zweverig schreef: Nou ik weet het niet hoor............"Geestelijke Strijd" wat wil je daar nu mee als wetenschapper. Is het niet iets wat gewoon nu de aandacht heeft tijds-geest enzo........ ik ben benieuwd hoe ver je de discussie dan kan voeren, en wat er allemaal bij gehaald gaat worden door de sprekers. Jaapie

Als je erheen gaat zal je ongetwijfeld op als deze vragen en twijfels een antwoord krijgen.
Het is volgens mij een thema waar je goede discussies over kan krijgen. En ik heb gehoord dat er al rond de 190 mensen zich hebben opgegeven, dus het is sowieso een prima gelegenheid om nieuwe contacten op te doen.
Helaas ben ik zelf niet in de gelegenheid om erheen te gaan, daarom zal ik na het paco graag van jou horen hoe het was!

zweverig schreef: Nou ik weet het niet hoor............"Geestelijke Strijd" wat wil je daar nu mee als wetenschapper. Is het niet iets wat gewoon nu de aandacht heeft tijds-geest enzo........ Afrika verhalen, ipv een nuchtere Nederlandse kijk op de dingen. maar ja we hebben er zelf voor het thema gekozen is het niet. ik ben benieuwd hoe ver je de discussie dan kan voeren, en wat er allemaal bij gehaald gaat worden door de sprekers. Jaapie
Hey zweverig / Jaapie... naast 'wetenschapper' (sjonge wat klinkt dat plechtig), ben ik ook nog gewoon 'mens' en nog wel meer dingen. Als mens (of als geinteresseerde of wat dan ook) kun je je (eventueel beïnvloed door de tijdsgeest) toch prima interesseren voor zo'n onderwerp, juist omdat het nu de aandacht heeft? En als VGS-en hebben we het idd zelf gekozen. Ik denk dat iedere christen met geestelijke strijd te maken heeft; en dat het tot op zekere hoogte ook persoonlijk te maken is. Er gaat veel buiten ons om (ik heb geen idee wat engelen nu doen, en wat God nu allemaal doet. je weet wel e.e.a. uit de bijbel, maar een voorstelling heb ik er absoluut niet van). Maar als je als christen probeert te leven, merk je volgens mij duidelijk dat je hiervoor strijd moet voeren. Ik denk dat dat ook onder deze titel valt, en het daarmee ook relevant is voor iedereen. Het lijkt mij een leuk onderwerp en ik heb me dan ook ingeschreven. Maar ieder natuurlijk z'n eigen onderwerpen-voorkeur... PS: who are you? je zegt namelijk "we hebben er zelf voor gekozen" en ik zie geen GSV-logo bij je naam... Ben je wel van een v/d VGS-en?
Koning David

Maar als je de bundel leest, de literatuurlijst bekijkt en het lijstje met sprekers ziet dan weet je ook dat het thema nogal eenzijdig (lees evangelisch) benaderd gaat worden. Sommige mensen hebben daar kennelijk behoefte aan maar het is voor mij een reden om niet naar het Paascongres te gaan. Ik hoop dat het een leuk en interessant paascongres wordt voor degenen die gaan.

PaCo-In 2005

Dan heb je misschien je bundel wel niet goed gelezen als je vindt dat het te eenzijdig belicht wordt.

Ten eerste komen de meeste workshopleiders uit een traditionele kerk en twee van de drie sprekers komen uit de PKN.

Ten tweede is er op dit moment nou eenmaal ook minder 'gereformeerds' te vinden op het gebied van 'geestelijke strijd', omdat er in de afgelopen jaren zo weinig aandacht aan besteed is.

Ten derde, wat is een evangelische inslag precies? dat er dingen gezegd worden die wij (generaliserend gesproken) minder snel meemaken in onze kerken?

Ik wilde gisteren ook al reageren op 'zweverig' omdat ik me afvraag hoe bevooroordeeld de mensen die tot nu toe reageren zijn.
Ja, misschien ga je wel wat nieuws leren, misschien ga je wel dingen horen die niet in onze traditie (=leer) passen, maar we zijn nog altijd gereformeerde academici bijelkaar die prima zelf (met behulp van Gods Geest en Woord) kunnen onderscheiden wat goede leermeersters zijn en wat niet en wat waar is van wat je zult gaan horen.

