Ik gok D

Jorieke schreef:

En niet allemaal een antwoord roepen, ik ben benieuwd wat jullie echt denken.

Zijn er meerde antwoorden mogelijk?

Ik denk ook D. Dat overwinningsverhaal van C heeft iets te maken met Turken (Ottomanen zo u wilt) die in hun vlag een halve maan hebben.

Ik weet A,

het woord croissant is gewoon vernoemd naar de Franse bedenker er van. Namelijk naar Jean-Pierre Croîs, die overigens heilig werd verklaard omdat hij zijn broden aan de armen schonk, daarom de toevoeging Saint.

Het volgens mij juiste antwoord is inmiddels gegeven.
Volgens mijn betrouwbare bron Wikpedia zijn de antwoorden A, B en C waar:

"De croissant is het traditionele ontbijtbroodje van Frankrijk.
De croissant komt echter oorspronkelijk uit Oostenrijk. Volgens de overlevering groeven de Ottomanen, tijdens de belegering van Wenen in 1683 (volgens andere bronnen tijdens een eerder beleg, of tijdens een beleg van Boedapest), een tunnel onder de stad, die uit kwam bij een bakkerij. De bakkers, die vroeg begonnen met werken, sloegen alarm waardoor de Ottomaanse belegeraars werden verslagen. Als overwinningssymbool werd een halvemaanvormig broodje gebakken, dat we nog steeds kennen als de croissant."
En 'croissant' betekent idd 'wassende maan', wat ook de vorm is van de Ottomaanse vlag.

Ik weet niet helemaal of het waar is, maar de volgende is aan de beurt. En omdat ik vroeg om een beschrijving bij het meerkeuze-antwoord, en Thierry de eerste was die op die manier het goede antwoord gaf, is hij aan de beurt.

Kommaarop, Thierry!

Ps. H3nQ, zoiets verzon ik dus wel ;)

Joriekee schreef:

Ps. H3nQ, zoiets verzon ik dus wel ;)

Het blijkt. Overigens is het niet eens zo heel gek, want ik meen te weten dat Joodse kinderen geen rode smarties mogen eten omdat die kleurstof gemaakt is van een bepaald soort bladluizen. En alle insecten behalve sprinkhanen zijn onreine dieren. Grappig he?

Omdat hier maar steeds niks gebeurt, neem ik de vrijheid om een nieuwe vraag te stellen. Binnen je eigen studiegebied blijven schijnt een ding te zijn, dus hier komt het mijne. Waarom heet een korte preview van een nieuwe film eigenlijk een trailer?

Grietje_Eva

Ik denk dat die oorspronkelijk dan ergens achteraan kwamen... Als een aanhangwagen :) Achter een oude film aan?

Die rekenen we goed. Trailer komt van trail behind = ergens achteraan komen. Lang, lang geleden kwamen trailers inderrdaad niet vóór, maar na de hoofdfilm in de bioscoop, totdat de bioscoopmensen erachter kwamen dat dat niet werkte omdat bezoekers dan gewoon weggingen na de hoofdfilm. Nu komen trailers eerst, maar de naam is gebleven. Eva, volgende vraag!

Grietje_Eva

Tof! Ik heb een leuke padvindersvraag voor jullie.
Hoe ziet een vriendschapsknoop eruit? En voor wie extra uitdaging wil: hoe leg je 'em?

Knoop in je zakdoek

Platte knoop

Verder kan het volgens mij ook het volgende slaan. Het bovenste knoopje van een overhemd wordt ook wel beschouwd als een vriendschapsknoop. Bijvoorbeeld, als Philip ergens formeel gekleed naar toe moet, komt hij naar Hans om aan Hans te vragen of hij zijn bovenste knoopje dicht wil doen omdat Philips' nek te dik is, hetgeen Philip hindert om het zelf te doen. Philip moet dus naar Hans toe om het knoopje dicht te krijgen, hetgeen een vijand niet zou doen. Een vijand zou Philip voor halfslappelul laten lopen. Hans is een vriend, dus vandaar de term 'vriendschapsknoop'.

Volgens mij zijn dat twee lussen die je door elkaar heen steekt en vast zet, maar ik moet zeggen, ik had liever gehad dat je de timmersteek of de mastworp had gevraagd..

Ik kan me goed voorstellen dat het de platte knoop is. Met een beetje fantasie houden de twee lussen zich als vrienden aan elkaar vast. Je legt hem door twee keer het begin van een veterstrik te leggen, maar dan de tweede keer precies andersom. Anders heb je een oudewijvenknoop en dat werkt niet.

Grietje_Eva

Helaas mannen, het juiste antwoord zit er niet tussen... Wat nu? Voorzeggen en een willekeurig iemand de beurt geven?

Nou, meestal wacht je net zo lang tot iemand het goede antwoord weet, en als echt niemand het raadt, mag je een andere vraag verzinnen :)

Of nog een kleine hint geven

Grietje_Eva

Hmm, oké... Freerk Jan zat in de goede richting met zijn verhaal over vrienden die elkaar vasthouden, maar in de vriendschapsknoop kun je 4 vrienden herkennen in plaats van 2. Houd vol, ik heb er vertrouwen in dat het antwoord gevonden gaat worden!