Oke.

Wat was de inzet van de Tiendaagse Oorlog? (dus niet de tiendaagse veldtocht)

Aaah lekker H3nQ,

De Tiendaagse Oorlog was een reactie van destijds Joegoslavië op de onafhanklijkheidsverklaring van Slovenië. Was Joego niet blij mee, dus tankjes naar Slovenië sturen. De inzet van de TO was dus het herinsluiten van Slovenië binnen Joegoslavië.

Ja. Ja, dat klopt. Daarmee kwam Slovenië relatief makkelijk los van Joegoslavië, in vergelijking met Bosnië en Kroatië. Nieuwe vraag!

Bump.

Als ik zo vrij mag zijn, stel ik bij dezen een nieuwe vraag:

Wie is de zoon van Zeus en Leto?

EliseReinders

Apollo?

Perseus?

Ja, EliseReinders :) Jij mag!

EliseReinders

Joepie!
Oke.... Het 'verlan' is in een bepaald Europees land een populaire spraakkunst.
Het bestaat uit een bepaald soort woordspelingen waarbij de lettergrepen
worden verwisseld van plaats zodat er een geheel ander woord uitkomt.

Een bekend muziekartiest dacht dat hij het ook wel kon. Zijn artiestennaam is namelijk een 'verlan' ook gebruikt hij deze spraakkunst in veel van zijn liedjes.

Hoe heet deze artiest en van welk woord heeft hij zijn artiestennaam gemaakt?
bonusvraag: Zijn kledinglijn is weer een 'verlan' van zijn artiestennaam! Hoe heet zijn kledinglijn?

Leuke vraag zeg! Maar ik heb geen idee.

Stromae? Een 'verlan' van maestro? Die kledinglijn zegt me dan weer niets.

EliseReinders

Dat is juist Gerjan! :) C'est votre tour! (hihi)
Zijn kledinglijn heet Moseart.

Dat is toch een anagram en geen verlan? Maar wel een leuk feitje inderdaad :)

Yes! Nieuwe vraag: wat heeft de 'dolkstootlegende' te maken met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog?

De dolkstootlegende heeft te maken met hoe de Eerste Wereldoorlog eindigde voor Duitsland. Terwijl de piekhelmen nog met man en macht de loopgraven in stand probeerden te houden in Frankrijk en België, capituleerde de regering in Berlijn. De hoge heren van de Weimar republiek onttroonden keizer Wilhelm II en schaften de Weimar republiek af, in de hoop dat deze opoffering een gunstige uitkomst voor hen zou hebben bij de vredesbesprekingen in Versailles. De soldaten voelden zich verraden door hun eigen regering, de regering had hen zowaar een dolkstoot in de rug gegeven.

Hitler gebruikte deze legende in zijn propaganda toen de NSDAP zich profileerde in Duitsland. Ik gok dat hij zei dat zoiets onder zijn bewind nooit zou gebeuren en dat hij Duitsland wel naar overwinning zou brengen. Het door de dolkstootlegende in haar trots gekrenkte volk geloofde hem.

Lekker Lotte!

Bedankt Laura! En leuke vraag Gerjan.

Ik ga maar direct door met de volgende vraag: Wat wordt verstaan onder 'prima nocta', ook wel genoemd 'droit du seigneur' ?

Bonus: welk huis in Game of Thrones heeft ook te maken met dit begrip?

Hmm Game of Thrones kan ik me zo niet herinneren, in de film Braveheart wel. Het is namelijk het recht van een landheer om na een huwelijk de maagdelijkheid van de bruid weg te nemen.

Dat is juist!

In Game of Thrones was het recht van de prima nocta al twee eeuwen afgeschaft, maar Lord Bolton bleef in geheim er gebruik van maken. Zo is Ramsay Bolton verwekt. Het huis Bolton dus.

Volgende vraag!

verwerkt tot wat?

Verwekt, pardon.