Is het dat ze de klank "inzuigen" zeg maar?

Wat er zo bijzonder aan is; deze letter wordt praktisch altijd achter een 'i' geplakt, en gevolgd door de letters: 'e' en 'a'. Ja ik vond het zelf ook best gek.

Grietje_Eva

Hint: het heeft iets van een overeenkomst met de uitspraakregels voor de C in het Nederlands.

als het voor een medeklinker staat spreek je het uit als 'sj', en voor een klinker als 'k'?

Grietje_Eva

Komt steeds dichter in de buurt!

Wat tiny zegt maar dan andersom?

ik was het even vergeten maar in het zweeds heb je natuurlijk ook allemaal ö en ë en ä en niet te vergeten Fuaab Fn ø's, daar zal dan misschien wel iets mee wezen, maar ik haak af;)

Grietje_Eva

MissT schreef:

ik was het even vergeten maar in het zweeds heb je natuurlijk ook allemaal ö en ë en ä en niet te vergeten Fuaab Fn ø's, daar zal dan misschien wel iets mee wezen, maar ik haak af;)

Fuaab-fnø's heb je niet in het Zweeds! :O

Als er achter de K een J staat wordt de uitspraak 'Sj', dus Kjellström is niet 'Kjellstreum', maar 'Sjellstreum'.

Grietje_Eva

"Kj" is een bijzonder geval inderdaad, goed geïdentificeerd ;)

Hoezo geeft Arend Elias hier niet gewoon direct het goede antwoord?

Grietje_Eva

Omdat met die hint over de uitspraak van de C de vraag zo makkelijk is dat meer mensen het moeten kunnen raden!

Wanneer de K voor een H wordt gepleurd, is de klank een 'gggggh'?

Grietje_Eva

Dat niet.

Weet ik veel. Voor medeklinkers, 'a', 'o', 'u' (en getrematiseerde varianten) wordt het uitgesproken als 'sj' en anders als een 'k'? Gewoon net als de 'c' in het nederlands maar dan andersom?

Ik weet anders ook niet hoe ik nog 'IKEA' moet redden van gekkigheid.

Grietje_Eva

Frits is aan de beurt omdat hij zo zijn best gedaan heeft en er ook niks aan kan doen dat de IKEA het zo ingewikkeld maakt.

Het is natuurlijk gewoon zoals hij zegt maar dan niét omgedraaid ;)

Edit: kleine toevoeging: de ö en ä vallen natuurlijk onder het e-i-y-gedeelte omdat ze als euh en èèh worden uitgesproken. De å spreek je uit als o, dus die valt onder het o-a-u-gedeelte.

Grietje_Eva schreef:

Frits is aan de beurt omdat hij zo zijn best gedaan heeft en er ook niks aan kan doen dat de IKEA het zo ingewikkeld maakt.

Het is natuurlijk gewoon zoals hij zegt maar dan niét omgedraaid ;)

Edit: kleine toevoeging: de ö en ä vallen natuurlijk onder het e-i-y-gedeelte omdat ze als euh en èèh worden uitgesproken. De å spreek je uit als o, dus die valt onder het o-a-u-gedeelte.

jaaaaaa, doei.

Dit zijn geen 3 dagen Joas. Regels zijn er niet voor niets. Desondanks wel een leuke vraag en het antwoord hou ik voor me.

Dat vind ik flauwe feitjes. En niet zo voor je beurt vragen, Joas :o

Grietje_Eva

Bovendien klopt de vraagstelling bij mijn weten niet helemaal ;)