Naar aanleiding van de reacties op de Passion of the Christ die ik hier en elders gelezen en gehoord heb, wil ik een nieuw topic openen over het lijden van de Here Jezus.
geestelijke worsteling en God zijn van Jezus
In de Passiondiscussie wordt een aantal opmerkingen gemaakt over de strijd die Jezus voerde en zijn God-zijn:
minkcie schreef: Verder vonden mn pa en broer dat Jezus vooral als mens naar voren komt en Gibson nogal voorbijgaat aan het feit dat Hij ook een liefdevolle en machtige God op aarde was (in de flashbacks wordt dat laatste geloof ik wel een beetje uitgedragen maar het is niet overtuigend).
aegron schreef: ik begin steeds meer aan de niet-heen-gaan kant te zitten. Met name de pretentie die de film wil wekken -- het ware verhaal vertellen -- en dan het belangrijkste deel (de geestelijke worsteling) eruit laten, zit me dwars.
Stieneke schreef: Zielig dus...een blijk van medelijden. Ik vraag me af of dat de bedoeling van het lijden van Christus was. En of dat een goed middel is om mensen aan het denken te zetten. Mijn dominee van zondagmorgen keurde niet met zoveel woorden De Film af, maar stelde wel de vraag of wij nu alleen nog maar door twee uur geweld te zien, het lijden van Jezus kunnen voelen, of ook maar iets begrijpen van wat Hij toen heeft door gemaakt. En inderdaad, het volledig door God verlaten zijn is ZO erg, dat kun je niet duidelijk maken met een film, denk ik.
Jean schreef: En om even inhoudelijk op dit onderwerp in te gaan, onze dominee zei over deze film het volgende, wat mij persoonlijk wel aansprak: Om Jezus' dood te ervaren en herdenken hebben we het avondmaal. Daarvoor hoef je niet met popcorn en cola naar een film te gaan. Daarnaast kan het grootste lijden wat Jezus heeft doorgemaakt, namelijk het door God verlaten zijn, in geen beelden gevangen worden. Kort maar krachtig vond ik zelf.
Robert Koops schreef: Ik vind het niet geheel terecht dat er zo geklaagd wordt over het vele geweld in de film. De kruisiging van Christus was gewoonweg vreselijk en een onderdeel van zijn lijden. Ik denk dat het best goed is om dat onder ogen te zien, met in het achterhoofd het feit dat dit slecht een fractie is van het totale lijden Christus is.
De film volgt precies de lijdensverhalen in de evangeliën, jullie commentaar dat Jezus oneindig meer geleden heeft dan in de film wordt uitgedrukt kan dus ook op het evangelie betrokken worden. Over het God-zijn van Jezus bericht het evangelie net zo weinig als in de film. De essentie van het lijden ligt voor ons dan ook niet in de goddelijkheid ervan maar in de menselijkheid.
Boodschap
Agnes schreef: Jezus is een zielige man. (hallo Jezus is ook God) De echte boodschap verdwijnt een beetje achter de boodschap van het schoppen en slaan.
Pieter schreef: De echte boodschap wordt vrijwel dus niet verteld in de film, ik denk vanuit evangeliserend oogpunt het hooguit een startpunt is.
Leggen jullie dan maar eens uit wat de “echte” boodschap is.
lijden
De essentie van het christendom, je kruis op je nemen en Jezus volgen komt goed in de film naar voren.
Klei schreef: Het houd mij de laatste tijd ook wel een beetje bezig. Niet zozeer de film van Mel Gibson maar Jezus op zich. […] Ik heb niets tegen een film over Jezus op zich. Jezus is immers ook mens geweest, iets wat we te vaak vergeten omdat de goddelijkheid van Jezus zo wordt benadrukt. Nee, Jezus was een persoon en mag best verfilmd worden vind ik. […] Ik heb veel liever een film die de menselijke kant van Jezus benadrukt wordt dan een film waarin je onmenselijke en gruwelijke taferelen ziet. Passie slaat trouwens op lijden zo heb ik laatst gelezen. Iets wat ik niet begrijp is dat lijden op een of andere manier door God gewild wordt. Wij moeten lijden en Jezus moet lijden. Waarom we dat moeten is volstrekt onlogisch en onbegrijpelijk. Misschien kan iemand hier een goed antwoord op bedenken.
Het lijden is inderdaad volstrekt onlogisch en onbegrijpelijk. Zo is het ook onbegrijpelijk dat Jezus zijn lijdensweg vrijwillig tot het einde toe volbracht heeft. Lijden staat in dienst van de liefde en een gevolg van de keus om niet onverschillig te staan tegenover je naaste, maar het goede voor hem te zoeken en niet je eigen weg te gaan.
