Iets met een 'T' en een 'u' toch?

Enne, nee. Ik niet iig...

Temúen ofzo

Temudgin, bedankt voor de voorzet Theo :)

Arnold komt nog het meest in de buurt (ik dacht dat het Temuijin was, met een 'djin'-klank) en mag dus een nieuwe vraag stellen!

Dat hangt natuurlijk af van hoe je de Mongoolse naam transcribeert.

Volgende vraag: Hoe heette volleybal toen het werd uitgevonden?

netbal?

Helaas, een iets originelere naam.

Softbal?

Badminton|?

Mintonette,

Om door te gaan op het ontstaan van sporten. Zoals de meesten wel zullen weten is 'voetbal' (football als voorloper) ontstaan in Engeland, en wel in Chester, er is echter een periode geweest dat het spel werd verboden in Engeland. Dit verbod werd in 1845 weer opgeheven. Wat was de reden om het te verbieden?

Excessief geweld waarschijnlijk.

in de periode voor 1845 was Engeland in een grote oorlog verwikkeld waardoor alle jongemannen nodig waren in het leger. Om sportblessures te voorkomen werd sporten verboden, alle mensen moesten fit zijn, dat wil zeggen zonder botbreuken en spierscheuringen. Toen in de 18e eeuw wist met al dat sportblessures een van de grootste problemen is voor werkgevers, iets wat we dezer dagen niet kunnen ontkrachten.

Theo Z schreef: Mintonette, Om door te gaan op het ontstaan van sporten. Zoals de meesten wel zullen weten is 'voetbal' (football als voorloper) ontstaan in Engeland, en wel in Chester, er is echter een periode geweest dat het spel werd verboden in Engeland. Dit verbod werd in 1845 weer opgeheven. Wat was de reden om het te verbieden?

Je herinnert je de jaren '70 toch nog wel? Kun je nagaan hoe kort die broekjes in 1845 waren. Ik zou het ook verbieden.

Voor het gemak reken ik het antwoord van Ursa maar goed. De wedstrijden werden wat ruig, maar vooral de supporters rukten elkaar de ogen uit. Waarschijnlijk omdat scheidsrechters, toen nog 'umpires' zo partijdig waren als een malle, omdat elk team z'n eigen umpire had.

Ook tegenwoordig gaat men nog graag op de vuist... maar goed, een nieuwe vraag. Wat is het eerste vredesverdrag ooit?

Jakob en Esau en een stuk of 1000 schapen.

Haha, volgens mij is/was dat later... voor de duidelijkheid, het gaat om het eerste geregistreerde vredesverdrag, dus niet om de beeïndiging van een Sumerische burenruzie.

Bij nader inzien: bedoel je misschien het verdrag tussen de stad Rome en wat dorpen in de buurt?

Zijn de peloponnesische oorlogen niet officieel beeindigd?

Nee, want er was een duidelijke winnaar die zijn wil kon opleggen aan de verliezende partij. Volgens mij was dat met Rome een beetje anders.