Klopt. Hij noemde alleen Martinus van Tours niet. Die mogen jullie wel ff opzoeken. ;)

Volgende vraag is een eitje,

Hoelang geleden was de Hongaarse Opstand en wie was de leider?

De Hongaarse Opstand was in 1956, 50 jaar geleden dus. Weet niet wie de leider was.

Jaar is goed, de datum is ook wel te doen.

Ok, morgen precies 50 jaar geleden. Weet de leider nog steeds niet.

Rinze schreef: Klopt. Hij noemde alleen Martinus van Tours niet. Die mogen jullie wel ff opzoeken. ;)

Hé, ik heb hem wel genoemd, zei zelfs nog dat hij in de vierde eeuw leefde en uit Hongarije afkomstig is. Mensen die zich gisteravond hebben verveeld, konden misschien op het gewelf boven de hoge klok een afbeelding van de beste man ontwaren.

Stieneke schreef: Ok, morgen precies 50 jaar geleden. Weet de leider nog steeds niet.

Volgens mij Imre Nagy (of zoiets). Hij was in ieder geval de toenmalige leider van Hongarije, en nadat hij kant koos voor de opstandelingen is hij redelijk vlot opgehangen door de Sowjets.

@ vet, dat zal ik dan wel gemist hebben, excuses moi.
@ BJ, klopt. Kom maar met de volgende vraag!

Aan wie is het 'Concierto de Aranjuez' van Joaquin Rodrigo opgedragen?

Hele pittige vraag. Ik gok dat Dick 'm wel weet.

Ik geloof aan zijn koning in Aranjuez ofzoiets... of aan zijn vrouw :)

Vriend Niels

Hoe heet die kat uit de tekenfilm Dommel?

Balthazar.

Hoe oud was de Judese koning Manasse toen hij de troon besteeg? (tjek ook zijn kleinzoon..)

Klopt, Ursa! En de buurvrouw heette Beatrix en het buurmeisje Cherry.

Manasse was 12 jaar oud toen hij koning werd, zijn kleinzoon Joas(?) werd koning toen hij 8 jaar was.

Mar-ri-ta schreef: Ik geloof aan zijn koning in Aranjuez ofzoiets... of aan zijn vrouw :)

Ho, ho, ho... Wacht eens ff allemaal. Dat is natuurlijk hartstikke fout! Eerst moet deze vraag nog beantwoord worden. Anders moet ik maar een andere vraag stellen, maar deze is ook al redelijk triviaal.

Ik weet niets van gitaarmuziek, maar ik weet toevallig wel dat Aranjuez de naam is/was van de zomerresidentie van de Spaanse koning. Dus daar zal het wel naar verwijzen.

Wat is de geboortedatum van Bilbo Baggins?

Ik geef het op. Het stuk is inderdaad geïnspireerd op die koninklijke residentie, maar is opgedragen aan Regino Sainz de la Maza. Broertje van de overbekende Eduardo Sainz de la Maza, en allebei redelijk briljante gitaristen/componisten.

HaJee schreef: Wat is de geboortedatum van Bilbo Baggins?

Precies 78 jaar voor de geboortedatum van Frodo Baggins. De een wordt nl 33 de ander elftig-en-één

Excuses aan BJ. Toch te snel geweest. Sorry.

Pytric, je hebt gelijk, maar ik zoek toch echt de datum.

het kan ook te triviaal...