Okee, tjonge, dat je dat allemaal wist joh. Vollediger kan bijna niet. Het betekent overigens oorspronkelijk bruidsmeisje of bruidsjonker omdat afstuderen of promoveren ook wel werd gezien als het sluiten van een huwelijk met de universiteit... Een derde taak is overigens het halen van boeken uit de bibliotheek, wanneer die tijdens de hevige discussie nodig bleken te zijn.

Dus Theo, jij mag de volgende vraag stellen.

TheoSikkema

Haha, ik heb het ooit eens opgezocht omdat het in de uitnodiging voor de promotie van Anthon Klapwijk (oud GSV'er, Brandhouter) stond, en ik geen idee had wat paranimfen waren. Ik vond de geschiedenis ervan dermate tof dat ik het onthouden heb;-)

Next question: Wat is het oorspronkelijke motto van de RUG? (dus niet met van die laffe slogans als 'Werken aan de grenzen van wetenschap' komen)

Officieel in het Latijn, maar in het Nederlands: Uw woord is een lamp voor mij voet o.i.d.

Extra aanwijzing/stukje geschiedsvervalsing: intypen van dit motto in de zoekfunctie van rug.nl geeft:

Uw zoekopdracht heeft geen resultaten opgeleverd.

TheoSikkema

Go Gerjan Go. Voortaan wel ff in het Latijn, we zijn geen HBO-club.

Welke gebeurtenis vond plaats op 20 januari 1942 die leidde tot de Endlösung der Judenfrage? Noem daarnaast twee van de vijftien aanwezige hoge ambtenaren.

TheoSikkema

Wannseeconferentie, Eichmann ongetwijfeld. Iemand anders mag hem afmaken en door voor de koelkast met een tweede nazi. Ik ga verder met mn Parlementaire Geschiedenis van morgen 09:00 uur.

In ieder geval Reinhard Heydrich, die was ook voorzitter.
zn oude kameraad Himmler misschien ook nog? dat was het brein achter Auschwitz als ik me niet vergis.

Wannseeconferentie, Eichmann en Heydrich zijn goed. Himmler was er niet bij. Roorda: volgende vraag!

Welke beroemde Macedonische generaal was zowel onder Philippos II als onder Alexander III (de Grote) opperbevelhebber van het macedonische leger?

Haha, Roorda heb je naar 'Alexander' gekeken? Volgens mij is dat Parmenion, maar er zijn meerdere opties volgens mij

Ik heb nog nooit naar 'Alexander' gekeken maar je antwoord is goed.
Next!
Er zijn idd nog wat generaals die onder beiden gediend hebben maar Parmenion wordt over het algemeen wel als de belangrijkste en vertrouwdste gezien.

De Krim Oorlog werd uitgevochten door het Keizerrijk Rusland en een vierkoppige Alliantie: Wie waren de deelnemers van de Alliantie, en wat waren hun motieven?

Alaberto schreef: De Krim Oorlog werd uitgevochten door het Keizerrijk Rusland en een vierkoppige Alliantie: Wie waren de deelnemers van de Alliantie, en wat waren hun motieven?

Frankrijk, Engeland, Ottomaanse Rijk en.. Italië?

Het Ottomaanse Rijk was in verval aan het raken (zieke man van Europa etc) en de landen binnen de Alliantie wilden daar mooi gebruik van maken. Rusland wilde gunstige havens en Constantinopel en Engeland wilde voorkomen dat Rusland gebieds/machts-uitbreiding kreeg. Ook nog iets met het Suez-kanaal geloof ik?

Italië klopt ook. Zij (lees: Cavour) deden mee om de Italiaanse eenwording en de Italiaanse belangen op de internationale agenda te krijgen.

Lekker Laura, idd sick man of Europe; mooi dat je het zo oplepelt 8) Alliantie hadden liever een zwakke broeder (het Ottomaanse Rijk dus) dan een sterke staat (Rusland) vlak bij hun belangrijkste handelroutes richting India. @ Opa; Cavour idd, hij was minister van het 'koninkrijk Sardinië', en wilde zo erkenning van de andere staten; unificatie kwam pas later, maar dit is wel een grote stap geweest. Laura next!

Duurt lang, daarom deze: sinds wanneer is de tijd in Nederland GMT+1?

30 oktober.
Bam.

Oké, vraag is slecht gesteld. Doe ik nog een poging: vanaf welk jaar geldt in Nederland de Midden-Europese Tijd (UTC+1)? Houd geen rekening met de invoering van de zomertijd in 1977.

Volgens mij hebben ze dat gedaan in verband met het treinverkeer, zodat overal dezelfde tijd gold, wel zo handig voor het spoorboekje. De eerste trein in NL reed tussen Amsterdam en Haarlem in 1839, zal wel ergens in de jaren daarna zijn dat de klokken gelijk werden gezet. Vul maar aan.