Kijk vooruit! Stem morgen ChristenUnie!
Morgen, 9 juni, mag je je stem weer laten horen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Morgen gaat het écht ergens over. Hoe ziet ons land er in de toekomst uit? Ik hoop op een kabinet waarin ook de christenen in ons land zich kunnen herkennen. Jouw stem is hierin heel belangrijk!
Jouw keuze is bepalend voor de positie die christenen en de ChristenUnie kunnen innemen in de Tweede Kamer en in eventuele coalitiebesprekingen na 9 juni.
Daarom doe ik een beroep op je. Als je de ChristenUnie een warm hart toedraagt en vindt dat christelijk-sociale politiek iets goeds kan betekenen voor Nederland:
Stem dan 9 juni ChristenUnie!
De ChristenUnie heeft de afgelopen 3 jaar laten zien dat het kan: regeringsverantwoordelijkheid dragen en je houden aan je beloftes. Wij maakten ons bij de vorige verkiezingen sterk voor jeugd en gezin, voor kwetsbaren en voor duurzaamheid. En we haalden resultaat! We hebben laten zien dat je met een uitgesproken christelijk-sociaal programma een positieve bijdrage kunt leveren aan het bestuur van ons land.
Welke andere partij combineert een sociaal bewogen inzet voor kwetsbaren met het handhaven van normen en waarden, zoals ten aanzien van alcohol- en drugs?
Welke andere partij komt niet alleen op voor een zorgvuldige omgang met natuur en milieu, maar ook voor de beschermwaardigheid van het menselijk leven?
Welke andere partij komt op voor de publieke rol van het christelijk geloof, maar staat tegelijk pal voor de vrijheid van andersdenkenden?
Welke andere partij komt op voor het gezin, en trekt zich het lot van vluchtelingen aan?
Welke andere partij kiest niet alleen voor financiële degelijkheid, maar ook voor solidariteit met de allerarmsten elders in deze wereld?
Morgen is het woord aan jou als kiezer. Het is ontzettend belangrijk dat je gaat stemmen en je betrokkenheid bij ons land toont. Help mee aan een goede uitslag!
Ik hoop dat de ChristenUnie op 9 juni op jouw stem mag rekenen.
Een hartelijke groet!
Stieneke van der Graaf
Kandidaat Tweede Kamer (nr. 22)
Stem ChristenUnie. Stem Stieneke.
Kijk voor mijn profiel ook op http://wiekiesjij.nl/politician/38/
Wilt u nog eens het verkiezingsprogramma lezen: www.christenunie.nl/verkiezingsprogramma
Kijk voor concrete standpunten over bijvoorbeeld de AOW-leeftijd, de studiebeurs en de hypotheekrenteaftrek op www.christenunie.nl/standpunten
Kunt u niet vinden wat u wilt weten in het verkiezingsprogramma of bij de standpunten, stel dan uw vraag op www.christenunie.nl/soshulplijn
In alle verkiezingsprogramma's worden uiteenlopende plannen gepresenteerd om de kennissamenleving te versterken, maar wat investeren de partijen om die plannen te realiseren? Het Centraal Planbureau (CPB) heeft alle verkiezingsprogramma's doorgerekend. Daarbij is gekeken waarin partijen investeren, en wat dat oplevert. Er is door het CPB ook gekeken naar investeringen in onderwijs, onderzoek en innovatie. Op basis daarvan is het mogelijk een analyse te maken welke partij het meest en het meest effectief investeert in kennis. Kennisland heeft daarvan een ranglijst gemaakt (lager = beter):
(http://www.kennisland.nl/) Ik wil graag dat Nederland een sterke kenniseconomie blijft/wordt. Want: het gas raakt langzaam op, met aardappels telen gaan we het niet redden en verder hebben we in Nederland niks. Kan ik dan maar beter geen CU stemmen?Het Nederlandse MKB is samen de sector zakelijke dienstverlening prima in staat 'ons' geld te verdienen. Uiteraard is een kenniseconomie een nobel streven en liggen er kansen om Nederland beter, schoner en zuiniger te maken, maar je formuleert het alsof Nederland reddeloos verloren is als de overheid minder investeert in de kenniseconomie. Waarom noem je dit als reden om niet op de CU te stemmen, terwijl de verkiezingen om zoveel meer gaan? Verder vind ik het een vrij nietzeggend grafiekje, waar je amper wat uit kan opmaken aangezien er geen grootheden en eenheden bij staan. Lager is beter, maar meer investeren is beter? Teken dan een diagram dat weergeeft in absolute aantallen hoeveel elke partij investeert, in plaats van dit 'als je maar snapt wat we bedoelen'-broddelwerkje.
Grapjas. 'Zakelijke dienstverlening' hoort juist bij de kenniseconomie.
wikipedia (òòòòh):
Daarom ga ik op de rest van je post die over de kenniseconomie gaat niet in, als je het niet erg vindt.
Dat zeg ik toch niet?
