Het is palindroom omgekeerd.

Als je een palindroom bedoelt, dan is het een woord dat als je het omkeert hetzelfde is. Bijvoorbeeld meetsysteem, racecar, lepel. Of zelfs hele zinnen: ik ken "Nelli plaatst op 'n parterretrap 'n pot staalpillen" en "Baas, neem een racecar, neem een Saab" (ik weet trouwens niet of een hele zin ook een palindroom heet)

Het is een woord dat een ander woord oplevert als je het van achter naar voor leest.

Roorda schreef:

Het is een woord dat een ander woord oplevert als je het van achter naar voor leest.

Nice

Roorda schreef:

Klopt dus een palindroom is een moordnilap maar een moordnilap is geen palindroom.

Oké, wie kan vertellen wat de Fermi paradox inhoudt?

De Fermi paradox is de tegenspraak tussen het gebrek aan aanwijzingen (empirische) voor buitenaards leven en de hoge waarschijnlijkheid van het bestaan van buitenaards leven

Klopt als een bus.
Next!

De naam 'Fermi paradox' deed mij aan twee andere namen denken, namelijk de theorie van Fermat en het principe van Pauli. Wat houden deze in?

Als je de laatste stelling van Fermat bedoelt: x^n + y^n = z^n heeft geen oplossingen voor natuurlijke getallen x, y, z en n als n > 2 (behalve triviale). Is 'recent' bewezen door Andrew Wiles.

Principe van Pauli is iets met kwantummechanica, maar daar weet ik niet het precieze van. Is dat dat je niet zowel de plaats als de snelheid van een klein deeltje kunt weten?

Ik bedoelde inderdaad de laatste stelling van Fermat, en die klopt helemaal.
Principe van Pauli is inderdaad iets met kwantummechanica. Het is niet dat je zowel de plaats als de snelheid van een deeltje kan weten (dat is het onzekerheidsprincipe van Heisenberg), maar dat twee fermionen (classificatie in deeltjes waaronder bijvoorbeeld elektronen en quarks ed vallen dacht ik, alle materie iig) niet dezelfde kwantumtoestand kunnen bezitten. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat elektronen in paren en in schillen om de kern gaan zitten, om elkaar niet in de weg te zitten, en waarom witte dwergen bijvoorbeeld niet in elkaar storten onder hun eigen zwaartekracht (dan zouden de deeltjes te dicht bij elkaar komen en daardoor dezelfde kwantumtoestand aannemen).

TL;DR
Fermat is goed, Pauli was in de goede richting, maar reken ik ook goed.
Next!

Mooi!

Ik dacht altijd dat Constantijn de Grote met het edict van Milaan niet alleen de christenvervolging stopte, maar ook het christendom de officiële staatsgodsdienst van het Romeinse Rijk maakte.

Dat laatste is niet waar. Welke keizer deed dat wel?

Theodosius, rond 380 of 390. Constantijn gaf alleen godsdienstvrijheid aan het christendom.

Dat klopt, jij mag!

Nice :)

Je hebt van die leuke legpuzzels van Jumbo waarbij de puzzelaar niet weet wat ie aan het puzzelen is, want op de doos staat de beginsituatie afgebeeld en dat wat je aan het puzzelen bent is een situatie die erop volgt. Is vrij bekend, zo'n Wasgij-puzzel.

De vraag is: waar komt de naam Wasgij vandaan?

Dat is jigsaw achterstevoren.

Bash schreef:

Jaa klopt!

Bash schreef:

Wat is jigsaw dan? Naam van de maker?

Engels voor legpuzzel :)

Jeuj.

Hoe heet dit (geneeskundige) symbool?
sym

Bonuspunten voor uitleg van symboliek en herkomst.