Risk

JakobusBamischijf

Regenwormen

Catan

Temptation Weiland

stratego

Chrispy Chicken

Scrabble

Schaken

Baby waka schreef:

Schaken

Dit is goed!
Dan vraag ik me nog wel af welke regels amice Battjes bij regenwormen hanteert als er een bord nodig is...

Middenin het dorp Barneveld kun je een markering op straat vinden waar in 1482 een zekere volksheld terecht is gekomen nadat hij van de kerktoren afsprong. Wat is de naam van deze man?

Raymond

De Koning van Katoren

Johan van Oldenbarnevelt

Temptation Weiland

Liam Payne

Jan de Boer

Omdat ik vermoed dat niemand het antwoord gaat raden, gooi ik het over een andere boeg: zijn naam was Jan van Schaffelaar. Hij hoorde bij de zogenaamde Kabeljauwen, die in de kerk zaten en omsingeld waren door hun vijanden. Deze hadden volgens het verhaal de volgende eis: "alle Kabeljauwen dood of alleen Van Schaffelaar dood". De Kabeljauwen weigerden Van Schaffelaar op te offeren, waarna hijzelf van de toren sprong. Hij overleefde de val, maar werd later alsnog ter dood gebracht.

Een nieuwe vraag: hoe heetten de vijanden van de Kabeljauwen? De strijd tussen beide partijen heeft bijna anderhalve eeuw een behoorlijk deel van Nederland beziggehouden.

Papipeter (Reebocie f.t.)

De Palingen

De Spanjaarden

De Vissers

Temptation Weiland

De Friezen, voor wie zijn hun nou geen vijand.

Bram Wagtmans

De Duitsers

Dan lees je een dag geleden nog het wikipedia artikel over deze man en dan weet je 't nog niet..

Oversticht?