Dat is Amsterdamse Tijd. Inderdaad voor het treinverkeer ingevoerd. Scheelt 40 minuten met UTC+1. Maar de vraag is dus wanneer UTC+1 werd ingevoerd.

Zeikerd.

Volgens mij was het ergens ten tijde van WOII, want ik heb de krant vorig jaar nog in handen gehad waarin dat werd aangekondigd.

Klopt. In 1892 besloten de spoorwegen de tijd van Greenwich aan te houden. In 1940 werd op last van de bezetter de tijd een uur verschoven naar UTC+1

Hmm, is GMT niet hetzelfde als UTC, op wat verwaarloosbare schrikkelsecondes hier en daar na?

Klopt dat is nagenoeg t zelfde. En als het verschil te groot wordt, wordt er weer even een schrikkelseconde ingevoegd.

Maar ik had de vraag in de eerste instantie gewoon goed..en dan gaat die ouwe van mij opeens nog een vraag stellen, lekker is dat.

Hannah, Next!

Welke Nederlandse schrijver, die in zijn werk niet onverhuld laat dat de relatie met zijn vader weinig liefdevol was, schreef over een gesprek met de beste man: "We hadden het over Abraham die Isaak offert en toen vroeg ik aan mijn vader: en als God dat nou eens aan u zou vragen om mij te offeren, zou u dat dan ook doen? Ja, zei hij."?

Hmm, ik denk dat ik het weet, heb ik dezelfde geboorteplaats als de schrijver in kwestie?

Dat moet haast wel Jan Siebelink in Knielen op een bed violen zijn.

Haha, ik weet niet waar jij geboren bent Thierry... Maar zou je er naar terug willen?
Jan Siebelink is helaas niet goed.

Hannah schreef: Haha, ik weet niet waar jij geboren bent Thierry... Maar zou je er naar terug willen? Jan Siebelink is helaas niet goed.

Jan Wolkers? (Terug naar Oegstgeest als ik je hint goed begrijp?)

Hannah schreef: Welke Nederlandse schrijver, die in zijn werk niet onverhuld laat dat de relatie met zijn vader weinig liefdevol was, schreef over een gesprek met de beste man: "We hadden het over Abraham die Isaak offert en toen vroeg ik aan mijn vader: en als God dat nou eens aan u zou vragen om mij te offeren, zou u dat dan ook doen? Ja, zei hij."?

Is dat Maarten 't Hart? Een vlucht regenwulpen?

Gerard Koolschijn?

Ik ben geboren in Oegstgeest ja :)

Haha, die hint had je goed opgepakt Laura! Maar als Thierry inderdaad in Oegstgeest geboren is, dan was hij eigenlijk eerder. Verder had Maarten 't Hart inderdaad ook een omstreden relatie met zijn vader. Boudewijn Büch trouwens ook, en ongetwijfeld nog wel meer schrijvers. Chris, jij bedoelde waarschijnlijk Anton Koolhaas :-)

Anyway.. Thierry of anders Laura: next!

Welke acteur verbindt de film Breakfast at Tiffany's en de serie The A-team?

George Peppard (Hannibal)

Das snel, goed hoor, next!

Van wie is de opera Il barbiere di Siviglia (de barbier van Sevilla)?