Heeft vast te maken met de hoogte van de kades. Lage der A werd gebruikt om te laden en lossen bij laagwater en Hoge der A bij hoogwater? Hoe dat nu nog te zien is? Geen idee.

Twee straten, de A. stroomt er tussen, en de ene kant is hoog en de andere kant is laag.

Lekker Robert. Voor de rest wat Wouter zegt. Hoge der A heeft een hoge kade, de Lage der A een lage. Kom maar door.

Waar komt de term 'Mayday' vandaan?

Uit het Engels.

Kak, te laat voor de A vraag, zonde. Overigens heeft het Hoge der A de voorkeur. Alhoewel de gemeente daar ook maling aan heeft en het vrolijk de Hoge der A blijft noemen. Heb ik me eens laten vertellen door een buurman, hij kan het weten want woont er al meer dan 25 jaar, toen het nog een verpauperde tippelbuurt was, maar ik dwaal af.
On-topic:
Mayday komt van het Frans, m'aider. Help mij.

Correct, Thierry. Next.

Veel harder kon ik niet falen geloof ik.

Correctie : m'aidez.

Volgens mij is dit correct: Venez m'aider. Kan dat kloppen Joriekeee?

Kan zeer goed kloppen. Maar m'aider is sws incorrect, dan zou het zijn aidez-moi (zou vervormd kunnen worden naar m'aidez) of inderdaad venez m'aider (Met een lelijk accent : mayday)

Je zal vast gelijk hebben Jorieke, mijn Frans is redelijk roestig. Anyhow, volgende vraag, niet zo moeilijk denk ik.

Zoals jullie weten is de bijnaam van Maarten Ducrot 'de Koning van Biafra'. Wat is Biafra? Hoe uitgebreider hoe beter natuurlijk.

Wanneer mijn moeder iets zei over biafra-kindjes, moest ik mn meestal mn bord leegeten. Dus ik ga er vanuit dat het een gebied in Afrika is waar ze honger hebben.

Republiek Biafra is een stukje Nigeria waarin miljoenen mensen zijn omgekomen tijdens en na de burgeroorlog door hongersnood.
Een meneer ergens in zuid nigeria wilde een eigen landje(Biafra dus), Regering van nigeria wilde dat niet, dus ze gingen ze oorlog voeren. En de hongersnood kwam omdat Nigeria een voedselblokkade afkondigde.
Hongersnood -> Magere mensen / Maarten ducrot is mager -> Koning van Biafra.
En de oorzaak, hoe kan het ook anders: moslims die christenen doodmaakten. En die vent die Biafra stichtte deed dat dus omdat hij vond dat de echte regering hen niet genoeg beschermde tegen die islamitische pogroms.
Jaren 60. Preciezer weet ik niet.
Uitgebreid genoeg dunkt me.
BAM.

Klopt hoor. 1967-1970.
Next!

In 1999 werd in het diepste geheim een team van Groningse neurochirurgen naar Moskou ontboden.
Waarom ?

TheoSikkema

Omdat Yeltsin weer eens te veel gezopen leek te hebben denk ik, wat dan waarschijnlijk niet zo was. Ofwel: een operatie aan Yeltsin.

Dat leek inderdaad zo. Want acties die vaak voor dronkenschap werden gehouden bleken vaak te wijten aan een stoornis aan zijn evenwichtsorgaan.
Dus idd een operatie aan Jeltsin.

Next Sikkema!

TheoSikkema

Het is de tijd van de seizoensafsluiters. Daarom een vraag die in die categorie zit.
Welke Nederlandse voetbalclub slaagde erin om in het seizoen waarin ze gepromoveerd waren gelijk kampioen te worden, zoals 1. FC Kaiserslautern dat in 1998 in de Bundesliga deed, en wanneer was dat?

Edit: uiteraard gaat dit over een club die kampioen van de eredivisie werd.

Dat was DWS in '64 ;) Nottingham Forrest heeft het ook een keer gedaan in Engeland volgens mij