Abraham

Klopt, jij bent!

Stan schreef:

Klopt, jij bent!

Onder leiding van welke bondscoach won het Nederlands elftal het EK van 1988?

Bonuspunten als je ook de topscorer van het EK weet te noemen!

Rinus Michels

En de topscorer geen idee, Van Basten ofzo

Astronaut schreef:

Rinus Michels

En de topscorer geen idee, Van Basten ofzo

Klopt allebei!

Wat is de democratic peace hypothesis?

Dat het volk van zichzelf vrede wilt en dus leiders kiest die hiervoor zorgen. Dus tussen democratische landen blijft er vrede.

Niet helemaal, wel in de buurt!

Dat een democratisch bewind tot vrede leidt?

Bij nader inzien zat Wilmar toch dichtbij genoeg. Volgens de democratic peace hypothesis is er vrede tussen democratische landen omdat het volk bestuurt. Als het volk bestuurt, zou het haar eigen kinderen de dood in sturen bij een oorlog, dus democratische landen schuwen oorlog.

Ik weet niet echt waarom ik het eerst niet goedkeurde 😅

Ah check dank. Ik las nadat ik mijn antwoord had gepost ook ergens dat het ook komt doordat democratische leiders moeilijker zomaar de oorlog kunnen verklaren doordat het parlement moet instemmen enzo. maar zullen dus wel meerdere redenen voor zijn.

Bij deze een nieuwe vraag: wat was het 'Stanford prison experiment' en wat was de conclusie die eruit volgde?

Het experiment verdeelt volgens mij een groep mensen in twee categorieën: gevangenen en gevangenbewaarders. De conclusie is dat de gevangenbewaarders zich in no time dermate inhumaan gaan gedragen dat het vergeleken kon worden met hoe dat ging in concentratiekampen. Dit experiment zou dan ook moeten/kunnen verklaren hoe het mogelijk was dat dat er ooit zo aan toe is gegaan.

Er is verder veel aan te merken op hoe dit experiment ooit is gegaan volgens mij.

Dat klopt helemaal! De bewakers en gevangenen waren overigens allemaal jonge gezonde mensen en werden willekeurig verdeeld. De mishandelingen en vernederingen die vervolgens plaatsvonden zouden dus volgens de onderzoekers niet aan de persoon maar aan de situatie liggen. De bewakers straften de gevangenen, terwijl ze wisten dat zij er ook alleen maar waren voor het experiment en dus niks verkeerd gedaan hadden.

Zelfs de onderzoekers gingen mee in het hele spel, pas toen een vriendin van buitenaf kwam kijken en vertelde hoe vreselijk het eraan toeging en dat dit niet zo verder kon stopten ze met het experiment. Het laat zien dat een positie van macht mensen aan kan zetten tot immorele handelingen.

De resultaten moeten misschien wel met een korreltje zout genomen worden, omdat het experiment dus zo uit de hand liep en dus vroegtijdig is afgepakt. En wellicht waren de onderzoekers dus ook niet volledig neutraal in het experiment.

Zie dit filmpje voor meer info: https://www.youtube.com/watch?v=sZwfNs1pqG0&ab_channel=HeroicImaginationTV

Welk land heeft de meeste kleuren in de vlag?

Belize

Helemaal goed

Belize heeft 12 kleuren in de vlag en is daarmee twee keer zo woke als de pride vlag

Huts

De Ryder Cup is een tweejaarlijkse golfwedstijd tussen 12 Europese en 12 Amerikaanse golfers. Deze werd dit in 2023 gedomineerd door Europa; het was dan ook een thuiswedstrijd.

In welk land werd deze wedstrijd dit jaar gehouden?

Schotland

Frankrijk

Matthijs Jonkman

Wales