jorikvelthuis schreef:

1977

Correct
Leuk feitje erbij: de eerste star wars film kwam eerder uit voor dit was gebeurd.
Is voor mij in iedergeval een flinke mindblow als het gaat om tijdsbesef

Either way, jij bent!

Tweede leuke feitje: Christopher Lee, de acteur die zowel Count Dooku speelde in de prequels van Star Wars als Saruman in de Lord of the Rings trilogie (en The Hobbit), was bij deze executie aanwezig.

boristerbeek

Volgens mij was hij er niet zo over te spreken.. daarom zullen ze het wel afgeschaft hebben

beschrijving

beschrijving

Hoe veel omwentelingen maakt A voordat hij weer op zijn originele positie is?

boristerbeek

D

B

C (dat is het toch altijd met multiple choice?)

Groen

A

boristerbeek schreef:

D

"Mathematicians never fail to disappoint" - heel erg vrij naar Richard Feynman

Ik zal maar een hint geven: deze vraag en de gesuggereerde antwoorden komen uit de Amerikaanse eindexamens van ongeveer 30 jaar geleden. Het goede antwoord staat niet tussen de meerkeuzeantwoorden.

12

4

Is het niet gewoon 1? Er staat nergens dat B ook weer naar zijn oorspronkelijke positie moet gaan.

Judith schreef:

4

Judith heeft het goed! Als de afstand in een rechte lijn moest worden afgelegd, was het antwoord 3 geweest, maar omdat de omtrekkende cirkel zelf ook een cirkelbeweging moet maken, is het antwoord 4.

beschrijving

De regel is dat het antwoord de ratio van de diameters is plus één. Het makkelijkste kun je het zelf proberen met twee munten van dezelfde grootte. Deze draait twee keer rond voordat hij weer op dezelfde plek is.

beschrijving

De vraag kwam dus uit een Amerikaans eindexamen die is afgenomen onder 300.000 studenten. Slechts 3 hadden gemaild dat het goede antwoord er niet tussen stond. Hier is een leuk filmpje erover: https://www.youtube.com/watch?v=FUHkTs-Ipfg.

Nice! Leuke vraag.

Nu mijn vraag: Wat is het grootste punten verschil waarmee Michael Jordan heeft verloren?

13

28

boristerbeek

30

26

29