mensenvriend

“Spelend verdubbelt de mens zijn bestaan. Zoals een spiegel het lichaam een tweede gestalte geeft, zo schept het spel een nieuwe dimensie voor het menselijk streven en wederstreven. Hoger scoren dan anderen heet succes, beter af zijn dan anderen voorspoed, zowel in het spel als in het leven van alledag. Ook geldt in de afgesproken wereld van het spel, zo goed als in de werkelijkheid, dat de uiteindelijke verdeling van voorspoed en succes in hoge mate bewerkstelligd wordt door krachten die het menselijk ijveren en wedijveren te boven gaan. Geen spel weerspiegelt dit aspect van het leven zo realistisch als Mah Jong. Want zeker: kennis en kunde, inzet en concentratie zijn ook bij dit oude Chinese spel machtige wapenen in de strijd om de eerste plaats, maar zo goed als in het leven zelf kan niemand duurzaam winnen zonder de gunstige beschikking van het lot.”

Wie heeft er ook zo ontzettend veel zin om af en toe dit fantastische spel te spelen? Ik zoek nog drie mensen en een spel. Of zeven mensen en twee spellen.

maurijn is er verslingerd aan, speelt honderden potjes in een zomervakantie ;)
hij heeft ooit gepoogd het mij ook te leren, en ondanks het feit dat ik het eerste potje wat ik mee deed meteen won, denk ik niet dat ik nog enig idee heb hoe het gaat :shock:

Dat is echt een retetof spel! Ik weet alleen niet goed meer hoe het moet; alleen nog dat je 'kong' en 'pung' ofzo moet roepen :)

Volgaarne, Machteld waarschijnlijk ook wel. En bij mijn weten is Hajenius ook wel van een potje Mah Jongg. Bron van alle spellen, Kong, Pung en Chow, moet meer gespeeld worden. Ik heb zelf echter geen spel, ik zoek er al enige tijd naar, maar een mooi spel vinden is een queeste op zich.

Heel tof spel, maar weet niet of ik het met de officiele spelregels gespeeld heb. Ik wil wel mee spelen.

edit: zou het spel ook kunnen regelen wanneer nodig!

Ik ken alleen de onlinevariant en begrijp eigenlijk niet hoe je dat met meer mensen zou kunnen doen

TuttieRuthie

Inderdaad een lachen spel! Ik weet niet meer precies hoe et moet, tis toch ook met die draken en seizoenen enzo? Ik heb et van Frank (pre-amice Eschbach) geleerd, misschien heeft hij et spel ook wel, zijn ouders sowieso.

nou kun je heel tof gaan doen over dat spel, maar ik heb het ook wel eens gespeeld en het haalt het niet bij schaken, koehandel en frank's zoo. ten diepste is het zelfs misschien wel rummikub, maar dan met de uitbreiding "draken en seizoenen". :P

Lennert schijnt het heel goed te kunnen.

Jackhals schreef: En bij mijn weten is Hajenius ook wel van een potje Mah Jongg.

Idd, ik ben er ook wel voor in. Zou eventueel wel een spel van mijn ouders kunnen lenen, denk ik.

Knapzak schreef: nou kun je heel tof gaan doen over dat spel, maar ik heb het ook wel eens gespeeld en het haalt het niet bij schaken, koehandel en frank's zoo. ten diepste is het zelfs misschien wel rummikub, maar dan met de uitbreiding "draken en seizoenen". :P Lennert schijnt het heel goed te kunnen.

tja. Het ligt er maar net aan hoe je het speelt. Er zijn heel wat verschillende varianten.

doe dan maar risk of niet? morgenmiddag een potje bij jullie? ik heb nu tijd.

Jackhals schreef: Volgaarne, Machteld waarschijnlijk ook wel. En bij mijn weten is Hajenius ook wel van een potje Mah Jongg. Bron van alle spellen, Kong, Pung en Chow, moet meer gespeeld worden. Ik heb zelf echter geen spel, ik zoek er al enige tijd naar, maar een mooi spel vinden is een queeste op zich.

Helemaal mee eens inderdaad :lol:

die online variant is meer een soort puzzle, het echte spel is anders, echter wel flexibel. Maar Mensenvriend, overweldigend de reacties, niet? Wat stel je voor?

mensenvriend

Ja, ik ben helemaal perpex!! Hartstikke leuk, zoveel animo. Tja, ik ben nog steeds op zoek naar een mooi spel, tot die tijd moeten we het denk ik hebben van mensen die al een spel in bezit hebben. Dus er moeten nu een aantal practische zaken kortgesloten worden:

1) wie is er in het bezit van het spel? (Gezien de reacties hebben we er wel meer dan één nodig...)
2) wanneer?
3) waar? (ik heb op zich een grote kamer en een eettafel)

Ik heb even de spelregels opgezocht, je kan ze vinden op
Ik kan niet wachten.....! Volgens mij is een avond in het weekend of donderdag meestal wel handig?

mensenvriend

Ja dat dacht ik ook! Ik kan bijvoorbeeld woensdagavond en donderdagavond wel (volgende week dan...)

Henri L schreef: doe dan maar risk of niet? morgenmiddag een potje bij jullie? ik heb nu tijd.

Risk jij op reguliere basis, joh? Dan lijkt het een eer en een genoegen om eens tegen je te spelen! Een nieuwe uitdaging is nooit weg...

Risk rulez! 8)

mensenvriend
Ursa schreef:
Henri L schreef: doe dan maar risk of niet? morgenmiddag een potje bij jullie? ik heb nu tijd.

Risk jij op reguliere basis, joh? Dan lijkt het een eer en een genoegen om eens tegen je te spelen! Een nieuwe uitdaging is nooit weg...

Risk rulez! 8)

Pff, maak maar een eigen topic aan hoor.

Sorry hoor, ik kan gewoon alleen geen Majjong, anders had ik graag meegedaan. Maar als er Riskers zijn, hoe sporadisch ook, schiet ik er meteen op af.

Er wordt hier niet over R**k gekluft, dan open je maar een eigen topic :)

He Jackhals, op die koojessite van jou zijn wel enkele mah jongg spelen te koop. De prijs zit nu rond de 30 euro.