Tja, zelfs geografisch gezien zijn jullie 'Way Off'...

Volgens mij was het een vredesverdrag tussen Egypte en de Sumeriërs. Het was in ieder geval het eerste geregistreerde verdrag.

wilko schreef: Het was in ieder geval het eerste geregistreerde verdrag.

Dit klinkt alsof je het hebt opgezocht! Maar goed, is dit het Ursa?

heb het niet opgezocht hoor Rinze. Deed het uit mn blote hoofd, zoals het hoort

Voor het gemak reken ik het goed. Uit m'n botte kop: zo rond 1200 voor Christus waren de Egyptenaren in conflict met de Hethieten over de controle over het gebied van Kanaän. Op een gegeven moment kwam het tot een grote slag waar als ik het wel heb de grootste aantallen strijdwagens ooit bij betrokken waren. Er kwam niet echt een winnaar uit de slag, hoewel beide zijden de overwinning claimden. Wel waren er aan beide kanten veel slachtoffers. Om effectief wonden te kunnen likken sloot men een vredesverdrag en dit is tot heden ten dage bewaard gebleven op inscripties.

Hoewel de Sumeriërs in die tijd waarschijnlijk geassimileerd waren in andere volken (Babylon als ik het wel heb) gaat de vraag toch door naar amice Voogd!

Eigenlijk had ik het dus fout. Het Hettitische Rijk was veel later dan het Sumerische en dus was het eerste vredesverdrag ook veel later dan ik dacht.

Maar goed. We blijven in de geschiedenis, maar dan wat recenter en dichter bij huis.
In 1931 aan de universiteit van Oxford werd op het schutblad van een middeleeuws manuscript een zinnetje in heel oud West-Vlaams dialect van het Nederlands gevonden. Deze zin is te boek gegaan als het eerste geschreven Nederlands, hoewel er later nog oudere teksten zijn gevonden.
Hoe luidde dit zinnetje? (De moderne-Nederlandse vertaling volstaat ook vind ik)

Ha, daar ben ik lekker snel bij.

Het was volgens mij een romantisch zinnetje (hoe on-nederlands kan het zijn) Vogels maken een nestje, waarom wij dan niet?

'Hebban olla uogala nesta hagunnan hinase hic enda thu wat unbidan we nu.' Zoiets. In mijn hoofd gestampt voor een of ander middelnederlands tentamen en nu snap ik waarom. Wel mooi, zo'n monnik met nestdrang. Het betekent inderdaad iets als: Alle vogels zijn nesten begonnen, behalve jij en ik. Wat wachten we nu nog?

Rinze, jij mag, want ik weet nooit zo goed een vraag te bedenken.

Hebban alla vogala nestas bigunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? was het. Een woordje fout

Welke Amerikaanse president verplaatste tijdens zijn presidentschap de scheiding in zijn haar van de linkerkant naar de rechterkant?

Goed weekend.

Ha, dat weet ik! Dat was Jimmy Carter als het goed is. Daarvan uitgaande, de volgende vraag: welke Nederlandse vrouw was de eerste buitenlander op het hoofdkantoor in Washington DC in een presidentiele campagne? (Om het niet al te cryptisch te maken; het draaide om Obama's campagne. Bovendien heeft zij hier een uiterst boeiend boek over geschreven...)

wilko schreef: Hebban alla vogala nestas bigunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? was het. Een woordje fout

Ik heb het nog eens opgezocht, maar er bestaat heid over. Wikikids zegt trouwens bigunnan, wikipedia hagunnan :D
Mooie vraag Rinze, ik weet het antwoord, maar ik heb gegoogled. Dat is tegen de regels he? Mag ik wel een tip doen? Zijn haar was zandkleurig.

Esmée Denters?

TheoSikkema

Hee wacht, schreef er niet een nederlandse uit zijn campagneteam voor een nederlands opinieblad stukjes? HP/de tijd, VN of zo iets?

Klopt!

TheoSikkema

Hoe heet ze dan?

Nou, vooruit. Ik denk niet dat het antwoord nog komt dus ik zal 'm verklappen: Kirsten Verdel. Theo mag. Denk er maar even over na terwijl je aan het VMS'en bent :wink:

Als je echt een held bent in triviale feitjes, doe dan morgen mee met de Pubquiz op soos! Het begint om 20:30 en het vindt plaats op onze vertrouwde Gereformeerde Sociëteit. Er komen ook een paar ouwe l*llen met wie je de strijd aan kunt binden.

Ook als je algemene ontwikkeling niet is om over naar huis te schrijven heb je een garantie op een toffe avond. Dan leer je zeg maar heel veel nieuwe dingen, een win-win situatie ;)

TheoSikkema

Wat is er met de plaats Arbat (Rusland)?

Hij is niet zo heel groot, want hij staat niet op de kaart (bij mij aan de muur). Maar is het misschien de grootste plaats ten noorden van de poolcirkel?