2 dagen regel en ik vind deze te leuk om te laten schieten. De achternamen Postma, Postema en Postmus, die ook binnen onze vereniging voorkomen, komen vooral uit Friesland vandaan. Maar als je nog verder terugkijkt ligt de oorsprong ergens anders...
Van welk woord zijn deze namen afgeleid en wat betekende dit vroeger?
+0
Tim_coolheid
Posterieur, wonend achter het dorp danwel stad??
+0
boristerbeek
Posthumus, een achternaam toegekend aan mensen na hun dood in afwezigheid van een andere achternaam?
+5
joannepostema
Posthumus, Latijn voor na de dood. Deze term werd gebruikt als kinderen werden geboren na het overlijden van hun vader
+1
Wilmar
joannepostema schreef:
Posthumus, Latijn voor na de dood. Deze term werd gebruikt als kinderen werden geboren na het overlijden van hun vader
Dit klopt helemaal! Aan jou de beurt
+5
joannepostema
Om bij de Friese kant van dit verhaal te blijven, ik denk dat bijna iedereen de spreuk ''Bûter, brea en griene tsiis, wa dat net sizze kin is gjin oprjochte Frysk'' wel kent. Ik hoor in ieder geval niks anders als Friesland ter sprake komt.
Maar wie heeft deze zin eigenlijk bedacht, en met welk doel werd hij gebruikt?
+3
Thijspeerd
Piet Paulusma, om het weerbericht mee af te sluiten vóór hij "oant moarn" bedacht.
+0
Michiel
Hij werdt gebruikt door Grötte pier om te kijken wie fries was?
+1
joannepostema
Klopt! Zeeheld Grutte Pier gebruikte deze uitspraak (volgens de verhalen) als wijze om te kijken wie Fries was of wie niet. Wie dit niet kon uitspreken werd over boord gegooid of anders afgemaakt. Jij bent!
+8
Astronaut
In wat voor waanwereld leef jij als je denkt dat bijna iedereen die spreuk kent
+0
Michiel
Wat is het eerste land dat benzine en dieselmotoren afgeschafte ter wereld.
Am. Pascal
Helemaal goed! Jij mag.
2 dagen regel en ik vind deze te leuk om te laten schieten. De achternamen Postma, Postema en Postmus, die ook binnen onze vereniging voorkomen, komen vooral uit Friesland vandaan. Maar als je nog verder terugkijkt ligt de oorsprong ergens anders...
Van welk woord zijn deze namen afgeleid en wat betekende dit vroeger?
Posterieur, wonend achter het dorp danwel stad??
Posthumus, een achternaam toegekend aan mensen na hun dood in afwezigheid van een andere achternaam?
Dit klopt helemaal! Aan jou de beurt
Om bij de Friese kant van dit verhaal te blijven, ik denk dat bijna iedereen de spreuk ''Bûter, brea en griene tsiis, wa dat net sizze kin is gjin oprjochte Frysk'' wel kent. Ik hoor in ieder geval niks anders als Friesland ter sprake komt.
Maar wie heeft deze zin eigenlijk bedacht, en met welk doel werd hij gebruikt?
Piet Paulusma, om het weerbericht mee af te sluiten vóór hij "oant moarn" bedacht.
Hij werdt gebruikt door Grötte pier om te kijken wie fries was?
Klopt! Zeeheld Grutte Pier gebruikte deze uitspraak (volgens de verhalen) als wijze om te kijken wie Fries was of wie niet. Wie dit niet kon uitspreken werd over boord gegooid of anders afgemaakt. Jij bent!
In wat voor waanwereld leef jij als je denkt dat bijna iedereen die spreuk kent
Wat is het eerste land dat benzine en dieselmotoren afgeschafte ter wereld.
Zweden?
Ijsland
Singapore
Noorwegen
Japan
Ethiopië
Yes, klopt helemaal. Aan jou de beurt.