n@nno

'Let's start your summer!'

Volgende week vrijdag, 23 juni, zal in "De drie gezusters" SUNSET 2006 worden gehouden. SUNSET is het feest voor christelijke jongeren uit Noord-Nederland.
De drie gezusters zal op 23 juni worden omgetoverd in een tropisch paradijs, de ideale afleiding tussen alle tentamens door dus.
Kaarten kosten 5 euro aan de deur en 4 euro in de voorverkoop. Voor de voorverkoop kan Pieter Zuidhof aangesproken worden.

Meer informatie is te vinden op, .

Leuk! Ik heb me al opgegeven via de kerk van Buitenpost.

Dit is toch dat goddeloze feest? 8)

Koos L schreef: Dit is toch dat goddeloze feest? 8)

Waar heb ik dat eerder gehoord?

Je hebt inmiddels ook al de voorpagina van het ND bereikt.

http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=74139

De Naar House bussie is erbij hoor!

Anneke Clingeborg schreef: Ze neemt overigens de kerkelijke jongeren hun ,,onwetendheid'' niet kwalijk. ,,Ze kunnen kennis hebben aan het leven en sterven van Jezus, maar ze hebben hun hart nog niet aan Hem overgegeven'', stelt ze.

Zo, die kun je in je zak steken.

Net even op jullie forum gekeken. Vooral het 'verontruste moeder'-topic vond ik beschamend. Naast opmerkingen als 'in de hemel wordt geen discomuziek gedraaid', was de spelling en grammatica van de moeder ook uitermate slecht...

Koning David
JP. schreef: http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=74139 De Naar House bussie is erbij hoor!
Anneke Clingeborg schreef: Ze neemt overigens de kerkelijke jongeren hun ,,onwetendheid'' niet kwalijk. ,,Ze kunnen kennis hebben aan het leven en sterven van Jezus, maar ze hebben hun hart nog niet aan Hem overgegeven'', stelt ze.
Zo, die kun je in je zak steken.
Dat hele feest zegt mij eigenlijk niets, maar wat er vanochtend in het ND stond daar schrok ik wel even van. Wat een kritiekloze manier van journalistiek. In een normale krant wordt dat labiele mens dat vroeger naar healings van Jomanda ging en na haar 'bekering' bij Bethel in Drachten kerkt toch niet serieus genomen. En waarom wordt bovenstaande citaat, waarin wij vrijgemaakten even voor niet-wedergeboren christenen worden uitgemaakt, zo kritiekloos overgenomen door het ND? Bah!

Misschien omdat het ND het oordeel aan haar lezers zelf overlaat? Ik had een reactie van de organisatie of andere betrokkenen wel prettig gevonden. Verder ben ik blij dat het ND niet vermeldt dat de lezers de uitspraken van Anneke niet serieus hoeven te nemen omdat ze labiel is. Kom toch Koning David, dat slaat nergens op.

ND schreef: Discussie Op het forum van de website sunset.nl is al enkele weken een heftige discussie aan de gang over kort gezegd 'christelijk uitgaan'. Daarbij gaat het vaak hard tegen hard en heerst er niet zelden een onverschillige 'moet kunnen'-sfeer. Diepere intenties worden matig aangevoeld. Zoals van een 'verontruste moeder' die de muziek, de (uitdagende) kleding en de drank aankaart. ,,Wat is er mis met disco-muziek?'', reageert er iemand. En: ,,Je kunt moeilijk verwachten dat in die warmte meisjes een coltrui dragen.'' Over de drank: ,,Ik zal er één op u drinken.''

Dit is anders wel bewijs van snelle, beschamend slechte journalistiek. Dit doet echt onrecht aan de verdere discussie die op dat forum gevoerd wordt. Vooral het vetgedrukte is klinkklare onzin.

Koning David

Dat heb ik niet gelezen maar ik vond het sowieso een slecht en zeer bevooroordeeld stuk. Het vervelendste vond ik dus dat de kritiek van de 'wedergeboren' vrije baptisten die Jezus wel in hun leven zouden hebben ontmoet op de 'kerkelijke jongeren' (lees: de vrijgemaakten) die Jezus zouden kennen op verkapte wijze weer op de voorpagina komt. Dit is niet alleen slechte journalistiek maar ook nog eens arrogante evangelische propaganda. Een krant met gereformeerde wortels onwaardig.