God liefhebben heeft een prijs. Job verloor al z’n kinderen en goederen. Uiteindelijk werd ook zijn lichaam aangetast. Het lichaam komt het dichtste bij. Job onderging het met strijd en tegen zijn wil. Jezus ging die weg vrijwillig.
Lijden hoort bij deze wereld en is een verzoeking om God vaarwel te zeggen. Zoals de vrouw van Job zei: zeg God vaarwel en sterf. Wie het lijden draagt en doorstaat vind echter het leven. Zo is Jezus ons als eersteling voorgegaan.
Stelling: doordat Jezus in alles als mens geleden heeft, kan hij de mensen in alles te hulp komen
Om alleen te reageren op het deel waar ik geciteerd wordt:
Agnes en ik hebben een verschillende mening m.b.t. de film toch groepeer je hier ons bij elkaar.
De 'echte' boodschap, het waarom leidt Jezus?, waarom is dat nodig?, wordt niet verteld. Dat bedoel ik. Vervolgens komt in de film niet naar voren wat we met het bloed van Jezus moeten doen. Het feit dat in Jezus wij gestorven zijn. Het startpunt van het Christen zijn. Met nadruk op startpunt.
Misschien ben ik te rationeel, maar God als Almachtige heeft volgens mij per definitie alle kennis van mensen die maar mogelijk is. Om ons zijn liefdevolle vaderzorg te kunnen geven is het volgens mij niet nodig dat Hij eerst 'een kijkje' op de aarde gaat nemen. Nuchter, maar niet oneerbiedig bedoeld.
N.a.v. dit onderwerp heb ik nog wel enige gedachten. Ik weet niet zo goed wat ik met de aandacht voor het lijden van Jezus als mens aan moet. Telkens als ik zing 'lasteringen, spot en hoon' en de rest van Gz 14 dan vind ik dat verwarrend.
Denkt u zich namelijk eens een persoon X in (het zou een 'Job' kunnen zijn), die 20 jaar lang verguisd, mishandeld, verlaten, misbruikt en gemarteld is. Het lijden van zo'n persoon X doet volgens mij niet onder voor het menselijke lijden van Jezus. De kruisdood en verachting van Jezus was vreselijk, maar niet uniek. Als we het dáár van moeten hebben, dan zou persoon X ons ook gered kunnen hebben.
Dáárom vind ik het verwarrend wanneer er zoveel aandacht aan Jezus' menselijke (zeg: lichamelijke en psychische) lijden wordt geschonken. In mijn ogen is er maar één conclusie: het lijden van Jezus als mens is slechts een symbool, een symbool voor (o.a.?) de vergeving van onze zonden.
De daadwerkelijke straf op de zonden kon m.i. onmogelijk door Jezus als mens gedragen worden. De kwijtschelding van onze zonden blijft daarom puur iets goddelijks en onbegrijpelijks, waarvan Jezus' lijden als mens slechts een symbool is.
Misschien ligt dit erg voor de hand, maar ik vraag me af of we dan niet veel te veel aandacht aan Jezus' vreselijke lijden an sich schenken. Sommigen kunnen er uren over uitweiden hoe Jezus' lijden was. Ik vind het wel eens verwarrend.
De vraag rijst daarom ook: waartoe diende het lijden van Jezus als mens? Puur als symbool, bedoeld voor mensen die anders moeilijk het wonder van 'vergeving van zonden' konden voorstellen?
De interpretatie, dat het een soort van medelijden is met het lijden van de mensen op aarde vind ik interessant, maar nog enigszins speculatief.
Zo maar wat gedachten (heel snel uitgeschreven). Niet sterk onderbouwd, maar misschien goed voor een interessante discussie.
NB: de relativering van Jezus' lijden als mens betekent geenszins een relativering van Goede Vrijdag / Pasen. Integendeel! Jezus (God) als plaatsvervanger voor onze schuld blijft een totaal onbegrijpelijk wonder van liefde. Het vereist een soort van liefde die voor ons mensen totaal onvoorstelbaar is. Eigenlijk snap ik er helemaal niks van, hoe meer ik er over nadenk. Gezegende Paasdagen gewenst allemaal.
Je gaat uit van een 'juridisch' beeld van zonde en vergelding. Eigenlijk zouden wij gestraft moeten worden maar Jezus doet dit voor ons. Ik heb twee vragen bij dit beeld.
1) De almachtige God heeft de zondeval voorzien (of niet??) en hij had deze ook kunnen voorkomen als hij dat had gewild. Waarom heeft hij dit niet gewild? Waarom wilde hij dat wij en zijn zoon moesten lijden?
2) God kan ook andere middelen vinden om onze zonden te vergeven. Waarom persé een zondebok? Waarom wil God, de almachtige en de hoogste rechter, persé bloed zien? Is deze gerechtigheid niet ontzettend wreed?
