Ik heb hier een kwartier mn hoofd over zitten breken wat nou precies het woord was, is het iconiciteit?
Bijna! Iconiciteit is het fenomeen dat de woord-betekenisrelatie niet random (niet arbitrair) is. Maar als morgen nog steeds niemand juist antwoordt mag jij.
Tip: voor wie wel eens heeft gehoord over dat stekelige wezentje dat "Kiki" heet en dat mollige wezentje dat "Bouba" genoemd is, dát is het idee waar het om gaat.
+0
Joriekee
Symboliteit? Van geluid?
Edit, dat is arbitrair.
Indexicaliteit?
+0
tessabos1
Het bouba-kiki-effect (of andersom) bestaat ook dacht ik maar dat is vast niet wat je bedoelt
+0
Grietje_Eva
Ik ga het voorzeggen, blijkbaar is het geen bekende term. Een woord waarvan de klank samenhangt met de betekenis heet een "ideofoon".
Hier zijn twee interessante artikeltjes rond dat thema van Kennislink en Onze Taal, over niet-Europese talen, want daarin komen dit soort woorden (Boekoeboekoe is Japans voor "mollig") veel meer voor:
Tessa mag, omdat die er een kwartier haar hoofd over gebroken heeft ;)
+0
tessabos1
Haha ja shit, dit is wel een keertje langsgekomen op college van Taalkaart van Europa geloof ik.
Maar nieuwe vraag, ben benieuwd of iemand dit weet:
Welke ministaat (die nu niet meer bestaat) zou in de vorige eeuw Esperanto als staatstaal hebben?
+0
Grietje_Eva
Moresnet?
+0
tessabos1
Klopt helemaal :)
+0
Grietje_Eva
Cool!
Wat is klenäter voor iets?
Tip: het is iets Zweeds, ja ;)
+1
Yntse
Een tafeltje bij de IKEA
+0
smeerkees
Een soort Zweedse oliebol?
+0
Alaberto
Een overtreffende trap van niet droog zijn?
+0
Grietje_Eva
smeerkees schreef:
Ik reken het goed! Het komt uit de frituur en ze eten het met oud&nieuw, in elk geval ;)
Het is een soort gekruld gebakje met citroensmaak en ik vind het lekker.
+0
smeerkees
Grietje_Eva schreef:
smeerkees schreef:
Ik reken het goed! Het komt uit de frituur en ze eten het met oud&nieuw, in elk geval ;)
nois.
Oke een niet zo moeilijke vraag (denk ik):
Wat zijn de vijf primaire smaken die je met je tong kunt waarnemen?
+0
Maurice
Alaberto schreef:
Wat een droge grap Guzol, leuk.
+0
Marten1995
smeerkees schreef:
Zoet, zuur, zout, bitter en umami
+0
smeerkees
Marten1995 schreef:
smeerkees schreef:
klopt!
+0
Marten1995
Een voetbalvraag:
De spaanse keeper Santiago Canizares miste het wk van 2002. Dit kwam niet doordat hij niet was geselecteerd door de bondscoach.
De vraag is: hoe kwam het dat hij niet aan het wk mee kon doen?
+0
EliseReinders
Niets hielp tegen zijn diarree, maar dan ook niets
+0
Holsappel
Hij kreeg een lullige blessure. Glee uit in de douche of iets viel op zn poot geloof ik
Bijna! Iconiciteit is het fenomeen dat de woord-betekenisrelatie niet random (niet arbitrair) is. Maar als morgen nog steeds niemand juist antwoordt mag jij.
Tip: voor wie wel eens heeft gehoord over dat stekelige wezentje dat "Kiki" heet en dat mollige wezentje dat "Bouba" genoemd is, dát is het idee waar het om gaat.
Symboliteit? Van geluid?
Edit, dat is arbitrair.
Indexicaliteit?
Het bouba-kiki-effect (of andersom) bestaat ook dacht ik maar dat is vast niet wat je bedoelt
Ik ga het voorzeggen, blijkbaar is het geen bekende term. Een woord waarvan de klank samenhangt met de betekenis heet een "ideofoon".
Hier zijn twee interessante artikeltjes rond dat thema van Kennislink en Onze Taal, over niet-Europese talen, want daarin komen dit soort woorden (Boekoeboekoe is Japans voor "mollig") veel meer voor:
https://onzetaal.nl/uploads/editor/Dingemanse_vLeeuwen_zintuigen_Onze_Taal_december_2015.pdf
http://www.kennislink.nl/publicaties/ideofonen-openen-je-ogen-voor-compleet-andere-taal
Tessa mag, omdat die er een kwartier haar hoofd over gebroken heeft ;)
Haha ja shit, dit is wel een keertje langsgekomen op college van Taalkaart van Europa geloof ik.
Maar nieuwe vraag, ben benieuwd of iemand dit weet:
Welke ministaat (die nu niet meer bestaat) zou in de vorige eeuw Esperanto als staatstaal hebben?
Moresnet?
Klopt helemaal :)
Cool!
Wat is klenäter voor iets?
Tip: het is iets Zweeds, ja ;)
Een tafeltje bij de IKEA
nois.
Wat een droge grap Guzol, leuk.
smeerkees schreef:
klopt!
Een voetbalvraag:
De spaanse keeper Santiago Canizares miste het wk van 2002. Dit kwam niet doordat hij niet was geselecteerd door de bondscoach.
De vraag is: hoe kwam het dat hij niet aan het wk mee kon doen?
Niets hielp tegen zijn diarree, maar dan ook niets
Hij kreeg een lullige blessure. Glee uit in de douche of iets viel op zn poot geloof ik
Hij was brak.