En dat doe je uit je hoofd?

Vriend Niels

Die tuinen hangen toch in Jordanie?

Volgens mij ook een 1 of andere Boeddhistische tempel ergens in Tibet en een Maya tempel in de bergen van Peru, namen weet ik zo even niet

Nee, alleen de tuinen en de piramide zijn niet-griekse klassieke wereldwonderen

Hmm, dan zal dat wel komen uit de 'nieuwe' 7 wereldwonderen. die worden ook om de haverklap weer opnieuw ingedeeld. Maar de klassieke wereldwonderen, daar bestaat er toch nog maar 1tje van?

Klopt

rolv schreef: En dat doe je uit je hoofd?

Ja en ik wist die andere ook, ongeveer

Snurf schreef: Volgens mij ook een 1 of andere Boeddhistische tempel ergens in Tibet en een Maya tempel in de bergen van Peru, namen weet ik zo even niet

Volgens mij bedoel jij Borobudur op Java (en dus niet in Tibet), en de Maya stad in de bergen van Peru is Macchu Picchu als ik het goed schrijf

Is de Taj Mahal ook niet 1?

Maken we een lijstje van hedendaagse wereldwonderen:

  1. Taj Mahal
  2. Angkor Vat
  3. Piramide van Cheops
  4. Deltawerken
  5. Peerd van Ome Loeks
  6. Eiffeltoren/Vrijheidsbeeld
  7. Golden Gate Bridge
  8. Akropolis
  9. etc.

Bonusvraag: welke van deze wereldwonderen heeft het jvb Unestra bezichtigd? (het zijn er vier)

Nou, laat ik zeggen Peerd van ome Loex en 3 et cetera's

Rinze schreef: Is de Taj Mahal ook niet 1?

Van de oude niet, dat ging vooral om de in die tijd in de Griekse wereld en daar viel India buiten en volgens mij zit die wel bij de nieuwe, het had in ieder geval een mooi chauvinistisch achterland,

Om maar even in dezelfde trant door te gaan én lekker chauvinistisch te blijven:

Welk bouwwerk in Nederland komt ook voor op wat lijsten met zeven wereldwonderden? En wat zijn de criteria van die lijsten?

Vriend Niels

De Oosterschelde-stormvloedkering.

D' olde grieze

Vriend Niels schreef: De Oosterschelde-stormvloedkering.

Helemaal goed, maar op welke lijsten is die te vinden?

Wat veel goede antwoorden! Er schijnen in antieke teksten 14 verschillende varianten te bestaan van de wereldwonderen. Onderstaande lijst is de meest gangbare.

  1. De muren van Babylon
  2. De hangende tuinen van Babylon
  3. De piramiden van Egypte
  4. De tempel van Artemis in Efesos
  5. De Zeus in Olympia
  6. Het mausoleum van Halikarnassos
  7. De kolossos van Rhodos

Ik mis de vuurtoren van Alexandrië. Volgens mij kloppen die muren van Babylon niet. Waar heb je dit lijstje vandaan? /me is wel benieuwd.

AMH schreef: Ik mis de vuurtoren van Alexandrië. Volgens mij kloppen die muren van Babylon niet. Waar heb je dit lijstje vandaan? /me is wel benieuwd.

Die Pharos van Alexandrië hoorde zeker weten op het lijstje thuis, en volgens mij dat blauwe ( :bad: ) muurtje echt niet.

De vuurtoren zou er ook bij kunnen staan. Ik heb alleen deze lijst. Zoals ik al aangaf zijn er meerdere lijsten in omloop. Mijn bron is een zekere klassieke talen student.

Ik zeg: drie minpunten voor regio g**l.

Wegens het bewust en onnodig beledigen en provoceren van andere regio's.

Daar doe ik gewoon aan mee hoor Ursa, sorry Stieneke maar ze hebben wel gelijk, de vuurtoren van Pharos bij Alexandrie - overigens rond 1430 bij een aardbeving verwoest - hoort in het rijtje thuis. Het heidense Babylon heeft alleen de hangende tuinen geleverd.

Ursa schreef: Ik zeg: drie minpunten voor regio g**l. Wegens het bewust en onnodig beledigen en provoceren van andere regio's.

Pfft, die minpunten zijn voor bl**w wegens tunnelvisie.