Koning David
Jaap schreef: Misschien omdat het ND het oordeel aan haar lezers zelf overlaat? Ik had een reactie van de organisatie of andere betrokkenen wel prettig gevonden. Verder ben ik blij dat het ND niet vermeldt dat de lezers de uitspraken van Anneke niet serieus hoeven te nemen omdat ze labiel is. Kom toch Koning David, dat slaat nergens op.
Ze laten haar aan het woord zonder een leuke ironische opmerking tussendoor, die we van Trouw (misschien wel de beste krant van Nederland) gewend zijn. Ik kreeg daarom de indruk dat het ND deze dame bloedserieus neemt.

Je destilleert wel heel veel uit één kwoot.

Koning David schreef: Dat heb ik niet gelezen maar ik vond het sowieso een slecht en zeer bevooroordeeld stuk. Het vervelendste vond ik dus dat de kritiek van de 'wedergeboren' vrije baptisten die Jezus wel in hun leven zouden hebben ontmoet op de 'kerkelijke jongeren' (lees: de vrijgemaakten) die Jezus zouden kennen op verkapte wijze weer op de voorpagina komt. Dit is niet alleen slechte journalistiek maar ook nog eens arrogante evangelische propaganda. Een krant met gereformeerde wortels onwaardig.

Okee, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik maak met name bezwaar tegen je omschrijving "dat labiele mens". Ik kan me goed voorstellen dat je je irriteert aan haar houding en boodschap, maar vind dat je in je reactie wat respectvoller mag zijn.

Trouwens, ik bedacht me net dat het ND veel Baptisten-lezers kent. Wellicht dat het daarom geen kleur bekent?

Nanne werd gister al opgebeld door een journalist van het ND. Nadat we vorige keer een aantal keer verkeerd geciteerd waren hadden we weinig zin om weer te reageren. Uiteindelijk wildem we wel wat zeggen op voorwaarde dat het er goed in kwam te staan. De journalist kwam toen met de mededeling dat het artikel er niet meer in zou komen, omdat het niet specifiek op SUNSET gericht was. Het artikel is nu toch geplaatst. Dit is gebeurt naar aanleiding van een e-mail met een document die Anneke Clingeborg gestuurd had naar alle GKV dominees in Noord-Nederland. Het document kun je vinden op www.sunset2006.nl/documenten/naarhouse.doc . De e-mail:

Beste broers en zussen,

Met het oog op Sun Set 2006 in Groningen ( in De Drie Gezusters) wil ik het volgende onder uw aandacht brengen.
Al 10 jaar werk ik voor de land. Evang. Stichting Naar House te Giessen.
Deze week kreeg ik van verontruste ouders een telefoontje over de muziek die er gedraaid wordt. o.a. house.
Het zou heel fijn zijn als u de bijlage eerst leest, alvorens de jeugd naar dergelijke partys te laten gaan, ook al is het een ``onderonsje`` van de kerk. Het klinkt heel mooi : Christelijke DJs, maar de tegenstander van God kan ook deze mensen ge/misbruiken zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.
Er is op dit gebied nog zoveel ontwetendheid!
Onderzoek alle dingen en behoudt het goede.

In Jezus`liefde verbonden,

Anneke Clingeborg

Met een aantal opmerkingen uit het document ben ik het wel eens, maar ook met een aantal dingen oneens (bijvoorbeeld het verhaal over U2, een aantal opmerkingen daar kloppen gewoon niet). Het is jammer dat er bij de voorbeelden geen bronnen staan.

U2:

Document Naar House schreef: In het lied `` wake up dead man`` wordt Jezus door hem bezongen als een verwarde man, de handen gebonden, die nu maar eens op moet staan, om iemand te helpen.

In het nummer ‘Wake up dead man’ staat de volgende zin waar waarschijnlijk op gedoeld wordt:

“But maybe your hands aren’t free.” (vertaald: Maar misschien zijn uw handen niet vrij)

Daarvoor staan de volgende twee zinnen:
“Jesus, I'm waiting here boss.“
“I know you're looking out for us.“

In deze tekst wordt uitgelegd dat Jezus aan handen gebonden is, maar dat staat er niet. Kan deze zin ook niet worden opgevat als: “Maar misschien is het nog niet de juiste tijd”. Dat lijkt mij een logisch gevolg op de twee zinnen die daarvoor staan.