Ik vraag of, wanneer een grote investering in de kenniseconomie een vereist voor mij is, ik beter niet op CU kan stemmen. Want het zou best kunnen dat Stieneke (of iemand anders) de beweringen van 'kennisland' kan tegenspreken.
Ik ga de opmaak van het grafiekje niet verdedigen. Het is bedoeld om mijn vraag te verduidelijken: is het echt waar dat ik geen CU moet stemmen als ik per se wil dat Nederland een sterke kenniseconomie blijft?
Het is geen aanval, het is een kritische vraag. Waarom zo gevoelig?
Liever doe ik niet mee aan het zin-voor-zin spelletje, als je het niet erg vindt.
Mijn uiteindelijke vraag blijft staan: Waarom vind je kenniseconomie dé kwestie om over te beginnen in dit CU-topic? Ik reageer wat fel omdat ik denk dat er voor jou hele andere redenen zijn om geen CU te stemmen, maar dat je, aangezien die argumenten op dit forum weinig zullen uithalen, over iets geheel anders begint. Niet geheel onlogisch, maar ik wilde het toch even subtiel aanstrepen.
Overigens definiëer ik de kenniseconomie vooral naar technische innovatie, en dicht daarom de (overwegend financiële/juridische) zakelijke dienstverlening niet zo'n grote rol toe binnen het ontwikkelen hiervan, maar zie ik deze als een andere sector, in de geest van hoe politici meestal over kenniseconomie spreken (Bètastudies stimuleren, Nederland koploper in duurzaamheid maken, etc.).
Maar goed: Volgens mij kan je, als je kenniseconomie belangrijk vind (net als ik) prima CU stemmen. Op Voorkennis.nl wordt de CU aan hand van BPB-berekeningen afgerekend, maar dit zijn slechts berekeningen van één bureau dat op zijn manier de dingen berekent, en 'de economie' is vaak zo onvoorspelbaar dat het CPB er vaak genoeg naast blijkt te zitten.
Ook denk ik dat de kenniseconomie niet valt of staat door het niet of wel investeren van de overheid (waar Voorkennis.nl wel vanuit lijkt te gaan); bedrijven zullen zelf aan innovatie doen en de invloed van de overheid op de marktwerking is altijd beperkt.
En als je deze link even doorleest merk je dat de CU innovatie hoog in het vaandel heeft staan, waarmee deze discussie volgens mij is afgedaan:
Allereerst, misschien kijk ik wel erg praktisch, en het is laat.. Ik zie kenniseconomie los van technische innovaties. En wel hierom: Er zijn nu geen uitvindingen die gedaan worden door universiteiten of hogescholen die technisch hoogstaand zijn. Investeringen in onderwijs (het stokpaardje van kenniseconomie) levert onderzoeken die buiten proportioneel duur en nutteloos zijn. Bedrijven innoveren waar dat benodigd is, het onderwijs innoveert om te innoveren. En dat laatste is totaal overbodig.
Stel dat de crisis werkelijkheid wordt, de plannen om EU-landen te redden falen en de euro valt. Wie zal er dan geld willen uitgeven aan iets abstracts als kennis? Wie zal miljoenen investeren in 40 watt (!!!) zoet-zout-water energieopwekking? Ik val behoorlijk over de opmerking van niek dat we in nederland geen geld meer zouden kunnen halen uit aardgas en aardappelen e.d. Waar zie jij mogelijkheden? ik betaal jou voor je consult, dan mag jij in mijn taxi?
In mijn beleving wordt er veel te snel voorbijgelopen aan het fysiek produceren van dingen, en teveel waarde gehecht aan 'kennis'. Wat produceert een hoogleraar en hoeveel geld vreet die wel niet? Wie zou, in eigen persoon of als bedrijf, de gemiddelde docent van tegenwoordig nog willen betalen om wat deze daadwerkelijk voor werk aflevert? En dat terwijl er voor de daadwerkelijk producerende sectoren (lees: tig procent belastingbetalende arbeiders) aan alle kanten de broekriem aangehaald moet worden. En dat geld gaat via de staat naar abstracte dingen als kennis, waar ik inderdaad niet zo'n hoge pet van op heb. Ik moet het nog zien, die hele zeepbel kenniseconomie.
Zorg dat je als land snel, goed en degelijk kunt produceren. Of dat nu auto´s, aardappels, gas, staal of wat dan ook is. Om te voorkomen dat de gemiddelde chinees je over 20 jaar uitlacht met jouw afgeronde universitaire opleiding waar je niks mee kunt. Of omdat we hier onze economie kapot hebben laten gaan omdat we geld vanuit de geldleverende sector naar de geldverslindende sector hebben gepompt. Voor mij gaat de doorslag geven welke partij het beste voor heeft met het bedrijfsleven in nederland, dat vind ik nu het belangrijkst.
Ik zoek morgen wel uit wat ik ga stemmen, vvd of cda ofzo?
