Stieneke

Wellicht zijn er meerdere van u die momenteel zonder water zitten. Rond half negen vanmorgen is het lek in de waterleiding gevonden (industrieterrein Euvelgunne). Er komt op sommige plaatsen weer water uit de kraan. Dit moet de komende dagen nog 2 minuten gekookt worden voordat je het veilig kunt drinken. Er kan grondwater in de leiding zijn gekomen.
Een heel aantal scholen zijn gesloten. Van de RuG zijn in ieder geval de faculteiten Letteren en Rechten vanochtend gesloten.

Om 13.00u zendt TVNoord een extra nieuwsuitzending uit m.b.t. de waterproblemen.

Edit: Stad Groningen heeft weer water. Moet 2 minuten gekookt worden.

Ach, gelukkig behoren zulke problemen in de nabije toekomst tot het verleden. De hele infrastructuur gaat op de schop.

De Hanze is ook gesloten.

Hoe serieus moet dat koken genomen worden? Ik heb namelijk kofiie gezet en die kop heb ik ook nodig ook.

Het koken van het water is een voorzorgsmaatregel. Als je al wat hebt gedronken hoef je daar niet per se ziek van te worden. Maar het kan zijn dat er grondwater in de leiding is gekomen, doordat er een tijdje geen druk op de leiding kan zijn geweest. Het waterbedrijf heeft nog geen aanwijzing dat het water daadwerkelijk besmet is, het is dus een preventieve maatregel.
Meer info staat op

www.crisis.nl:
09:18 • 10-03-2008 Breuk in waterleiding inmiddels gevonden, advies water voor gebruik te koken Door een breuk in een hoofdwaterleiding op industrieterrein Euvelgunne in de stad Groningen heeft een groot deel van de stad Groningen en omgeving sinds zondagnacht kwart over twaalf geen of weinig water. Het gaat om de plaatsen Groningen, Haren, Eelde, Eelderwolde, Paterswolde en Zuidwolde. Het waterbedrijf Groningen verwacht dat de druk in de loop van de ochtend weer terugkeert. Bij een dergelijke breuk kan de waterleiding drukloos zijn geweest. Daardoor kan grondwater in de leiding zijn gekomen. Water uit de kraan moet daarom eerst 2 minuten op 100 graden Celcius gekookt worden. Ook als de druk weer terug is, blijft dit dringende advies van kracht. Water koken in een waterkoker of koffiezetapparaat is niet voldoende, omdat die direct afslaan als de honderd graden zijn bereikt. Wilt u het water daarom twee minuten koken in een pan of fluitketel?
water koken of koffie apparaat is niet goed genoeg zeggen ze

Ik bedenk me trouwens net dat het met die vervuiling (kans op de Coli-bacterie) waarschijnlijk wel mee zal vallen. Zodra de melding kwam van drukverlies, heeft men vanuit de Punt alledrie de hoofdleidingen afgesloten. Zodra het lek is gevonden, wordt dit gedeelte van het leidingnet geïsoleerd door het gebruik van de afsluiters. Vervolgens wordt de levering hervat. Uitgaande van het gegeven dat er elders in de stad geen sprake is van (kleine) lekkages, is de kans dat grond zich heeft vermengd met water dus klein... Maar omdat er geen 100% garantie kan worden gegeven, is er geadviseerd om het water te koken...

Als aanvulling op steef

het gaat er niet alleen om dat die bacteriën er niet in komen, ze zitten er al in, normaal ook, alleen in kleine hoeveelheden, in stilstaand water gaan ze groeien en om zeker te zijn dat al die bacteriën weggespoeld zijn is het beter om een tijdje nadat het lek is gedicht nog steeds het water te koken. Je kunt altijd gewoon het water proberen te drinken, je hoeft niet persé ziek te worden, maar ik zou het risico niet proberen te lopen...

In stromend water groeien ze ook wel hoor, alleen wat minder goed.

Ach, het valt wel mee. De kans is al klein en als ze het adviseren dan is het vaak voor jonge kinderen en ouderen of mensen met een zwakkere weerstand. Ik denk dat studenten daar niet onder vallen. Dus als je de vorige dag niet ontzettend veel bier hebt gedronken heb je hier geen last van.

En denk anders maar zo: alcohol ontsmet.

Het kraanwater is weer gewoon te drinken.

- Martine H -

Zit ik nu dus voor niets mijn water met de fluitketel te koken en af te laten koelen zodat ik het weer als koud water kan drinken. Zucht!

Herbsgarden
Stieneke schreef: Het kraanwater is weer gewoon te drinken.

Waarom mag je in de UB dan nog geen water drinken? Frederik zei trouwens dat zijn kraanwater vandaag opeens naar chloor smaakte.

Van chloor ga je gelukkig niet dood.

Waterbedrijf Groningen is gestopt met het preventief chloreren van het drinkwater. Wel kan het zijn dat het water nog enkele uren een lichte chloorsmaak- en/of geur heeft. Het duurt enige tijd voordat alle chloorsporen uit het leidingnet zijn verdwenen. Ook kan het zijn dat het water nog een afwijkende kleur heeft en/of luchtbelletjes bevat.

In Haren was het water nog best chloorachtig inderdaad, maar hier in het prachtige Vinkhuizen smaakt water weer als.....water.

In het provinciehuis mocht je ook nog niets drinken. Dat kwam doordat ze een intern leidingnetwerk hebben, waarin het water stil kan hebben gestaan. Dan is er kans op besmetting met legionella. Die leidingen moeten eerst ook apart gereinigd worden. Ik denk dat voor de universiteit/UB eenzelfde regel geldt.

Wat ik mij dan afvraag he... Dat water heeft hooguit een uur of 12-18 uur "stilgestaan"... Moet ik me dan ook zorgen maken besmet te raken na een weekend niet in Groningen geweest te zijn en de kranen dus niet open zijn geweest? En moet ik vervolgens ook alle leidingen doorspoelen? Het is toch ontzettende flauwekul, of is dit een valse vergelijking...

Verschil met provinciehuis is dat het een intern afzonderlijk leidingnetwerk heeft, en warme gebouwen. In het weekend is er weinig tot geen waterverbruik geweest, plus de maandag. Intussen zou het zo kunnen zijn geweest dat het water heeft stilgestaan en door de warmte zouden bacterien zich hebben kunnen vermeerderen. Het is voorzorg. Volgens mij hoef je je voor thuis echt geen zorgen te maken.

Nou, onder de meest perfecte omstandigheden voor bacteriën (namelijk 38 graden C, genoeg voedingsstoffen, juiste pH) kunnen sommige bacteriën zich elk half uur verdubbelen. Dan kijk je dus na 12 uur tegen een verdubbeling van 2^24 aan. Uiteraard worden deze ideale omstandigheden bijna nooit bereikt en al helemaal niet met deze temperatuur. Maar het geeft je wel een indicatie

het ging er toch vooral om dat er grondwater in kon zijn gekomen? ik hoorde een studiegenootje erover dat als zij water in een glas deed, het helemaal bruinig en troebel was. Na die 2 min koken was dat helemaal weg...

Dat troebele komt doordat er een tijd geen druk op de leiding heeft gestaan en door de veranderde stroomrichting door het afsluiten van de gebroken hoofsleiding. Daardoor laat de aanslag aan de binnenkant van de leiding los. Als je het water gaat koken, lost die troebeligheid op. Ook door het chloreren van het water kon het een beetje troebelig worden.