MissT schreef:

Erik Hazelhoff Roelfzema

Dat is tenminste de enige verzetsheld die in mijn hoofd een smoking aanheeft. En hij deed ook dingen voor de queen undercover enzo.

Ja die dacht ik ook eerst, maar dat is m niet

Gerrit Jan van der Veen

Jeroen van de Ven

Het was een maat van Hazelhoff Roelzema, samen naar Engeland gevaren.
Dit is echter degene die in smoking bij Scheveningen gedropt werd, al was Hazelhoff Roelzema daar misschien ook wel bij.
Igg heeft deze baas na de oorlog ook nog tegen de jappen gevochten en als spion in de koude oorlog gefungeerd.

Als je Soldaat van Oranje gezien hebt moet z´n naam je bekend voorkomen.

Evert knodde(r)? Zoiets staat me bij van de musical

Evert Gnodde is een personage uit de reeks 'Engelandvaarders' van K. Norel :)
Wel leuke boekjes.

Mijn opa roept peter tazelaar vanaf de bank. Die misschien? Mag dat? Je opa om hulp vragen?

Frits de zwerver. En als het een vrouw is tante riek.

Ernst de Jonge

Peter Tazelaar is goed!

Jij mag!

Gaaf! Ik zal mijn opa nog eens bedanken.

De Democratische Republiek Congo had vroeger een andere naam. Wat was die naam en wie veranderde deze?

Pieter H zegt belgisch congo, maar dan weet hij niet door wie.

Dat zal wel, maar voordat het DRC werd, heette het Zaïre. De firma Wolters Noordhoff heeft dit destijds ongetwijfeld veranderd in de Bosatlas.

Klopt Eduard. Het was eerst Zaïre. Iemand enig idee wie de naam veranderde van Zaïre naar DRC?

Grietje_Eva

Een toenmalige president of zo?

willeke96 schreef:

Klopt Eduard. Het was eerst Zaïre. Iemand enig idee wie de naam veranderde van Zaïre naar DRC?

Ene Kabila of Kabola dacht ik. Maakte zichzelf president.

EliseReinders

Ene kasavubu/fuboe/voeboe dacht ik.

EliseReinders schreef:

Ene kasavubu/fuboe/voeboe dacht ik.

Dat was juist de slechterik die de baas was toen het nog Zaïre was geloof ik.

Huzol zal wel gelijk hebben want die studeert dit soort dingen.

Albert heeft inderdaad gelijk. President Kabila sr. (zijn zoon is nu de president), een generaal die in 1997 de macht greep, veranderde de naam Zaïre in Democratische Republiek Congo.

Kasavubu was de eerste Congolese president na de onafhankelijk van Congo in 1960. Hij werd op zijn beurt afgezet door zijn kolonel Mobutu; de slechterik waar Philip het over heeft. Mobutu was 32 jaar lang de "president" en noemde het land "Zaïre", waar het daarvoor, zoals Pieter zei, Belgisch Congo heette. Dit deed hij in een poging om Afrikaanse bewustwording uit te dragen.

Leuk, zo'n lesje geschiedenis. Het zit eigenlijk nog weer ingewikkelder in elkaar maar dan moet je Wikipedia er maar op nalezen.

Albert, jouw beurt!

'Yellow Submarine' is naast het album en liedje van de Beatles, bijnaam van de Spaanse voetbalclub Villareal, ook gebruikt als inspiratie voor een personage in Asterix en Obelix.

Wat is en wie draagt deze naam?