij Arsenal speelde. Hij heeft ook nog o.a. bij Sparta en Vitesse gevoetbald... Wie o wie is het?

Tuurlijk, Glenn Heldert. Ik wist dat het een donkere buitenspeler was (zat ook nog aan Bryan Roy te denken, maar dat was ook een oud-Ajacied). Leuke vraag, brengt mooie herinneringen naar boven. (Temeer daar dit de eerste wedstrijd was die ik won met een poule op school; leverde toch mooi 6 gulden op!)

kramer schreef: Uit het hoofd: hoe heette ook al weer die lijnrechter die tijdens de WK-finale van 1966 een omstreden goal van Engeland goedkeurde? En uit welk land kwam hij?

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb het antwoord op mijn vraag nog niet gehoord. Morgen post ik het antwoord zelf, tot die tijd kun je nog een poging wagen.
Die Schotse voetballer is overigens (volgens een collega hier) Joe Jordan.

kramer schreef: [..]Die Schotse voetballer is overigens (volgens een collega hier) Joe Jordan.

...en die collega heeft gelijk:

Gerard schreef: [..] ...en die collega heeft gelijk:

Kijk eens, zo zagen de spitsen er vroeger uit. Hard werken en op hun dertigste een kunstgebit.

Mbeki schreef: Kijk eens, zo zagen de spitsen er vroeger uit. Hard werken en op hun dertigste een kunstgebit.

Eigenlijk net als Rivaldo dus... maar dat heeft weer een andere oorzaak.

Uit het hoofd:

Hoe heet de eerste keeper van het Bundesliga-team dat dit seizoen het meeste scoorde tot nu toe?

Dit is echt een briljant verhaal:

Er is een Nederlandse speler die dit jaar voor AC Milan debuteerde... op 30-jarige leeftijd!!! Misschien hebben jullie ook wel van dit prachtige voetbalverhaal gehoord, maar dan de vraag:

Wat is zijn naam? (uit het hoofd uiteraard)

Die Duitse keeper weet ik niet zo, sinds RTL het Duits voetbal (helaas) niet meer uitzend zie/weet ik weinig meer van het huidige duitse voetbal.

Koos L schreef: Uit het hoofd: Hoe heet de eerste keeper van het Bundesliga-team dat dit seizoen het meeste scoorde tot nu toe?

de keeper van werder bremen of schalke, iig niet Bayern. Hoe die beide keepers heetten geen flauw idee.

Jurrian schreef: Dit is echt een briljant verhaal: Er is een Nederlandse speler die dit jaar voor AC Milan debuteerde... op 30-jarige leeftijd!!! Misschien hebben jullie ook wel van dit prachtige voetbalverhaal gehoord, maar dan de vraag: Wat is zijn naam? (uit het hoofd uiteraard)

Stam debuteerde dit seizoen. Maar volgens mij is die wel ouder als 30?

Jurrian schreef: Er is een Nederlandse speler die dit jaar voor AC Milan debuteerde... op 30-jarige leeftijd!!! Misschien hebben jullie ook wel van dit prachtige voetbalverhaal gehoord, maar dan de vraag: Wat is zijn naam? (uit het hoofd uiteraard) Die Duitse keeper weet ik niet zo, sinds RTL het Duits voetbal (helaas) niet meer uitzend zie/weet ik weinig meer van het huidige duitse voetbal.

Enorme sukkel: elke zaterdag zendt de ARD van 18:10 tot 19:45 uur alle wedstrijden uit de Bundesliga uit. Fantastische TV! Ondertussen ff zappen naar RTL5 als er Engels voetbal is en dan hop, weer terug naar ARD. Het mooie is dat ze de topwedstrijden voor het laatst bewaren. Ein wonderschönes Tor vom Raritätenkabinet des Bundesligaaaas.

En die Milanese debutant heet geloof ik Harvey Esajas, vriendje van Seedorf. Heeft nog niet in de competitie gespeeld trouwens, alleen in de beker.

Koos L schreef: [..] Enorme sukkel: elke zaterdag zendt de ARD van 18:10 tot 19:45 uur alle wedstrijden uit de Bundesliga uit. Fantastische TV! Ondertussen ff zappen naar RTL5 als er Engels voetbal is en dan hop, weer terug naar ARD. Het mooie is dat ze de topwedstrijden voor het laatst bewaren. Ein wonderschönes Tor vom Raritätenkabinet des Bundesligaaaas. En die Milanese debutant heet geloof ik Harvey Esajas, vriendje van Seedorf. Heeft nog niet in de competitie gespeeld trouwens, alleen in de beker.

je antwoord is goed, prachtig verhaal is dat.
en bedankt voor de tip, nu heb ik zaterdag ook weer wat te doen, maar het is inderdaad wel ongeveer op hetzelfde tijdstip als Engels voetbal van RTL

Bedenk nog even de keeper van de meest scorende Duitse ploeg mensen.

Daarnaast ben ik benieuwd of iemand weet wat de vorige keer was dat Groningen 4 keer scoorde in een uitwedstrijd.

Koos L schreef: Bedenk nog even de keeper van de meest scorende Duitse ploeg mensen.

er is toch al lang een keer gezegd dat dat Werder Bremen moet zijn en de keeper is dan Andreas Heinke.

Haha, zal ik 'm goedrekenen? Het is Reinke, inderdaad van Bremen.

Okee, andere vraag. Willem W mag niet meedoen want die zoekt ze op en hij moet deze keer toch echt uit het hoofd...:
Welke speler hoort bij het onderstaande overzicht?
1990/91 Dordrecht' 90 12 2 Eerste divisie
1991/92 SVV/Dordrecht'90 1 0 Eredivisie
1992/93 SVV/Dordrecht'90 14 0 Eredivisie
1993/94 Dordrecht' 90 21 0 Eerste divisie
1994/95 Dordrecht' 90 33 1 Eredivisie
1995/96 Dordrecht' 90 30 1 Eerste divisie
1996/97 FC Utrecht 33 1 Eredivisie
1997/98 FC Utrecht 26 6 Eredivisie
1998/99 FC Utrecht 31 6 Eredivisie
1999/00 FC Utrecht 31 5 Eredivisie
2000/01 FC Utrecht 22 1 Eredivisie
2001/02 AZ 28 0 Eredivisie
2002/03 AZ 14 0 Eredivisie
2003/04 AZ 12 0 Eredivisie
2004/05 De Graafschap 6 0 Eredivisie
Totaal 314 23

Volgens mij is er maar 1 speler van az naar de graafschap gegaan, en dat is Robbemond. Alles voor AZ zegt me niets.