Nee. Wetgeving waaraan, als het kabinet er eenmaal is, wordt gewerkt door deze 3 partijen bereikt de Eerste Kamer pas na de verkiezingen van provinciale staten komende maart. Tevens is de Eerste Kamer een stuk a-politieker en zal dus niet zaken blokkeren enkel omdat het van de PVV is. Tenslotte zou de Eerste Kamer in dat geval koren op de PVV-molen gooien wat betreft het herstructureren van het bestel, waar de Eerste Kamer zelf als eerste zal verdwijnen, en dat weten ze zelf ook.

Fop schreef: Ha, wacht nog maar even af. Mijn analyse van de ontwikkelingen: Verhagen heeft tegen Rutte en Wilders gezegd dat het CDA eerst nog even zijn wonden wil likken en zijn best wil doen niet gretig over te komen. Rutte gaat praten over paars (maar hij wil helemaal geen paars hij wil een kabinet met het CDA erin) als de besprekingen voor paars mislukt zijn zegt Verhagen dat het CDA ondanks de slechte verkiezingsuitslag zijn verantwoordelijkheid neemt (het land moet tenslotte bestuurd worden) en in now time is er een regeringsakkoord voor een rechtse coalitie. Waarom ik dit denk? Het zou electorale zelfmoord zijn voor de VVD om met drie linkse partijen te gaan regeren en Rutte weet dat. Cohen wil geen VVD-CDA-PvdA coalitie (dat is sowieso ultimum remedium) en CDA en VVD hebben een sterke voorkeur voor elkaar en programmatisch liggen ze echt best dicht tegen de PVV aan. De PVV fratsen als etnische registratie zijn echt geen probleem, die worden gewoon van tafel geschoven.

Ik kan grotendeels met je analyse meegaan Fop (voor de verandering ;) )
Paars+ en VVD/PvdA/CDA zijn eigenlijk meer een Grijs I en Grijs II, van alles wat en daarmee helemaal niets. Daar wil Rutte geen premier van zijn, maar misschien zal hij wel moeten.
De sleutel van succes van de formatie ligt nu in handen van Cohen, bij alles waar CDA niet aan mee doet heeft PvdA het laatste woord.

Iedereen die tegen een Paars+ coalitie is kan hieronder zijn handtekening zetten:

http://www.geenpaarsplus.nl/

Tegen Paars, hoe durf je? Ik ben voor Paars!

Wat een onzin zeg, zo'n petitie. Deze partijen vormen samen gewoon een meerderheid, door de kiezer uitgemaakt. Beetje flauw om daar dan weer een petitie voor op te starten, ongeacht of de standpunten me liggen of niet.

Gesprekken paars plus stilgelegd

Job Cohen (PvdA) verklaarde daarop meteen dat hij niet bereid is te onderhandelen over een midden kabinet van VVD, CDA en PvdA, een combinatie dat de voorkeur geniet van Rutte. Het is aan Rosenthal om nu verdere stappen te zetten, gaf Cohen aan.

ben benieuwd....

Paars + komt er toch niet schijnbaar...

http://www.nu.nl/politiek/2275543/gespr ... elegd.html
N.B. Steendam
Femke Halsema van GroenLinks zei te balen 'als een gieter'

Haha, was mooi inderdaad. Gelukkig ook een bijdehandte journalist die haar er even op wees.

Overigens lijken me de voorstellen van Fop en Rinze onjuist. Het zou natuurlijk kunnen dat het uiteindelijk toch op een rechts kabinet uitdraait, maar zeker nu Cohen onderhandelingen over VVD/PvdA/CDA afwijst aast hij er waarschijnlijk op dat hijzelf nu iets mag proberen. Hoewel Cohen dan niet zoveel opties heeft natuurlijk.. Belangrijker is in elk geval dat alle opties vooralsnog steevast door één van de partijen worden afgewezen. De politieke wil is ver te zoeken, en dat lijkt me het grootste probleem op dit moment.

en dan maar volhouden dat ze 'zo snel mogelijk' iets wilden hebben

Cohen kan wel willen, hij zal altijd het CDA mee moeten krijgen. Het CDA heeft nu totaal geen zin om te regeren, zeker niet met (een groter) PvdA. Cohen heeft hiermee in één keer de sleutel uit handen gegeven. Wat volgens mij onnodig was omdat het CDA een kabinet VVD/PvdA/CDA ook niet zou willen, hij had ook hen de zwarte piet toe kunnen doen komen.