Ik las gisteren in het boek Leren geloven van Drs. C. Bijl het volgende over artikel 21 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:
Dat sprak mij wel aan. Ik heb ook heel lang met de vragen van God geworsteld. Maar ik denk nu dat God niet rechtvaardig en rechtlijnig zou zijn als Hij alles zo maar zou vergeven en vergeten. Hij heeft de mens gemaakt, opdat zij Hem zouden dienen als hun God en Heer. Maar de keuze laat Hij wel aan ons. Die keuze was in principe eenmalig, maar Gods genade heeft mij de keuze opnieuw laten maken. En die mag en wil ik graag met beide handen aangrijpen. Er is geen zonde meer, dankzij Jezus.
Ja. Allemaal wel goed en aardig. Maar dit hoefde dus niet. (Argument 1)God had namelijk net zo goed onze zonden kunnen tegenhouden omdat hij almachtig is. Wanneer je gaat redeneren vanuit het juridisch perpectief laat je veel zaken buiten beschouwen. Binnen dat systeem lijkt alles heel logisch maar mijns inziens is het alles behalve logisch. Jij geeft het antwoord dat ik nu juist wilde vermijden omdat het zeer eenzijdig is.
Als je Jezus slechts ziet als advocaat die voor onze zonden betaalt dan heb je een tamelijk eenzijdig beeld van hem. Jezus is ook mens geweest, iemand die zich verzette tegen de priesterheerschappij, iemand die zei dat samaritanen en heidenen ook onze naasten waren, iemand die omzag naar bedelaars en hoeren, iemand die een pacifist was. Maar deze Jezus zijn we door al dat getheo(on)logiseer misschien wel kwijtgeraakt.
Tja Klei, maar als je elke post, die Jezus eenzijdig belicht wilt wegdoen, dan blijf je bezig. Zelfs in jouw omschrijving blijf je nog maar 1 kant belichten. Misschien komt dat wel omdat Jezus' Persoon voor ons niet te vatten is.
Misschien een goede reden om de film te gaan kijken waar het unieke van Jezus' lijden je niet kan ontgaan. Aan het kruis brengt Jezus zijn eigen leer in de praktijk die Hij in de bergrede uitspreekt: Hij vraagt vergeving voor degenen die Hem ombrengen. Zie je mr. X dat al doen?
Ik zou zeggen: probeer eerst het menselijke lijden maar eens te bevatten wat Jezus heeft doorgemaakt. Het is toch niet voor niets dat de bijbel daar uitgebreid over verteld? Het Geestelijke lijden van Jezus is 'way out of our leaugue'. Wie zijn wij dat we daar het zwaartepunt leggen wanneer het evangelie daar in verhouding tot het lichamelijk lijden weinig over zegt? Van het lichamelijk lijden van Christus gaat zoveel kracht uit dat de Romein bij het kruis puur op wat hij visueel kon waarnemen zei 'werkelijk dit is een Zoon Gods'. (en is het niet een bijzonder idee om te bedenken dat je bij het zien van The Passion eigenlijk meekijkt door de ogen van deze Romein?)
Ik snap niet wat je hiermee bedoeld, gelukkig morgen weer bk om t me uit te leggen ;) (btw bovenstaande inzichten heb ik goed gejat en niet zelf bedacht)Het kan zijn dat ik alles niet goed begrepen heb hoor, maar wat ik erover denk is het volgende:
In het paradijs kon Adam kiezen om een hap van die appel te nemen of niet. Hij koos verkeerd en stortte ons allemaal in zonde. We kunnen voor die fout zelf niet betalen, dus moest er een nieuwe Adam komen om ervoor te betalen. (Ik praat braaf Paulus na).
Dit is wat Jezus deed voor ons. Vanuit dit oogpunt vind ik het lijden van Christus niet het belangrijkste. Wat volgens mij het belangrijkst (en wat imho door de film gemist wordt) is dat Jezus hiervoor de keuze maakte: "Laat deze beker aan mij voorbij gaan" en "Niet mijn wil maar Uw wil worde gedaan" (of zoiets, ik weet niet precies wat er waar staat, ik type dit uit mijn hoofd). Dáár in de hof van Getsemane valt de beslissing. Niet aan het kruis, de kruisdood was alleen maar een uiterlijk symbool dat het gevolg was van Jezus' keuze voor God en voor ons. En dat mis ik helemaal in de discussie en ook in de film.
Het zijn moeilijke vragen waarop geen antwoord te geven is. Het gaat over Gods raadsbesluit. Drs. Bijl probeert, in lijn van de gereformeerde traditie enige logica aan te brengen. Volgens mij slaagt de traditie er aardig in, maar ook een traditie kan slechts stamelend verbazing over Gods besluiten onder woorden brengen.
Er zijn dus richtingwijzers, en als je geluk hebt kun je je erin vinden. Als je pech hebt blijven de vragen je achtervolgen, totdat Hij eens uitleg zal geven.
