Huh

Hm, allemaal fout.

Het gaat erom dat Amsterdam nu voorloper is op het gebied van de deeleconomie. ShareNL omschrijft het begrip als volgt: Binnen de deeleconomie consumeren, produceren en verhandelen mensen onderling producten, diensten, kennis en geld, gefaciliteerd door peer-to-peer marktplaatsen, business-to-business marktplaatsen en coöperatieven.

In Amsterdam is nu bijvoorbeeld een deelplatform opgesteld voor auto's. SnappCar heeft zo'n 600 auto's en 10.000 deelnemers.

Deze deeleconomie maakt Amsterdam een veerkrachtige stad. Het versterkt de cohesie onder de burgers en draagt bij aan een duurzaam bestaan.

Ik vind dat Jos nu mag, omdat hij redelijk in de buurt kwam van het goede antwoord.

Binnen de deeleconomie consumeren, produceren en verhandelen mensen onderling producten, diensten, kennis en geld, gefaciliteerd door peer-to-peer marktplaatsen, business-to-business marktplaatsen en coöperatieven.

Wauw, net zoals de normale economie. Hip hoor, die hoofdstad van ons!

Volgende vraag:

In de middeleeuwen was er een organisatie/instituut/orde waar je je geld kon onderbrengen en deze elders, middels een gecodeerde brief, weer op kon halen. Een voorloper van het moderne banksysteem met rekening en pinpas dus.
Wat is de naam van deze organisatie/instituut/orde?

Tempeliers

Nice Roorda! In een keer goed. Is dit zulke algemene kennis of wist je het gewoon toevallig? Desalniettemin, jij mag de volgende vraag stellen.

Da Vinci code vermoed ik :>

Ik weet niet hoe algemeen die kennis precies is maar toeval bestaat niet.
Hier een vrij gruwelijke vraag:

Hoewel de Wannsee Conferentie bekend staat als het moment waarop met met de 'endlosung der judenfrage' op de proppen kwam, was de bouw van het eerste vernietigingskamp Belzec toen al begonnen.
De commandanten van dit kamp waren eerder betrokken geweest bij
AKTION T4.

Wat was dat?

Grietje_Eva

Had dat te maken met de wens tot vernietiging van een andere bevolkingsgroep? Mensen met een beperking o.i.d.?

Klopt, het was een programma waarin gehandicapten werden gedood of verplichte sterilisaties moesten ondergaan.
Dit om de germaanse 'gene pool' zo goed mogelijk te krijgen.

De mensen die dus in Belzec aan het werk gezet werden waren al 'killing experts'; ze hadden al een hoop ervaring met efficiënte manieren om groepen mensen om te brengen.

Jij mag naar een vrolijker feitje vragen!

Grietje_Eva

Een vrolijke vraag, over mijn bruisende geboortestad.

In Arnhem heb je meerdere stadsparken, maar één daarvan specifiek is zeer geliefd. In de zomer voor festivals, wandelingen en picknicks, nu in de winter met name voor een aantal dappere hardloopclubjes ;)

Bezienswaardigheden zijn bijvoorbeeld de waterval waar je zowel onderdoor als overheen kunt lopen, de Witte Villa, de monumentale watermolen en ijskelder en de 'steile tuin'. Ook het Nederlands Watermuseum bevindt zich er.

Hoe heet het park?

Gokje Stadspark?

Sonsbeekpark :)

Edit. Of Park Sonsbeek, zo heet het geloof ik officiëel

Goffertspark?

Grietje_Eva

Joriekee schreef:

Sonsbeekpark :)

Edit. Of Park Sonsbeek, zo heet het geloof ik officiëel

Klopt, jij mag!

Volgens mij trouwens gewoon Sonsbeek, zonder park ervoor of erachter ;)

Je hebt kunstvervalsers en je hebt kunstvervalsers.

Deze Nederlandse meneer was afgelopen zondag in Ivo Niehe’s TV SHOW. Hij heeft niet een aantal schilderijen nageschilderd van slechts een paar schilders, maar heeft ten minste 1600 vervalsingen op zijn naam staan van o.a. Karel Appel, Miró, Matisse, Dufy, en Picasso. Dit deed hij met dergelijke finesse dat Picasso met een schilderij van de kunstvervalser in de hand beweerde dat hij het zelf gemaakt had.

Uiteindelijk viel hij door de mand omdat een vervalst label dat hij op de achterkant van een schilderij had geplaatst 2,7 millimeter kleiner was dan het origineel. De beste man moest 6 maanden brommen, maar schilderde in de gevangenis vrolijk door. Inmiddels maakt hij eigen werk, en is hij er trots op dat hij nu zelf vervalst wordt: een teken van erkenning voor zijn werk.

Dan heb ik het natuurlijk over ......

Ik heb z'n naam helaas niet onthouden, maar het was echt een absurd verhaal

Geert Jan Jansen, gave aflevering

Ik weet geen nieuwe vraag, dus dat mag iemand anders doen :)

Hoera! Ik weet wel een vraag, maar bijna nooit een antwoord. Komt ie:

Waarom smaakt sinaasappelsap zo vies na het tandenpoetsen?

Euhmm door een of ander ingredient dat de tandpasta doet schuimen.
Zendium heeft dat ingredient overigens niet, dat was echt een feest om te ontdekken :D
Maar dit is zeker niet genoeg antwoord he?