Was het Anna Boleyn? Anders was het die andere, maar die naam ben ik ook kwijt. Verder wat Thierry zegt.

(Interessant boek hierover is Wolf Hall van Hilary Mantel)

Het is wat thierry zegt, en het was niet Anne Boleyn (Anne was de 'geschikte baarmoeder'). iemand? Of zal ik het zeggen?

Catharina van Aragon

Dochter van Ferdinand en Isabella.

JPV schreef: Catharina van Aragon
Die bedoel ik.

Oke mooi! Ja het is inderdaad Catharine of Aragon. Zij kreeg 6 kinderen, waarvan er 5 heel snel overleden. Henry wilde graag een zoon, en had een oogje op Anne Boleyn. Hij wilde met haar trouwen maar daar was de paus het niet mee eens (want echtscheidingen waren verboten). Om toch zijn zin door te kunnen drijven richtte Henry maar zijn eigen kerk op, the Church of England (1534). Toen kon hij mooi van Catharine scheiden en met Anne trouwen. Dit is wel grappig want in 1521 had Henry nog de titel 'Defender of the (Catholic) Faith' gekregen van de paus omdat hij een boek tegen Maarten Luther had geschreven.

Thierry; next!

Okee dan: We weten dat Hugo Boss uniformen heeft ontworpen voor o.a. de SS en Wehrmacht. Aan welke kunstenaar uit de renaissance wordt het ontwerp van de uniformen van de Zwitserse Garde vaak (onterecht) toegeschreven?

Ik weet deze toevallig omdat ik het de Zwitserse Garde eens grondig heb bestudeerd. De échte ontwerper was een aanvoerder van een kleine eenheid, wiens naam ik niet zal zeggen. De ontwerper aan wie het uniform wordt toegeschreven heeft toevallig ook een koepel geschilderd nietwaar?

Klopt wel Huzeling. Als je denkt het te weten mag je het gewoon zeggen hoor. Dus gooi het goeie antwoord er maar in en verzin de volgende vraag. xx

Michelangelo. Volgende vraag; Wie werd de eerste vrouwelijke Nederlandse arts, en had eerst toestemming moeten vragen van Thorbecke om überhaupt een universitaire studie te mogen volgen?

Aletta Jacobs?

correct

Te makkelijk, en allesbehalve triviaal.

Vraagje voor tussendoor: hoe heette het laatste Romeinse keizertje?

Van het gehele Romeinse recht: Theodosius, die gaf zijn rijk aan zijn twee zonen, dus werd het verdeeld in Oost en West. Van het latere Heilige Roomse Rijk Franz II, beter bekend als Franz I van Oosterijk. Laatste Oost-Romeinse keizer zou ik niet meer weten.

Mijn vraag, ook niet heel moeilijk: Cocaïne wordt gemaakt van de coca-plant. Welk land is verantwoordelijk voor 90$% van de productie van deze plant?

Colombia

Klopt. Jij bent.

Om even in de categorie drugs te blijven. Cocaïne is een drug die niet gesynthetiseerd kan worden maar waar de coca plant voor nodig is. Er zijn echter drugs die gesynthetiseerd kunnen worden.

Welke drug kun je heel makkelijk zelf synthetiseren en hoe doe je dat? Alleen de drug noemen is dus niet genoeg.

GHB,

Maureen zei dat ze dat (in principe) kon maken in het lab. maar hoe je dat precies doet dat weet ik niet

Krokodil: benzine, hoestdrank en luciferstokjes.

Elsa schreef: GHB, Maureen zei dat ze dat (in principe) kon maken in het lab. maar hoe je dat precies doet dat weet ik niet

GHB klopt, maar hoe maak je het. Een kleine hint: Je hebt slechts twee dingen nodig die je gewoon onder je gootsteen hebt staan.