2

18

5

LauraFrancke

Harmen had goed met 10, is 10,3 procent

John Wyclif was een soort Engelse Luther, maar dan 150 jaar voor de reformatie. Hij vertaalde de Bijbel naar het Engels en keerde zich tegen de kerk zoals die toen was.

Wyclif werd verketterd, maar voordat de kerk hem kon straffen was hij al overleden. Wat deed de kerk toen?

Het antwoord zal je schokken

Lichaam in vieren hakken en de verschillende delen naar uithoeken van het land brengen.

Lichaam 'martelen' (als in toetakelen) en onthoofden?

Het juiste antwoord is nog niet genoemd, als hij morgen nog niet genoemd is dan plaats ik het antwoord wel.

Even voor je idee: Wyclif werd pas 35 jaar na zijn dood verketterd.

Hem opgraven en vervolgens het lichaam ophangen?

jverbree schreef:

het lichaam ophangen?

Dat kan denk ik niet als je al 35 jaar dood bent D:

Werd zijn zoon dan gestraft ofzo? (erfzonde weetikveel)

Wyclif was een ketter dus moest op de brandstapel. Hij zal dus wel opgegraven zijn en op de brandstapel zijn geworpen.

Edje schreef:

Wyclif was een ketter dus moest op de brandstapel. Hij zal dus wel opgegraven zijn en op de brandstapel zijn geworpen.

Precies

Mooi!

Het was vandaag precies 20 jaar geleden dat de laatste Elfstedentocht werd verreden. Noem alle elf steden van de Elfstedentocht.

Grietje_Eva

Leeuwarden, Sneek, IJlst, Stavoren, Sloten, Franeker, Bolsward, Hindeloopen, Workum, Harlingen, Dokkum

Beetje andere volgorde wss wel

Laatste post is inmiddels 5 dagen geleden, komt er een nieuwe vraag? Anders weet ik er nog wel eentje.

Grietje_Eva

Ik wil weten of ik het goed had. Ik kan het ook aan Google vragen, maar dat lijkt op vals spelen.

Oeps, ja het is goed. Goed gedaan. Jij mag.

Grietje_Eva

Cool!

Op de hoeveelste plekken stonden de Nederlandse 15-jarigen volgens het laatste PISA-onderzoek in vergelijking tot 15-jarigen uit andere landen op het gebied van natuurwetenschap?

Spoiler: we staan niet op plek 1. Bonuspunten als je landen kunt noemen die boven Nederland staan.

Mooi, ik heb hier net over gelezen. In Europa staan ze op de zesde plek, van de OESO-landen wereldwijd staan ze op plek 17.