Waar staat PEC in PEC Zwolle voor?

Prins hendrick Ende despereert nimmer Combinatie. (Of iets dat er op lijkt)

Vind ik wel goed genoeg.

Prins hendrik Ende desespereert nimmer Combinatie

Jij mag.

Thomas Piketty. De Franse econoom en historicus was op 5 december 's middags te gast in de Tweede Kamer, waarna hij 's avonds in een uitverkocht Paradiso zijn theorie aan de man bracht. Hij wordt wel de Marx van de 21e eeuw genoemd. Anderen vergelijken hem met Keynes. Leg beide vergelijkingen uit.

Marx = nivellering to the max.
Keynes = oneindig veel geld in de economie pompen door de overheid om uit een recessie/crisis te komen.

@Yntse, dat is geen vergelijking. Dat is wat Marx en Keynes hebben gepropageerd. Ik mis een vergelijking van hun theorieën met Piketty's theorie. Extra bonuspunten als je de vergelijking R>G gebruikt.

r>g betekent dat rente op verzameld kapitaal groter is dan de groei van de daadwerkelijke productie. Met andere woorden: je kunt als je eenmaal veel geld hebt lekker rentenieren want het economisch klimaat speelt dat in de hand.

De vergelijkingen met Marx en Keynes heb ik niet direct gehoord. Wel dat hij in dezelfde 'gewichtsklasse' zat.

Als ik zou moeten gokken is Pikkety Keynesiaans als hij betoogt dat geaccumuleerd vermogen weer de economie ingepompt moet worden in plaats van opgehoopt. Ergo: rijke mensen moeten meer consumeren om zo de economie voor de gewone man werkbaar te houden. Dus: investeren in tijden waarin de economie op slot drijgt te raken. Alleen dan niet door de overheid (Keynes) maar door de rijken (Pikkety).

Anderzijds betoogt hij ook hogere belastingen op kapitaal. Net zoals Marx ziet hij de gevaren van teveel verzameld vermogen op een heel klein deel van de bevolking. Wat Yntse zegt over nivellering klopt dan wel, alleen op een andere manier dan voor ons bekend. Niet het inkomen, maar het verzameld vermogen moet belast worden, zodat oppotten onrendabel wordt.

Oké, kom maar door met het antwoord Brakie.

Hier een nieuwe vraag omdat je te langzaam bent:

Wat was 'Operation Paperclip' ?

Dat was een operatie van de VS om na de Tweede Wereldoorlog heel veel Duitse wetenschappers naar Amerika te halen om hun uitvindingen te gebruiken voor de Amerikaanse defensie. De nazi's hadden namelijk hele coole gadgets die Amerika ook wou, maar ik weet niet meer precies wat.

de operatie waarbij de Amerikanen vlak na WOII alle technologische kennis van de nazi's wilden jatten. Onder andere door nazitechnologen naar de vs te halen volgens mij.

Edit: Shit Lotte was eerder

Klopt Lotte.
Als je maar slim genoeg was waren je oorlogsmisdaden blijkbaar op slag vergeten en vergeven, want dan konden de Amerikanen je wel gebruiken.
Belangrijkste 'targets' hiervan waren rocket scientists zoals Werner von Braun en zijn maatjes.

Next!

Haha, jij hebt 'Nazi Engineers' gekeken op Discovery Philips! von Braun met zijn raketjes en tanks.

Oke, een hele hele hele triviale vraag:

Welke hoofdstad is het meest waard bij Scrabble?
Hierin tellen alleen de cijfertjes op de lettertjes mee, niet 3x woordwaarde en dat soort grapjes.

Reykjavik?

Mexicocity

Luxembourg City?

Sri Jayewardenapura Kotte?

Ulunbataar

Assen

@Mark. Goed antwoord! Het was natuurlijk meer een interpretatievraag dan feitjes, maar de Pikettyfeitjes waren goed.

Hij wordt met Marx vergeleken vanwege zn sociale inzet. Op zn boekcover staat ook heel groot: KAPITAAL in de 21e eeuw. Hij wil gelijke kansen voor iedereen en is bang dat op deze manier een goede opleiding en veel inzet minder nuttig is dan een rijke vrouw trouwen. Hij waarschuwt ons voor zulke 19e eeuwse situaties.

Keynes stelt dat de overheid moet ingrijpen om de markt te beschermen. Piketty ook, hij pleit voor een internationale belasting van vermogen. Erfbelasting bijvoorbeeld. Dat geld wordt de economie weer ingepompt en herverdeeld onze kansen.