correct!

Mooi :).

Hoe heet de vrouw van Hägar ookalweer?

Helga!

Bingo :)

hoe heet de beste vriend van rodion romanovich raskolnikov?
alliteratie helpt je een beetje.

N.B. Steendam

De naam van zijn vriend weet ik niet meer, wel dat het meisje sasja of sonja heet. Halve punt?

Raspoetin, Ilja Petrovic of was het een Karamazov? Iets in die richting is het iig ;-)

Rodja's beste vriend is Razoemichin. En Sonja is natuurlijk de officieuze heldin van het verhaal.

Hoe heet de opa van Sjakie uit 'Sjakie en de Chocoladefabriek'?

Jakob!

In welk land overleed Charlie Chaplin (en waarom daar)?

Bonus: wat gebeurde er een jaar later met zijn lichaam?

Mooi toeval dat je over Charlie begint, vraag maar aan Harm. Hij is in Zwitserland overleden, waarom weet ik niet.

Rinze schreef: Wat was de code die de Japanse aanval op Pearl Harbor in gang zette op 7 decemer 1942?

Dit was East Wind Rain.

En was het in Zwitserland omdat ie neutraal terein nodig had ivm controversiele zaken mbt de 2e WO?

Ole Einar Bjorndalen

Welke voetballer die voor Ajax heeft gevoetbald is geboren op Groenland?

Antwoord op mijn vraag was inderdaad Zwitserland. Reden: hij moest Amerika ontvluchten omdat hij beschuldigd werd van communistische denkbeelden. Hij was ook niet meer welkom in zijn geboorteland Engeland omdat hij niet mee had gevochten in de Eerste Wereldoorlog. Zijn lijk werd een jaar later gestolen en de dieven eisten hier losgeld voor, maar zij werden gepakt en het lichaam werd, onder een laag beton, opnieuw begraven.

Die voetballer was vast een Deen of een Zweed waarvan de ouders toevallig op vakantie waren... Wanneer speelde hij precies voor Ajax?

TheoSikkema

Ik ben het met Erika eens dat het waarschijnlijk een Deen was, de rest ga ik niet in mee;)
Deense voetballers bij Ajax, volgens mij: Sören Lerby, gebroeders Laudrup, Kenneth Perez, Dennis Rommedahl, Jan Mölby, Jesper Olsen, Frank Arnesen, Ole Tobiasen, Jan Sörensen, Henning Jensen (toch?), Jesper Gronkjaer en Michael Krohn-Dehli. En dan weet ik waarschijnlijk een aantal namen nog niet.
En wie er nu in de hoofdstad van Groenland geboren is, dat weet ik ook al niet..

Haha, heel goed Theo. Je hebt de speler al genoemd. Je mag zelf kiezen welke het is!

TheoSikkema

Chris kennende.. een bekendere voetballer; of een echte held, of die twee in één. Gronkjaer?

Yes!

TheoSikkema

Oja, dan wordt er natuurlijk gelijk een nieuwe vraag verwacht! Nou hier komt dé vraag: Hoe heet de oprichter van FC Barcelona, en uit welk land kwam hij?

Spanje ligt vast iets té voor de hand. Komt 'ie soms ook uit Zwitserland? 't Is vast niet goed, maar ik stel alvast een nieuwe vraag: Waarom heet een adamsappel een adamsappel en waarom is 'ie alleen bij mannen duidelijk te zien?

volgens mij komt de naam van het stukje appel dat eva aan adam gaf en dat toen in z'n keel is blijven hangen.