Document Naar House schreef: In zijn liedjes roept hij de mensen op, om het niet van God te verwachten. God heeft de hoorn van de haak gelegd, dus waar is de hoop, het geloof en de naasten liefde? Dit zingt Bono in het U2-lied: If God will send his angels

Later in het nummer ‘What if God will send his angels’ van U2 staat de ook volgende tekst:

“Jesus never let me down.” (vertaald: Jezus liet mij nooit vallen)

Om ook even in te gaan op de opmerking dat U2 probeert om mensen het niet van God te laten verwachten, haal ik Psalm 22 aan. Hier schrijft David in vers 2 en 3: Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten? U blijft ver weg en redt mij niet, ook al schreeuw ik het uit. ‘Mijn God!’ roep ik overdag, en u antwoordt niet, ’s nachts en ik vind geen rust. Zegt U2 niet hetzelfde met de woorden: “God has got his phone off the hook”? (vertaald: God heeft de hoorn van de haak gelegd)

Wat een enorme bullshit van die stichting.
Twee jaar geleden heb ik eens een presentatie van hun gezien, en wat ze zeiden klonk heel aannemelijk.

Daarom ik me wat dieper in hun voorbeelden gaan verdiepen. En elke keer kom je weer terug bij sprookjes, uit hun verband gerukte teksten, dichterlijke vrijheden die niet worden erkend, vage geruchten, valse koppelingen en ga zo maar door. Het voorbeeld van U2 is daarbij wel een van de extreemste voorbeelden van hoe dingen verdraaid kunnen worden, in een boek: Walk On van Steve Stockman wordt het geestelijke leven van de band beschreven, en de schrijver staat als overtuigd
christen zeer positief ten overstaan van U2

Wat begint als een sympathiek idee, schiet bij Naar House echt veel te ver door.

Ik zou bijna zin hebben om een hele kwade brief terug te schrijven. Maar ik ben bang dat ze dan gaan reageren alsof ik geen goed christen ben, en dan wordt ik nog bozer, dus ik houdt me maar in.

Als ik die tekst doorlees zie ik er wel een kern van waarheid in zitten. Sommige dingen zijn echter erg overtrokken. Beweringen worden gedaan zonder enige achtergrond of bewijs. Ook is het weer eens ergerlijk schreeuwerig en onsamenhangend, zoals wel vaker met schimmige evangelische initiatieven.

Misschien moeten we als gereformeerden eens gaan samenwerken met die lui, stukje professionalisering. Komt de boodschap ook beter over. ;)

Wie Walk On wil lezen, ik heb 'm thuis liggen. Het is heel tof om te lezen dat 3 van de 4 bandleden van zo'n grootse band Jezus belijden en tegelijk zoveel mensen weten te bereiken!
Volgens mij had ik het al gezegd, maar heel goed hoe jullie (als organisatoren van Sunset) met alle kritiek omgaan, vooral op het forum! Ik hoop dat het gewoon een goed en tof feest wordt volgende week.

Iemand de preek wel eens gelezen die Bono heeft gehouden bij het dagelijkse ontbijt van Bush met zijn kabinet? Ik begrijp dan ook niet dat een organisatie zulke dingen beweert over U2.

Eerste wat ik wil zeggen is dat Naar House echt retegoed werk afleverd, werk dat de meeste van jullie én ikzelf niet durven te doen. Wie van jullie durft Gods liefde te laten zien op een gabberfeest? Wie van jullie weet sowieso hoe die gabberfeesten in elkaar steken? Reken maar dat je lef nodig hebt om aan opgefokte jongeren zo'n boodschap te vertellen. Reken ook maar dat je zelf dat lef (nog) niet hebt. Wees blij dat er zo'n organisatie is; veel mensen hebben hun leven er aan te danken gehad.

Punt is alleen dat ze door een christelijk feest te bezoeken een karikatuur van zichzelf én de bezoekers maken. Ik heb t idee dat ze een beetje doorslaan. Er is al eens een discussie gaande geweest over Naar House op Sensation Black, lees die anders nog maar eens door.

Zojuist heb ik ff het document van Naar House doorgescand. Veel dingen worden wat in het extreme getrokken, dat is erg jammer. Maar sommige dingen kloppen wel redelijk. Van sommige muziekstijlen weet ik niet zoveel, maar wat er staat over gabber en afgeleiden is zeker niet onwerkelijk. Ook beschreven gebeurtenissen zijn niet zomaar verzonnen. Lastig is dat alleen losse quotes van lyrics worden gebruikt in het document. Context kan vaak heel veel verklaren.

Al met al, we zullen t vrijdag wel zien. Denk wel dat ik ff ga kijken.