Jordanië?

Libanon is goed, goed zo Jorieke!

Hoeraaa :D

Je moet zelf even checken of je de volgende vraag goed hebt, omdat ik over drie kwartier op vakantie ga en dan geen internet meer heb.

Hoe heet iemand die zowel links- als rechtshandig is?

(Als je gister Spongebob hebt gekeken, moet je het weten)

Ambidextrie

Er moet inderdaad meer naar Spongebob gekeken worden.

Een Tourvraag: Boom zorgde na negen jaar weer voor een Nederlandse etappeoverwinning en volgde hiermee Weening op. Wie was de laatste Nederlandse winnaar voor Weening? Extra kudos als je jaartal en finishplaats weet

Servais Knaven, 2003. Finishplaats weet ik niet.

Goed genoeg, jij mag. Het was Bordeaux

Wat doet iemand die zich bezighoudt met pugilistiek?

Dacht dat dat iets met worstelen te maken had?

mopshondjes (ha)

Bas zit in de goede hoek

Je houdt je dan bezig met boksen dacht ik.

Klopt!

Bump.

Hoe gaat het niewe jaarverband heten? x)

flabnsbaou

oke next:

Wat is een ekranoplan en hoe werkt zo'n ding ?

Is dat niet zo'n liepe Russische vliegtuigboot? Iets met idioot veel straalmotoren (8?) en dan heel laag over het water scheren/vliegen. Volgens mij hetzelfde effect als je een papiertje op tafel legt en er tegen aan blaast; dan stijgt dat papiertje op. Maar ik ben geen natuurkundige. Dus.

Een draagvleugelboot bedoel je? Dat klinkt wel aannemelijk.

Nee, het is echt een vliegende boot. Een ekranoplan heeft in feite geen contact met water, waar een draagvleugelboot dat wel heeft. Nadat ik mijn antwoord heb gegeven heb ik natuurlijk even gecheckt of ik gelijk had, zie deze foto:
http://1.bp.blogspot.com/-0azMAv_080I/UaRmA--wtiI/AAAAAAAAyYw/6Hsp_6PLcTA/s1600/Lun-Class-Ekranoplan.jpg

Let op de acht straalmotoren aan de voorkant en de zes raketlanceerinstallaties op de bovenkant. Behoorlijk leip ding, maar niet succesvol.

Overigens wacht ik op een reactie van die halfslappe voordat ik mijn vraag gaan stellen. Hij kan natuurlijk nog gaan zeiken over het feit dat ik niet precies weet op welke manier dat ding vliegt.

Klopt hoor Gerjan, jij mag.
Voor uw info: de ekranoplan maakt gebruik van het grondeffect, door voorwaarts snelheid wordt er lucht onder de vleugels geperst wat voor opwaartse druk zorgt. Enorm efficient dus, nog veel efficienter dan een hovercraft.

Die Gerjan gepost heeft was van de Russen, door de Amerikanen het Kaspische Zee Monster bijgenaamd, en kon 550 km/h.
Echt lijpe dingen, volgens wikipedia bouwt boeing er nu eentje voor de amerikanen.

Yes! Oké, nieuwe vraag: met welke vier faculteiten startte de Hogeschool van Groningen (onze huidige Rijksuniversiteit Groningen) in 1614?