Kortom, de reden dat er een evangelische inslag gebruikt zal gaan worden is mijn insziens niet waar en dus ook geen reden om niet te komen.

Koning David

Ook de lezingen en workshops van gereformeerden hebben een nogal evangelische inslag. Het sfeertje van Paco 2005 wordt denk ik behoorlijk evangelisch, dankzij of ondanks de gereformeerde sprekers en workshopleiders, en biedt weinig ruimte voor de ratio. Op zich is daar niets mis mee, ik denk dat veel gereformeerde studenten hier nu behoefte aan hebben, maar het is helaas niets voor mij.

PaCo-In 2005 schreef: GSVG-ers
PaCo-In 2005 schreef: Helaas heb ik net moeten constateren dat de allergrootste vereniging in den lande (ja, ja, dat bent ú) ver achterblijft met het aantal leden dat zich ingeschreven heeft voor het PaCo!

Me dunkt... Als je uitgenodigd wordt door mensen die je naam niet eens weten... ;)

217!

Beetje laat, maar alsnog opgegeven! Kheb er zin in!

En aanmelding nummer 222 is ook binnen.

Het sfeertje van Paco 2005 wordt denk ik behoorlijk evangelisch, dankzij of ondanks de gereformeerde sprekers en workshopleiders, en biedt weinig ruimte voor de ratio

Heb je het artikel in de bundel over de geschiedenis van (de rol van)bevrijdingspastoraat gelezen? Dat lijkt me een redelijk evenwichtig stuk. Daarnaast lijkt de rol van de ratio bij dit onderwerp mij ook nogal lastig (en vaak onmogelijk). Het is en blijft onmogeijk om de grootheid van God (bijvoorbeeld wonderlijke genezingen) te vatten binnen een rationeel kader. Laten we dan proberen genoeg ruimte te laten voor Gods grootheid binnen ons 'bewustzijn', en niet verstrikt te raken in 'rationele' benaderingen.

Ik ben zwaar in overweging om te gaan. Ook al moet ik dan extra lappen als oudlid. Juist het onderwerp geestelijke strijd triggert mij om me voor het eerst (sic!) aan te melden voor een Paco.

Klei jongen, als ik dat zo lees, zou ik het logischer vinden als je wél heen ging. 'Onderzoek alles, behoud het goede'. Sterker nog, als jij gaat, ga ik ook.. :shock:

He BJ, tof dat je ook gaat!
GSV zit al op 18 zag ik, moet eigenlijk nog wat meer worden he....

Hallo! ik ga ook naar het Paco. Net even gekeken hoelaat de treinen erheen gaan: 8:17 vanuit Groningen ri. Den Haag, in Utrecht overstappen, aankomst 10.45.

wie gaat er mee?

Koning David
Loewie schreef: Ik ben zwaar in overweging om te gaan. Ook al moet ik dan extra lappen als oudlid. Juist het onderwerp geestelijke strijd triggert mij om me voor het eerst (sic!) aan te melden voor een Paco. Klei jongen, als ik dat zo lees, zou ik het logischer vinden als je wél heen ging. 'Onderzoek alles, behoud het goede'. Sterker nog, als jij gaat, ga ik ook.. :shock:
Ik kom vrijdag even langs maar waarom dat zie je dan wel. :roll: En vergeet de kritiek van mij op het PaCo maar. Ik denk er gewoon een beetje anders over maar wil geen roet in het eten gooien.
Vriend Klei schreef: [..] Ik kom vrijdag even langs maar waarom dat zie je dan wel. :roll:

ik durf te wedden voor het swingfeestje..

Dat jij daar nou speciaal voor heengaat :lol:

ja, zou je ook es moeten doen... :D

8.17 in Groningen neem ik ook. Tot dan!

Wie heeft mijn pacobundel nog niet bij mij bezorgd?

Gaan er ook nog mensen in korte broek/kort rokje? Wordt bijzonder gewaardeerd daar in Helvoirt...

Als nog iemand gratis naar het PaCo wil. Ik heb mijn ingeschreven en betaald, maar ik ga niet. Als ik voor vanmiddag een uur of vier geen reactie heb gehad - gelezen meld ik mij af bij de PaCo-Hu