De strijd in Getsemane die Jezus levert is heel belangrijk daar kiest Hij er voor om Gods wil te doen, maar die wil was op dat moment nog niet volbracht. Hij moest het nog wel uitvoeren. Is het daadwerkelijk uitvoeren van Gods wil niet nog belangrijker dan de intentie? Tijdens de lijdensweg naar het kruis en aan het kruis had Hij nog ieder moment kunnen stoppen. ('Kom van dat kruis af als je de Zoon van God bent')
Btw de film begint juist in Getsemane (daar kun je niet omheen dus hoezo gemis?, maar dan moet je wel de film gezien hebben natuurlijk ;))
Klei, ik wil niet discussieren over je stokpaardjes. Jij en ik weten even goed dat die keuzes van mensen nu (Auschwitz enzo het gevolg van de erfzonde zijn). En dat heb ik al een paar keer gezegd en ik blijf het gewoon net zo lang herhalen als moet.
Hoezo is dat gemakzuchtig en eenzijdig? Wat is jouw alternatief dan (mag je wat mij betreft een nieuw topic voor openen, want dat heeft niet direct iets met dit onderwerp te maken).
Ik vraag me af (om maar weer eens ontopic te komen) waarom er zo de nadruk op het lijden van Christus gelegd moet worden. Ik vind dat gevaarlijk omdat dit de aandacht afleidt van waar het eigenlijk over moet gaan: om zijn offer, en de bereidheid om dat te brengen. Ik ben bang dat mensen in het lijden van Christus blijven hangen, hem als een slachtoffer blijven zien en niet verder willen kijken. Dat lijden was maar een klein stukje van het hele verhaal. Waarom moet dat zo opgeblazen worden?
Omdat door al dat getheologiseer en de nadruk op de 'juridische' kant van Jezus's sterven de humanere Jezus die zich met zijn lijden met ons mensen identificeert is vergeten. Ik vind de juridische benadering gemakzuchtig omdat ze veel te kort door de bocht is en pas mogelijk is door bepaalde voorwaarden, namelijk andere dogma's, die niet zo vanzelfsprekend zijn. Jezus als mens, als persoon, doet een appel op ons. De theologische Jezus is juist van deze menselijkheid ontdaan en staat veel te ver van ons af. Hij is te abstract en weinig genadevol. Hij past immers in een dogmatische systeem dat de betekenis van de verlossing relativeert omdat verlossing slechts is voorbehouden aan een kleine minderheid. Jezus als mens van vlees en bloed leeft met ons mee, lijdst met ons mee, weet wat wij doormaken, wil het beste voor ons en biedt troost.
Het artikel dat eerder als link werd gepost in de discussie over de film van Mel Gibson, geeft hier toch een heel andere kijk op:
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc ... genart.htmIk heb geen zin om met een artikel in discussie te gaan. Laat ik zeggen dat de aangevoerde argumenten (en het niet aanhalen van Matt.) mij niet overtuigen. Anyway, mijn punt is: het getuigenis vd Romein is zo veelzeggend, waarom het fysieke lijden bagatelliseren? Omdat het Geestelijk lijden belangrijker is? Ja ik geloof dat vast, maar het is niet te bevatten voor mij als mens, aan het fysieke lijden van Christus en de manier waarop Hij dat lijden onderging heb ik al mijn handen vol. Het gevoel bekruipt me soms dat het hameren op het geestelijk lijden een vlucht is naar iets abstracts dat makkelijker te belijden is omdat we er ons geen voorstelling van kunnen maken.
Jouw punt was bij mij wel overgekomen; ik wilde slechts duidelijk maken dat er eveneens personen zijn die onderstaande opmerking van jou, en dan met name het gedeelte in bold, aan de hand van de bijbel menen te kunnen weerleggen; dat je dus een opmerking maakte die discutabel is.
Verder neem je aan dat de Romein tot zijn verklaring kwam op basis van het fysieke lijden van Jezus. Je zou echter - denk ik - met net zoveel recht kunnen zeggen dat hij hiertoe kwam op basis van de wonderbaarlijke gevolgen van zijn geestelijke lijden.
Point well taken. Mee eens wat die Romein betreft. Daarnaast,
de idee dat je door de ogen van die Romein als het ware meekijkt wanneer je de film ziet spreekt me gewoon heel erg aan. Maar das een ander topic.
Om nog maar eens Loewie te quoten:
Ik meende dat het er in deze quote meer ging over de goddelijke natuur vs de menselijke natuur van de Heer Jezus. Het evangelie houdt zich bij de door de mens waarneembare feiten, het lijden van de menselijke geest is natuurlijk uitermate verbonden met het lichamelijke, zie ook mijn vergelijking met Job.