Mosselen

Marjan Dwarshuis

Grietje_Eva schreef:

Regenwormen

Dit klopt! Jij bent.

Grietje_Eva

Yes! Lijkt me gruwelijk, overigens.

Vanavond om 19:00 in café de Kachel is er iets heel leuks: een Sankta Lucia-viering. Compleet met traditioneel Zweedse lekkernijen en hartverwarmende kerstliedjes in het Zweeds, gezongen door charmante dames gehuld in witte gewaden met een rood lint om de middel en kaarsjes in hun handen.

Maar éigenlijk leefde St. Lucia helemaal niet in Zweden. Uit welk land kwam ze wel?

Italië

Tibet

St. Lucia is ook een eiland in het Caribisch gebied. Dus - van het eiland St. Lucia?

Grietje_Eva

MissT schreef:

Italië

Precies!

Yeey, vet leuk!

Oke, ik weet wel een leuke denk ik.

Iedereen kent waarschijnlijk wel het 'Haagsche Hopje' dat (vieze) zoete snoepje met koffiesmaak.

Echter, dit snoepje is niet op aarde gekomen door creatio ex nihilo, maar heeft wel een aardige ontstaansgeschiedenis.

Dus: hoe is het Haagsche hopje ontstaan?

Iemand uit den Haag deed een suikerklontje in zijn koffie, maar bedacht dat hij op dieet was. Toen haalde hij 'm eruit, en legde 'm op een schoteltje naast zijn kopje.
Toen kwam z'n dochter en die deed -hop!- het met koffie doordrengte suikerklontje in haar mond, en die vond het heel lekker.
Zo kwam het hopje :)

Grietje_Eva

Is het iets met de koffiehandel in de koloniën en de scheepvaart en de VOC en zo?

Hij viel spontaan uit de lucht in Noorwegen

EliseReinders

Leuke vraag haha! Ben benieuwd naar het antwoord :)

Jammer dat niemand dit lijkt te weten, twee hints dan:

  1. Het lijkt qua huiselijke manier waarop nog het meeste op het verhaal van Jorieke
  2. Er komt een koffieverslaafde baron in voor.

laat je fantasie gaan, het meest in de buurt komende, of bij gebrek daar aan, het meest fantastische verhaal mag als volgende.

Grietje_Eva

Hij liet een pannetje koffie met suiker aanbranden

Een baron uit den Haag deed een suikerklontje in zijn koffie, maar bedacht dat hij op dieet was. Toen haalde hij 'm eruit, en legde 'm op een schoteltje naast zijn kopje.
Toen kwam z'n dochter en die deed -hop!- het met koffie doordrengte suikerklontje in haar mond, en die vond het heel lekker.
Zo kwam het hopje :)

Joriekee schreef:

Een baron uit den Haag deed een suikerklontje in zijn koffie, maar bedacht dat hij op dieet was. Toen haalde hij 'm eruit, en legde 'm op een schoteltje naast zijn kopje.
Toen kwam z'n dochter en die deed -hop!- het met koffie doordrengte suikerklontje in haar mond, en die vond het heel lekker.
Zo kwam het hopje :)

hahaha, leuk geprobeerd, maar er klopt toch nog redelijk veel niet...

MissT schreef:

Joriekee schreef:

Een baron uit den Haag deed een suikerklontje in zijn koffie, maar bedacht dat hij op dieet was. Toen haalde hij 'm eruit, en legde 'm op een schoteltje naast zijn kopje.
Toen kwam z'n dochter en die deed -hop!- het met koffie doordrengte suikerklontje in haar mond, en die vond het heel lekker.
Zo kwam het hopje :)

hahaha, leuk geprobeerd, maar er klopt toch nog redelijk veel niet...

Een indicatie dat het wel de goede kant op gaat? Toch maar eens omdraaien dan: iemand was karamel aan het maken, maar liet per abuis koffie in de smeltende suiker vallen.

Jorieke heeft gelijk dat het een 'toevallige ontdekking' was, maar hoe Jorieke het beschrijft krijg je geen karamel daarvoor moet je de suiker wat langer verwarmen ben ik bang. (en nee, iemand was niet bewust karamel aan het maken)

Daarnaast heeft de naam niets te maken met de manier waarop het snoepje is ontstaan.

Een laatste hint: er komt ook een doktersvoorschrift voor in de ontstaansgeschiedenis.

Als er vandaag of morgen geen poging meer wordt gedaan dan geef ik de beurt aan Jorieke.

Het was denk ik dan meneer Hop, en hij mocht geen koffie, maar wel koffiesnoepjes. Verder kom ik niet.

Het zal oorspronkelijk wel een keelpastille zijn geweest.