Zijn vrouw/vriendin/neukertje was wiskundige, en hij vond dat er niemand op de hele wereld was die beter was dan zij.

Maurice schreef:

Zijn vrouw/vriendin/neukertje was wiskundige, en hij vond dat er niemand op de hele wereld was die beter was dan zij.

Dit en dan andersom: de beste wiskundige van de wereld had een affaire met zijn vrouw/vriendin/(srsly Maurice?)

Ja, Harmen heeft het goed!
Jij mag

Aw yis. Wiskundigen zeggen graag dat alles triviaal is, dus dan mag hier ook wel een klein wiskundig raadsel:

Een papa en een mama hebben twee kinderen, waarvan één van beiden een meisje is. Wat is de kans dat het andere kind een jongen is?

Er worden gemiddeld evenveel meisjes als jongens geboren.

Stabbles schreef:

Aw yis. Wiskundigen zeggen graag dat alles triviaal is, dus dan mag hier ook wel een klein wiskundig raadsel:

Een papa en een mama hebben twee kinderen, waarvan één van beiden een meisje is. Wat is de kans dat het andere kind een jongen is?

Gewoon net zo groot dan toch zeker? 50%
Of is dat heel dom berenedeerd (ik doe ook maar een letterenstudie)

67% kans?
66,67% om preciezer te zijn enzo

Stabbles schreef:

Ik zou zeggen:
P(1 jongen, 1 meisje) = P(mj) + P(jm) = 0.5^2 + 0.5^2 = 0.5, dus 50%

Haha, ik ben nu al bang dat ik mensen boos maak omdat ik de vraag niet goed heb geformuleerd.

ik doe ook maar een letterenstudie

Dit is dus wel heel relevant.

Beter geformuleerd:

Je ziet de papa en mama wandelen met 1 van hun 2 kinderen, en dat kind blijkt een meisje te zijn. Wat is de kans dat de ander een jongen is?

ldoornbos schreef:

67% kans?
66,67% om preciezer te zijn enzo

Dat klopt! Maar kun je het uitleggen?

martijngaasbeek

Er zijn 4 opties(met allemaal een evengrote kans):
2 jongens
2 meisjes
1 meisje 1 jongen
1 jongen 1 meisje.

Aangezien we al weten dat er een meisje is, zijn er dus nog maar 3 opties over.

2 meisjes
1 jongen 1 meisje
1 meisje 1 jongen.

Bij 2 van de 3 opties is de andere een jongen, dus is het idd 2/3e kans.

Edit: Afgezien van het feit dat bepaalde mannen een grotere kans hebben om een jongen of een meisje te krijgen. Dit heeft te maken met dat het erfelijk bepaald is hoeveel x en y chromosomen een man in zijn sperma heeft en mannen bepalen het geslacht van hun kind aangezien de vrouw enkel een X-chromosoom levert. Dus dat zou betekenen dat als 1 van de kinderen een dochter is, de kans groter is dat de andere ook een meisje is. Dus het echte antwoord ligt waarschijnlijk iets onder de 66,67%.

Ja, mijn uitleg was precies die van Martijn. Minus dat van die chromosomen dan.

50%, of wel, of niet.

martijngaasbeek

Jaapie Schandknaapie Vecht schreef:

martijngaasbeek schreef:

Er zijn 4 opties(met allemaal een evengrote kans):
2 jongens
2 meisjes
1 meisje 1 jongen
1 jongen 1 meisje.

Aangezien we al weten dat er een meisje is, zijn er dus nog maar 3 opties over.

2 meisjes
1 jongen 1 meisje
1 meisje 1 jongen.

Bij 2 van de 3 opties is de andere een jongen, dus is het idd 2/3e kans.

Edit: Afgezien van het feit dat bepaalde mannen een grotere kans hebben om een jongen of een meisje te krijgen. Dit heeft te maken met dat het erfelijk bepaald is hoeveel x en y chromosomen een man in zijn sperma heeft en mannen bepalen het geslacht van hun kind aangezien de vrouw enkel een X-chromosoom levert. Dus dat zou betekenen dat als 1 van de kinderen een dochter is, de kans groter is dat de andere ook een meisje is. Dus het echte antwoord ligt waarschijnlijk iets onder de 66,67%.

Nee want Harmen heeft in de vraagstelling keurig vermeld dat er even veel meisjes als jongens worden geboren gemiddeld gezien. Dus wel gewoon 66,7% kans

Heeft niks te maken met of er evenveel jongens als meisjes worden geboren. Dat gebeurt wel namelijk alleen de verdeling binnen gezinnen kan dan anders zijn. Als je al een jongen/meisje hebt, heb je een grote kans om er nog een te krijgen. Alleen dat gebeurt beide kanten op, waardoor er dus uiteindelijk evenveel jongens als meisjes worden geboren in de wereld.

Jaapie Smulpaapie Vecht

JAJAJJAJA ik had em al verwijderd lul

martijngaasbeek

ldoornbos schreef:

Ja, mijn uitleg was precies die van Martijn. Minus dat van die chromosomen dan.

Van mij mag jij hoor!

Nice!

In 1953 maakte Henri Matisse 'le Bateau' (de boot), een soort abstract collage van stukken papier. Op een expositie van The Museum of Modern Art (New York) in 1961 werd het werk per ongeluk op z'n kop opgehangen.

Hoe veel dagen duurde het voordat men dat doorhad?

Hahaha, leuke vraag. 10 dagen?

Volgens mij veel langer
100 dagen?

55

albertinenanninga

69

Het goede antwoord zit er nog niet bij!