19e eeuw vermoed ik.. Zit er nog een marge bij of moet je het precies goed raden?
Ik gok 1848, en de gelegenheid was dat de vrede van Münster toen 200 jaar geleden was
Als iemand er 5 jaar vanaf zit vind ik het ook wel goed;). Als je het precies weet is het natuurlijk wel cool. 1848 is niet goed.... Al was dat heel mooi symbolisch geweest natuurlijk.
+0
Otter
Volgens mij twintigste eeuw, maar ik weet niet precies wanneer. 1930?
+4
MarnixTM
1945 omdat de moffen toen eindelijk opgetyft waren.
+2
Boedi
Otter zit denk ik goed. Volgens mij was het namelijk ter ere van 25 jaar koningin Wilhemina en die vond het Wilhelmus super mooi en super verbaal enzo, dus toen dachten de bazen van het land dat het wel stuko was om het volkslied te veranderen.
+0
MissT
Voor Pieter (of Hendrik) de volgende vraag want Pieter zit dichtbij met het jaar, maar Hendrik weet de gelegenheid.
Op 10 mei 1932, ter ere van, inderdaad, het 25-jarig jubileum van koningin Wilhelmina werd het Wilhelmus officieel ons volkslied. Want Wilhelmina vond het inderdaad mooier dan het "Wien Neêrlands bloed"... onbegrijpelijk.
vers 6 is in zwang geraakt door/na de WOII.
Het spotliedje ging over de zogenaamde 'Spaanse hoeren': vrouwen die hadden voorzien in bepaalde behoeftes van Spaanse soldaten, maar die nogal berooid achterbleven nadat deze waren vertrokken. Spanjaarden waren klaarblijkelijk armoezaaiers.
+0
Boedi
Pieter doe je ding
+1
Otter
Bij het stellen van deze vraag zie ik als ik opkijk een meer, maar ook, ver weg, een autoweg, de Route Napoléon. De weg loopt tussen Grenoble en Cannes, werd in 1932 geopend en wordt veel gebruikt als touristische route.
Waarom heeft deze route de naam 'Route Napoléon' gekregen?
Edit: ik zag je bericht pas later Remco
+0
Remco
Napoleon liep daarlangs toen hij niet langer verbannen was
+0
Otter
Top. Mag je weer verder met je dieren.
Al was Napoléon natuurlijk nog steeds verbannen. Hij ontsnapte alleen van zijn eiland en liep daarna langs de route druk.
+0
Remco
Alrighty. Het antwoord op de vorige vraag was trouwens: de rat.
Nu graag niet de beurt kapen, Tiny 😚
Over kapen gesproken, de nieuwe vraag gaat over een kaper die we allemaal wel kennen:
Piet Hein, Piet Hein,
Zijn naam is klein,
Zijn daden benne groot,
Hij heeft gewonnen de Zilvervloot!
Maar hoeveel gulden was die Zilvervloot eigenlijk waard?
+0
Holsappel
20.000
+0
Remco
Meer
+0
Joriekee
60.000
+0
Maurice
Twee miljoen
+0
Sybren
1,5 miljoen
+0
Roorda
15 miljoen
+0
Jaapie Smulpaapie Vecht
100 miljoen miljard
Maar dan zonder de miljard
+0
Remco
Philip zit tot nu toe het dichtst bij
+6
MissT
Remco schreef:
Niet zuur doen Remco, Wees blij dat ik weer leven in dit topic heb geblazen, het was al zes dagen dood.
+0
Maurice
Oscar Swahn won in 1920 een zilveren medaille op de Olympische Spelen terwijl hij al 72 was. Hij is daarmee de oudste medaillewinnaar, een record dat al heel vaak niet verbroken is. De vraag is natuurlijk in welke sport en voor welk land deze meneer een medaille won.
P.s.: Remco en Tiny, niet zuur doen, topic was echt al heel lang dood.
Als iemand er 5 jaar vanaf zit vind ik het ook wel goed;). Als je het precies weet is het natuurlijk wel cool. 1848 is niet goed.... Al was dat heel mooi symbolisch geweest natuurlijk.
Volgens mij twintigste eeuw, maar ik weet niet precies wanneer. 1930?
1945 omdat de moffen toen eindelijk opgetyft waren.
Otter zit denk ik goed. Volgens mij was het namelijk ter ere van 25 jaar koningin Wilhemina en die vond het Wilhelmus super mooi en super verbaal enzo, dus toen dachten de bazen van het land dat het wel stuko was om het volkslied te veranderen.
Voor Pieter (of Hendrik) de volgende vraag want Pieter zit dichtbij met het jaar, maar Hendrik weet de gelegenheid.
Op 10 mei 1932, ter ere van, inderdaad, het 25-jarig jubileum van koningin Wilhelmina werd het Wilhelmus officieel ons volkslied. Want Wilhelmina vond het inderdaad mooier dan het "Wien Neêrlands bloed"... onbegrijpelijk.
vers 6 is in zwang geraakt door/na de WOII.
Het spotliedje ging over de zogenaamde 'Spaanse hoeren': vrouwen die hadden voorzien in bepaalde behoeftes van Spaanse soldaten, maar die nogal berooid achterbleven nadat deze waren vertrokken. Spanjaarden waren klaarblijkelijk armoezaaiers.
Pieter doe je ding
Bij het stellen van deze vraag zie ik als ik opkijk een meer, maar ook, ver weg, een autoweg, de Route Napoléon. De weg loopt tussen Grenoble en Cannes, werd in 1932 geopend en wordt veel gebruikt als touristische route.
Waarom heeft deze route de naam 'Route Napoléon' gekregen?
Edit: ik zag je bericht pas later Remco
Napoleon liep daarlangs toen hij niet langer verbannen was
Top. Mag je weer verder met je dieren.
Al was Napoléon natuurlijk nog steeds verbannen. Hij ontsnapte alleen van zijn eiland en liep daarna langs de route druk.
Alrighty. Het antwoord op de vorige vraag was trouwens: de rat.
Over kapen gesproken, de nieuwe vraag gaat over een kaper die we allemaal wel kennen:
Piet Hein, Piet Hein,
Zijn naam is klein,
Zijn daden benne groot,
Hij heeft gewonnen de Zilvervloot!
Maar hoeveel gulden was die Zilvervloot eigenlijk waard?
20.000
Meer
60.000
Twee miljoen
1,5 miljoen
15 miljoen
100 miljoen miljard
Maar dan zonder de miljard
Philip zit tot nu toe het dichtst bij
Niet zuur doen Remco, Wees blij dat ik weer leven in dit topic heb geblazen, het was al zes dagen dood.
Oscar Swahn won in 1920 een zilveren medaille op de Olympische Spelen terwijl hij al 72 was. Hij is daarmee de oudste medaillewinnaar, een record dat al heel vaak niet verbroken is. De vraag is natuurlijk in welke sport en voor welk land deze meneer een medaille won.
P.s.: Remco en Tiny, niet zuur doen, topic was echt al heel lang dood.