Uiteindelijk zal er - als Paars+ er echt niet komt - een kabinet komen met als kern VVD+CDA. Aangevuld met of PVV, of D66, GL en CU.

TheoSikkema
SJ schreef: Wat een onzin zeg, zo'n petitie. Deze partijen vormen samen gewoon een meerderheid, door de kiezer uitgemaakt. Beetje flauw om daar dan weer een petitie voor op te starten, ongeacht of de standpunten me liggen of niet.

Mee eens, dit soort petities vind ik ook grote flauwekul. De formatie echter is ongemeen spannend, ik denk dat Verhagen zichzelf nu in een heel goede onderhandelingspositie heeft gemanoeuvreerd. Komen zijn kwaliteiten nogmaals naar voren.

Nou, nieuwe verkiezingen dan maar? Als de hoge heren er niet uitkomen...

Mee eens Rinze, maar een kabinet van VVD, CDA, D66, GL en CU (al deze partijen zijn nodig voor een meerderheid) komt er al helemaal niet. Er zijn volgens mij maar twee opties: VVD, CDA, PVV of een minderheidskabinet van CDA en VVD met gedoogsteun van PVV en/of SGP. Vooral deze laatste variant lijkt me erg interessant, maar hoe het ook afloopt het is iig een spannende formatie.

http://www.nu.nl/politiek/2296683/forma ... slukt.html

Mooi zo!

Cohen moet toch maar een middenkabinet overwegen...

Ben benieuwd...

Herbsgarden

Ik vind het eigenlijk wel jammer. Maar het was dan ook bijna onmogelijk om deze partijen samen te brengen en bijeen te houden.

zullen we opnieuw verkiezingen krijgen over enkele maanden?

Yes, het lijkt te gaan gebeuren: VVD, CDA en PVV gaan onderhandelen over een rechts minderheidskabinet met gedoogsteun van de PVV:

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... -nabij.htm

goed nieuws voor Nederland, en we gaan ook interessante politieke tijden tegemoet.

Eén windvlaag en het valt.

Tsja. En ik vraag me ook af waarom ze nu met een minderheidskabinet zijn begonnen terwijl nog niet alle meerderheidskabinet-mogelijkheden zijn onderzocht. Ik zag persoonlijk een kabinet van PvdA, GL, SP en CDA nog wel zitten, hoewel je je kan afvragen of dat wel recht doet aan de uitslag als je de VVD eruit laat. Dat vind ik zelf trouwens wel, een meerderheidskabinet doet altijd recht aan de verkiezingsuitslag. Ook al zouden er alleen verliezende partijen in zitten, ze vertegenwoordigen alsnog een meerderheid van de bevolking.

Ik ben benieuwd hoe de aanstaande variant uitpakt voor het virtuele zetelaantal van Wilders. Hij staat nu (geloof ik) op 45 zetels. Ik verwacht toch dat zijn electoraat meteen daden wil zien, maar van zijn Islamstandpunten blijft weinig overeind als het aan het CDA ligt. Aan de andere kant, sociaal-economisch krijgt Wilders waarschijnlijk grotendeels zijn zin, omdat hij het grotendeels eens is met de (iets rechtsere) VVD.

Dit houdt in: Belastingverlagingen en bezuinigingen op gebied van milieu, ontwikkelingssamenwerking (het CDA zal dit wat afzwakken), cultuur, ambtenaren en "linkse hobby's". Ik weet niet wat het Wilders-electoraat belangrijker vindt; de sociaal-economische standpunten of de Islamstandpunten. Afhankelijk daarvan zal Wilders' virtuele zetelaantal kelderen of nog wat stijgen.

Als het teveel zakt is de regering die er dan is ondemocratisch. Verkiezingen zijn natuurlijk altijd een momentopname, maar als de Wilders-stemmers in de polls laten merken dat ze zich niet in het regeerakkoord herkennen wordt het land in feite door twee partijen geregeerd, want de gedoogsteun van Wilders weerspiegelt zijn stemmers dan niet.