Grieks.

Maurice, dat klopt, maar zoals Thierry zei was het Grieks inderdaad in plaats van Latijn.

Ja, maar Thierry weet ook gewoon te veel.

Aan welke man gaf Adolf Hitler als eerste het Grosskreutz der Deutschen Adlerordens, de hoogste onderscheiding voor buitenlanders ten tijde van de nazi's?

Henry Ford die liep al sinds de WWI zijn antisemitische ideeën te spuien, schijnt een grote inspiratiebron te zijn geweest voor Dolfje.
Tijdens WWII heeft hij echter weer gezegd dat het antisemitisme en het nazisme allemaal toch niet zo oke zijn en dat het hem allemaal vreselijk speet.

En mensen, geen gelul in dit topic, alleen vragen en antwoorden.
En bevestigingen van goede antwoorden. Verder niks.

Klopt. Philip is next

Wat is de Lillehammer-affaire?

Dat was dat Mossad iemand had gedood omdat ze dachten dat hij een terrorist was die achter de aanslagen tijdens de Olympische Spelen in München zat. Bleek niet zo te zijn. Dit alles speelde zich af in Lillehammer, vandaar de naam.

TheoSikkema

Dat was toen Mart Smeets viespeukerij deed bij een schaatstoernooi. Hoorde ik iemand zeggen.

Klopt Josje.
Waarom weet jij dat?

next question!

oke Jos kans gemist, volgende vraag:

Ooit stond er nog een Universiteit in het noorden van Nederland, het was zelfs vrij lang de enige: de Universiteit van Franeker.
Al snel verwierf deze Universiteit een bijnaam. Welke?

Roorda schreef: Klopt Josje. Waarom weet jij dat? next question!

Ik keek vroeger altijd NGC. Heb er toen een keer een documentaire over gezien. En volgens mij komt het ook voor in de film Munich, over het desbetreffende gijzelingsdrama.

Ik vind de vraag van Philip wel een mooie, daarom:

Ooit stond er nog een Universiteit in het noorden van Nederland, het was zelfs vrij lang de enige: de Universiteit van Franeker.
Al snel verwierf deze Universiteit een bijnaam. Welke?

Zuipacademie. Iets met studenten die teveel hielden van het gele goud.

Nou het was dus in Friesland. En een hele tijd geleden.
En daarom was meer zoiets als: súpakademy.

Maar toch mag jij, omdat ik in mijn grote barmhartigheid met mijn hand over mijn hart strijk, de volgende vraag stellen.

Lief hoor :)
Volgende vraag: van welke (Russische) componist heeft Sting een thema gebruikt voor zijn nummer Russians?
Bonuspunten als je ook weet uit welk stuk van die componist het thema komt.

Extra info: De muziek van deze Russische componist is ook verwerkt in het volgende nummer:

Voor het dansje dat hier bij hoort verwijs ik u door naar Jack Jansma

ja

Geinig dit. Ja, dat is hem inderrdaad. Volgende vraag!

Vanwege de orkaan Sandy moest een aantal mensen gered worden van een schip dat voor de kust van Noord-Carolina in zwaar weer verkeerde. In 1962 werd deze replica van een historisch schip gebruikt voor een film waarin Marlon Brando de hoofdrol speelde. Hoe heet deze film, een remake van de gelijknamige film uit 1935 met Clark Gable in dezelfde rol als Brando, overigens gebaseerd op een waargebeurd verhaal?

Ging over muiterij op een schip ergens rond 1700. Het schip heette de Bounty. Titel van de film weet ik niet, die mag iemand anders zeggen, mocht bovenstaand verhaal kloppen.