Stieneke schreef: Daniel Mason Welke rivier stroomt door Hamburg?

Dat is uiteraard de Elbe.

Waar staat 'four score' voor.

Bijvoorbeeld in: 'Four score and seven years ago our fathers brought forth upon this continent a new nation, conceived in liberty and dedicated to the proposition that all men are created equal.'

Als je weet waar deze zin uit komt krijg je een bonuspunt.

Vorige week in De Toeter:

Ik heb geen idee wat 'four score' betekend, maar volgens mij is dit een fragment uit een speech van Abraham Lincoln tijdens de burgeroorlog.

Vriend Niels

Dat klopt. Betekent four score niet gewoon vier eeuwen?

Of in de beroemde zin van Johan Cruijff:
"If the Italians score three, you need to four score. "

four score. is oud engels volgens mij. een 'score' is een periode van 20 jaar..dus four score ago is 80 jaar geleden.

Klopt als een bus. Het was inderdaad Lincoln die het zei, in zijn beroemde Gettysburg Adress tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. 87 jaar (fourscore and seven years ago) na de onafhankelijkheidsverklaring van 1776.

hoppa!
Volgende:

Waar wordt kauwgom van gemaakt?

Ha, die weet ik volgens mij: aardolie.

Een paar maanden geleden van een oud baasje gehoord, een Nederlander op een franse camping die ons uitnodigde op de koffie.

dan had die beste baas het toch niet helemaal juist. hoewel er wel degelijk olien aan te pas komen om de zaak een smaakje te geven, begint het proces allemaal bij...??

gom haal je toch uit een boom?

Vriend Niels

gom

dat was m ja. gom bestaat uit een mix van hars, rubber en vnl. uit sappen van de sapodillaboom.

Welke staat werd er als laatste toegevoegd aan de Verenigde Staten van Amerika?

Vriend Niels

Alaska?

Dat was de één-na-laatste, bijna goed dus.

(Toch nog even m'n gelijk proberen te halen, quote van de engelstalige versie van Wikipedia: "...for reasons of economy and quality many modern chewing gums use petroleum-based polymers instead of chicle."
Gom is inderdaad het meest voor de hand liggende antwoord, en dat antwoordde ik dan ook toen 'Wim' -dat oude baasje op de camping, die jaren in een kauwgum-fabriek had gewerkt- dezelfde vraag stelde. Hij vertelde echter dat het al jaren zo is dat het basisproduct van kauwgum aardolie is, voor alle verschillende merken. Het verschil tussen goedkope en duurdere soorten zou 'm zitten in de glazuur/suiker/smaak-laag.)

annemarieke

hawaï ?

Klopt als een bus, wat voor een staatsvorm had Hawaii voorheen?

voorheen een compleet onafhankelijk enclave van alleen maar mooie vrouwen met bloemenkransjes...

nu zitten er ook dikke amerikanen idd.