Jullie hebben samen de top 3 genoemd, nice!

Maar Norbert heeft t goed; hieronder de top 3 populairste hondenrassen in Nederland:

  1. Labrador Retriever
  2. Herdershond
  3. Golden Retriever

Dit duurt wat lang, een nieuwe dus.

Dat Groningen in Groningen ligt wist natuurlijk iedereen al. Er zijn echter meer Groningenen: nog twee, om precies te zijn. In welke Amerikaanse staat ligt één van de andere twee Groningenen? Bonuspunten als je weet waar de andere ligt.

PS Gröningen, Duitsland hoort niet in dit verhaal thuis.

Minnesota. #himym

michigan?

Grietje_Eva

New York?

Ik weet wel dat die bonus-Groningen in Suriname ligt. De ander in Vermont?

Tonko heeft 'm! En Harmen had de bonus goed, dus als Tonko geen leuke vraag weet kan de eer aan Stabbles worden doorgegeven

Joepie! :) En de eer is geheel aan Harmen; hij weet ongetwijfeld wat moois!

Dan ga ik wel.

In welk land liggen de twee grootste wijnkelders ter wereld?

(Voor de sjaars: je mag het antwoord niet op internet opzoeken. Een gokje wagen mag altijd)

Oostenrijk

Verenigde Arabische Emiraten (rijke lui enzo dacht ik)

Joashakvoort

Frankrijk?

Portugal

Haha check. Roemenië/Moldavië

Alaberto, goede antwoord zit ertussen. Het is inderdaad Moldavië.

Een feitje voor erbij: de grootste van die twee (en dus de grootste ter wereld) is 55 km lang. Je gaat er niet te voet doorheen, maar met een speciaal auto'tje. Die mag 5 km per uur, maar daar houdt natuurlijk niemand zich aan.
Nog grappiger: de meeste wijnen die er liggen zijn ouder dan het land zelf, de Republiek Moldavië (1991).

Dus Huzol, jij bent. Volgende keer één antwoord geven, anders wordt het wel erg makkelijk.

Ik zat in het vliegtuig naar Roemenië naast een Roemeense die me dit feitje vertelde, leuk he? For the record, er liggen nog heel veel wijnen uit de Sovjet-tijd, toen Moldavie een Sovjet Republiek was, dus het is niet heel gek dat er oudere wijnen liggen ;)

Nu we het toch over Roemenië hebben, gaat de vraag over voormalige leider Ceaușescu. Deze gehate vent leende ondermeer 15 miljard dollar toen hij aan de macht kwam. Google maar even het Parlementsgebouw van Bucharest, tevens mijn uitzicht als ik m'n appartement uit stap, om te bekijken waar hij het aan uitgegeven heeft. Ceaușescu besloot in 1980 alle schulden terug te gaan betalen (al met al zo'n 25 miljard dollar). De vraag is; hoelang deed Roemenië erover om dit enorme bedrag terug te betalen?

Nog steeds bezig?

12 jaar en 8 dagen

martijngaasbeek

15 jaar

27 jaar