nee..stond in de UK, hele lange, gekke naam die eindigde met Ho Kan You ofzo?

Lilian Gonçalves (– Ho Kang You) idd.

Als al het ijs en sneeuw op Antartica smelt, hoeveel meter stijgt het wereldwijde oceaan/zee niveau dan? (Voor de volledigheid: met uitzondering natuurlijk van de Dode Zee).

ik dacht 2.5 a 3 meter gehoord te hebben. Maar dat ging over de 'poolkappen'. Ik denk dat ze daar zowel de noord als de zuidpool mee bedoelen. Dus alleen Antartica is denk ik 1.5 a 2 meter

N.B. Steendam

Volgens mij gaat de zeespiegel dan vooral stijgen door de temperatuursverandering. Alleen sneeuw&ijs weet ik niet, maar ik gok dat het niet veel is.

IJs en sneeuw in bevroren toestand hebben een grotere dichtheid (nemen minder ruimte in) dan in ontdooide toestand. Door de temperatuurveranderingen smelt dat allemaal dus en stijgt de zeespiegel, maar ik weet niet hoeveel.

Naar mijn weten zet ijs als het bevroren is uit met 4%, dus dat komt niet helemaal overeen met het verhaal van Renske.

hierdoor knappen doppen ook van flessen water in de vriezer.

als we dit doortrekken .....

als er minder dan 4% van al het ijs op noordpool boven het water uitsteekt, en al het ijs gaat smelten, dan zakt de zeespiegel..... uhu

interessant

Water heeft bij vier graden zijn grootste dichtheid. De dichtheid van ijs is minder dan de dichtheid van water want ijs zet uit bij bevriezen. (Bijv. gesprongen waterleiding) Daardoor steekt het ijsblokje (en een ijsberg) boven water uit. Als het ijs smelt en weer gewoon water wordt zou je denken dat de inhoud van het ijsblokje wat boven water uit kwam het niveau in het glas laat stijgen.Dat is niet zo want de dichtheid (massa per volume-eenheid) van gestold water naar gewoon water stijgt d.w.z. het smelten van ijs levert per saldo minder water op. Hoeveel minder ? Precies de inhoud van het ijsblokje wat oorspronkelijk boven het water uitstak. Er was immers bij een drijvend ijsblokje evenwicht (wet van Archimedes) Door het smelten van het blokje tot water van 4 graden stijgt het niveau niet maar blijft hetzelfde.

Je kan het precies uitrekenen:
Stel het soortel.gew ijs=0.9.
1000 ml ijs weegt dan 900 gram.
Stel ondergedompeld deel = Vml
Nu is de opwaartse druk = totale gewicht van het ijs
En de opwaartse druk =volume ondergedompelde deel(V) x soortel.gew.water(=1), dus
V x 1 = 900 dus V= 900ml, deze weegt 810gram en geeft nadat het gesmolten is 810ml water
100 ml ijs steekt boven het waterniveau uit.Deze weegt: 90 gram, nadat deze gesmolten is ontstaat 90 ml water. Dus als alles gesmolten is, is het volume: 810 + 90 = 900 ml, dus het zelfde volume aan ijs wat eerst ondergedompeld was.

Het water niveau blijft dus inderdaad gelijk.

heb ik dus niet helemaal gelijk :P

Helaas gaat het bij Antarctica niet om drijvend ijs, maar om een landmassa met ijs erop.

N.B. Steendam

Als ik me niet vergis is Antartica niet één grote ijsberg, maar land waar sneeuw en ijs op ligt. Lijkt me dus dat de zeespiegel sowieso een heel klein beetje stijgt.

Allemaal helemaal fout, het gaat om echt een flinke stijging. Gok dus maar....

Honderd

Verbeter me als het niet klopt, maar ik heb gelezen dat er door sneeuwval meer ijs bijkomt op Antarctica dan er aan de randen afbrokkelt.

Ik heb ergens 17 meter gehoord.

vanDijk schreef: Allemaal helemaal fout, het gaat om echt een flinke stijging. Gok dus maar....

waarom zouden wij gokken op cijfers die op zichzelf al speculatief zijn ?

VanDijk houdt niet van beredeneren en uitrekenen. Hij is namelijk beter in gokken.
Jurjen, ik doe lekker met je spelletje mee: 1556 meter.

Ergens op de schaal van 6<x<1556m

Dat klopt!

Om preciezer te zijn; de zeespiegel zal stijgen met 60-65 meter!
Kijk, dan wordt het hele broeikaseffect opeens een stuk boeiender...

Aah het boeikaseffect.

Volgens mij zijn jullie aan het Boggen