TheoSikkema

Eitje voor Holland Sport liefhebbers: Bep 'de mep' van Klaveren.

Volgende vraag: Wat was de mammoetwet?

Bah, heb ik laatst nog wat over gelezen. Het heeft iets met onderwijs te maken in de jaren 60 of 70. Maar wat en waarom de wet zo heet, weet ik niet.

Charlotte schreef: Ik dacht vroeger altijd dat het de bosatlas heette omdat er gewoon veel bos in Nederland is. Lief he.

Haha, dat dacht ik dus ook, tot ik er laatst achter kwam dat het anders in elkaar stak, vandaar de vraag.

Getsie, Bep van Klaveren wist ik ook. Heb ik al drie keer gehad met Triviant :-)

Christelijke scholen deden niet aan de mammoetwet: je kon niet God dienen en de Mammoet.

Nog voor de emancipatie van de vrouw, later is het de Manmoet geworden

Hmm... nee, het heeft iets met scholen te maken... Is de mammoetwet misschien het verbod op skelters op schoolpleinen?

Uh... de Mammoetwet is gewoon het 'oude' schoolsysteem, van voor de Tweede Fase (die in '97 nog nieuw was). Ik voel me oud.

In het kader van kerkhistorische opvoeding, wie en/of wat waren de Donatisten? :D

TheoSikkema

Goed antwoord Ursa. Hoezo oud als ik de vraag stel?;-)

De fans van ons mooie 'Donar'?

Iets in Noord-Afrika, in de buurt van Carthago. Dispuut over wie de bisschop van Carthago mocht worden, uiteindelijk won Augustinus if I'm not mistaken. Was in beginsel meer dan een dispuut over de bisschopzetel maar ook een strijd tussen de kust en het binnenland, en nog wat meer verschillende klassen en standen. Goed genoeg?

Hm, je zit er 100 jaar naast en Augustinus is nooit bisschop van Carthago geweest. Maar voor de rest zit je redelijk in de buurt.

@Theo: in '97 begon ik aan de middelbare bedoel ik meer. Bij nader inzien was de Tweede Fase en de keuze uit profielen pas in 2000 aan de orde, volgens mij toen ik overging van de derde naar de vierde klas. Dat maakt dat jullie je nog meer moeten schamen de Mammoetwet niet te kennen.

Nieuwe vraag!

Hoe bedoel je: 100 jaar ernaast? Heb geen jaartal genoemd volgens mij. Voor de rest bedankt voor je coulance.
Maargoed, nieuwe vraag:
Wat is het motto van de Easy Company, 2nd Batallion, 506th Parachute Infantry Regiment, 101st Airborne Division en wat betekent dit motto?

Is dat die vernoeming naar die berg waar ze op trainen? Kan zo niet op het woord komen en weet ook niet of er nog een betekenis is naast dat het van die berg komt..

De berg Currahee bedoel je, en het betekent 'we stand alone together'.

Are you silvèèèèèr! 3 miles up, 3 miles down en meer van dat soort quotes.

Gerjan schreef: Hoe bedoel je: 100 jaar ernaast? Heb geen jaartal genoemd volgens mij. Voor de rest bedankt voor je coulance.

Nou ja, niet helemaal 100 jaar dan. Maar je had het over Augustinus en die was bisschop in 400 terwijl het conflict tussen katholieken en Donatisten uit 311 stamt. :)

Ja, echt niet slim van je Gerjan... ;-)

Volgens mij mag Pieter trouwens een vraag stellen, als Thierry zijn antwoord volledig genoeg vindt tenminste...

Ben ik nu opeens de Floris van dit topic? Pieter gaf antwoord op de vraag van Gerjan. Maar ik vind het volledig genoeg hoor. Next!

Het antwoord van Pieter is inderdaad volledig. Dus Pietertje: volgende vraag jonguh!

Oja, sorry, ik bedoelde Gerjan uiteraard.

Hmm.. Volgens mij zijn er wel weer vier dagen verstreken sinds het laatstgegeven correcte antwoord (zo niet, dan toch even een vraag tussendoor. Die vraag bestaat uit meerdere delen, dus het meest volledige antwoord wordt goed gerekend.

Bij een wetenschappelijke promotie wordt een promovendus meestal begeleid door twee paranimfen. Wat is de oorspronkelijke betekenis van dit woord en waarom werd dat in dit verband gebruikt? Wat waren hun taken (drie dingen worden goed gerekend) en waarom was het soms handig een tweetal sterke mannen als paranimfen mee te brengen?

TheoSikkema
  • Oorspronkelijke betekenis weet ik niet, maar het zal wel iets met een terzijde staande schoonheid te maken hebben.
  • Taken: vervangen indien promovendus wegvalt, en soms extra ondersteuning bepaalde feiten.
  • Oorspronkelijk: beschermen tegen fysiek wordende tegenstanders, daarnaast op z'n Aaron en Hur's zoals amice Ledelay en ikzelf ooit ook bij amice Eduard Boersema gedaan hebben in de tijd dat hij nog praeses van de GSV was.