Yes. U bent!

Yay. Even eentje uit de actualiteiten.
Wat was snelheid (in km/h) van de meest hevige windstoot gemeten in Nederland op 28 oktober 2013?

131 km/u
(op het moment dat je de vraag stelt? Of dat ik antwoord? Of de hele avond nog? Dan wacht ik nl nog vijf uur met antwoorden)

136 km/u ?

Ik meende net 151 gelezen te hebben. Bij Lauwersoog.

Joriekee schreef: 131 km/u (op het moment dat je de vraag stelt? Of dat ik antwoord? Of de hele avond nog? Dan wacht ik nl nog vijf uur met antwoorden)
http://knmi.nl/actueel/images/windbftgmt.png

Harder wordt het m niet meer ;)
151 en 152 zijn op zowel L'oog als Vlissingen gemeten, close enough, dus Fritzzz mag!

Oké, dit keer vergeet ik niet een vraag te stellen.

Waarom worden foutjes in computerprogramma's ook wel bugs genoemd?

was volgens mij iets; dat ze een insect hadden ingeplakt in een logboek niet of wel per ongeluk. Logboek wat ging over het vinden van fouten in de materie.

Volgens mij zat er letterlijk een keer een insect in een computer waardoor die het niet meer goed deed.

Vroeger, toen computers nog heel groot, open en sloom waren, kwamen er inderdaad nogal eens insecten tussen de circuits waardoor de boel niet meer werkte. Ook is een keer een mot in het logboek van een computer in Harvard geplakt (even nagekeken, dat was: 09-09-1945) met commentaar erbij.

Het ging erom dat bugs daadwerkelijk de computer ontregelden, dus Laura zat er het dichtst bij. Volgende vraag!

NSG schijnt lege bierkratjes op te halen om zo geld te verdienen voor het nieuwe pand. Vroeger toen ik klein was deed ik iets soortgelijks om de middag door te komen. Dan liepen we door de buurt en belden overal aan met de vraag of men nog een 'heitje voor een karweitje' had. Sommige mensen hadden geen karweitjes, maar wel heitjes omdat we zo schattig waren. Ik weet nog dat dat minder leuk was, je wilde iets doen voor je heitje.

Goed, de vraag is: Wat wordt bedoelt met een 'heitje', maar vooral, wat is de ethymologische oorsprong van het woord 'heitje'?

PS. Bonuspunten voor degene die Wim Kok in verbinding brengt met het heitje.

Een kwartje, ethymologische oorsprong ken ik niet, maar Wim Kok komt in beeld bij 'het kwartje van Kok', waarmee de verhoging van de brandstofaccijnzen in de eerste helft van de jaren '90 wordt bedoelt.

Helemaal juist, Mark.
De ethymologische oorsprong was de hoofdvraag, dus hij blijft nog even staan.

TheoSikkema

Padvinders gingen op pad om een paar grijpstuivers te verdienen.

Nope, helaas. De naam 'heitje' is afkomstig van de letter Hee, de vijfde letter van het Hebreeuwse alfabet (naar de waarde van het kwartje als 5 stuivers).
Mark, omdat jij de rest wel wist, mag jij nu.

De Amerikaanse entrepeneur Henry Ford, de eerste persoon die de lopende band invoerde in zijn fabriek (let op, hij was NIET de uitvinder ervan), had een merkwaardige uitspraak over de keuze die zijn cliëntele had met betrekking tot de T-ford. De klant mocht een Ford model-T hebben in welke kleur hij of zij maar wilde, zolang er werd voldaan aan een bepaalde voorwaarde. Welke was dat?

als hij maar zwart was..

zwarte pieten discussie hier ook zeer relevant.

Vandekamp schreef: als hij maar zwart was.. zwarte pieten discussie hier ook zeer relevant.

Correct! Volgende.

Goed, hier gaan we weer.

Noem een land dat niet aan zee ligt en maar één buurland heeft.

San Marino.