Haha, het argument 'daar heb ik een keer iets over gelezen' is een verschrikkelijke. Bovendien is het niet de hijskraan die het hem doet.

Het heeft ook niets met de gewichtsverdeling te maken. Een containertje meer of minder maakt niet het verschil voor zo'n schip.

Zeecontainers worden in rails in de bodem van de boot geplaatst. Je hebt hier een even aantal van nodig om de containers in de breedte van de neer te kunnen zetten en toch de boot in evenwicht te houden.

N.B. Steendam
Rinze schreef: Waarom bestaan er grote zeecontainerschepen van 12 containers breed en grote zeecontainerschepen van 14 containers breed, maar geen grote zeecontainerschepen van 13 containers breed?

Het zou me niks verbazen als het panama-kanaal de maat aangeeft voor de maximale breedte. Vandaar dan die 14. En wat die 12 betreft: misschien is het p.kanaal onlangs wat breder gemaakt, of is het suezkanaal 12 containers breed. Natuurlijk maakt men schepen die zo breed mogelijk zijn.
Gokje :(

Overigens mijn complimenten. Voor zover ik kan zien is voor het antwoord geen kennis van dooie staatshoofden nodig. Leuk voor de afwisseling.

Leuk al dat geneuzel over de balans van het schip, maar een containerschip zo groot als alle Aquaflats op een rijtje slaat echt niet om als een een rijtje containers meer of minder op staat...

Het heeft inderdaad met het Suez- en het Panamakanaal te maken. De eerste is bij mijn weten 14 containers breed en de laatste 12 containers breed. Schepen van 13 containers is dan niet het meest slimme om te gebruiken...

Nu mag Nota Bene Steendam een vraag stellen over een dood staatshoofd. :)

Wat was de naam van het dode staatshoofd dat in het magazijn van de univeriseit Nijmegen lag?

Kaiser Wilhelm der Zweite?

Het lag in Leiden, Arthur Japin vond het tijdens de research voor 'De zwarte met het witte hart', kan octr deze voorzet even inkoppen?

Ah, Leiden deed het em voor mij. Was dat niet een voormalig koning uit Ghana?

Dat kan ik. Het gaat volgens mij om Bonsu.

Sinds wanneer is Amsterdam weer onze grondwettelijke hoofdstad?

Sinds de laatste grote grondwetsherziening: 1983.

Wanneer opende in Nederland de eerste McDrive?

1998?

nope.

eerder denk ik

1965, gokje.

jaren tachtig ofzo?

Ursa is not even close, Elsa wel. Zo wordt het een beetje een warm/koud verhaal.

1979?

nope.

tsja dan kunnen het er maar tien zijn, ik ga voor mn geboortejaar , 89.