Lieve Chris,
Waarom stel ik een (kritische) vraag?
Het is verkiezingstijd, dit is een topic over een politieke partij, en dit is een kwestie die ik interessant en belangrijk (zie mijn eerste post) vind. Ik heb geen hekel aan de ChristenUnie, noch aan haar stemmers, en ik sluit de CU zelfs niet uit als potentiële partij om op te stemmen.
Dat gezegd hebbende: bedankt voor je antwoord. Dat het CPB niet zaligmakend is weet ik, maar het kan nooit heel moeilijk zijn om op te tellen wat partijen willen uitgeven. Daarom neem ik aan dat het klopt, hoewel ik hier de CU graag de kans geef om wat anders te beweren (zoals je ziet).
Dat je een eigen definitie hebt van kenniseconomie is aardig en ook niet verboden - wel wat lastig. Misschien geef je een heel goed antwoord, het is geen antwoord die past bij mijn vraag.
Om die link moest ik wel lachen. Na de politieauto en de koe staat een schoolbord. Echter, daar valt niet te lezen waarom de CU goed is voor de kenniseconomie (ik kan geen concrete cijfers vinden, laat staan iets over budgetten voor wetenschappelijk onderzoek - om maar wat te noemen. Daarnaast kun je met één partijprogramma natuurlijk nooit aantonen dat die partij relatief beter is).
Hopelijk vindt Stieneke ook nog even tijd om te reageren :)
Ik was al weer begonnen om een hele tekst te typen, maar dit is sneller:
wiki over kenniseconomie:
Ik ben het bijna helemaal met je eens, Reinier. Ook ik hecht weinig belang aan nutteloze studies en nutteloze onderzoeken. Het zit em denk ik vooral in de definitie van kenniseconomie.
Over aardappelen en gas: voor die eerste is grond en arbeid hier te duur om te kunnen blijven concurreren (maar daar weet jij ongetwijfeld meer over). Ons aardgas is over een jaartje of 30 gewoon opperdepop. (Volgens iemand van Gasunie die ik sprak, anderen hebben het over 2030:http://www.duurzameenergie.org/site/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=81)
Maar dat waren natuurlijk gewoon leuk-klinkende voorbeelden. Ik kan het er heel lang over hebben; met z'n 3en maar eens op soos Bavaria sponsoren?
bavaria sponsoren op soos? Dat is investeren in de economie en toch je eigen kennis (economie) afbreken. Goed geluisterd naar r'nr niek
Ik zie dat mijn link niet werkt naar behoren. Je moet vervolgens op Economie klikken, en dan op Ondernemerschap. Succes!
Het leven kan ook simpel zijn: stem christenunie, gewoon omdat het kan! En omdat het een partij is die toch een goede poging doet om een christelijk geluid te laten horen in de samenleving. (SGP mag ook als je wat rechtser ingesteld bent)
Serieus, in mijn nederige opinie kun je wat landelijke verkiezingen betreft beter op een bepaalde stroming/kleur/natuur stemmen dan op standpunten. Wat komt er terecht van al die mooie standpunten als je met drie partijen een coalitie moet vormen die vier jaar gaat werken?*
*ja, dat is vast te simpel geredeneerd, maar ik ben een beetje verkiezingmoe
STEM PVDA, lijst 2, Job
Spannende dag hoor! Hoop dat je veel stemmen krijgt Stieneke!
Ik heb het toch duidelijk over de kenniseconomie...
neeeh, doe het niet.
even een leuke quote van Freek de Jonge:
Slogan PvdA is 'iedereen telt mee'. Dat mag ook wel want Job Cohen is geen rekenwonder.
Ik heb trouwens op Paul de Krom gestemd, nr 6 bij de VVD.
Wat je ook doet, stem geen D66. Check wat voor slechte filmsmaak Pechtold heeft, fan van Huge Grant als hij is: http://www.film1.nl/filmliefde/534-Alex ... htold.html
Blijkbaar heb je je bril niet op vandaag, want ook daar gaat het over. Zapgeneratie aan het werk hier?
Chris, kenniseconomie = kennis als productiefactor. Dat jij iets anders vindt:
mag best, maar val mij er niet mee lastig.Leuk stukje, beetje off-topic:
http://www.rutgerclaassen.nl/docs/kenniseconomie.pdfClaassen is politiek filosoof aan het Instituut Politieke Wetenschappen van de Universiteit Leiden.
Beste Niek, ook als het gaat om de (Nederlandse) kenniseconomie: Stem ChristenUnie.
In ons uitgebreide verkiezingsprogramma is veel aandacht voor de kenniseconomie. Vorig jaar tijdens de Europese verkiezingen heb ik namens de ChristenUnie ook veel aandacht gegeven aan dit punt.
Forse investeringen in de Nederlandse kenniseconomie zijn nodig om koploper te blijven op het gebied van innovatie en industrie. De positie van Nederland als centrum van internationale logistiek en handel moet worden versterkt. De zogenaamde mainports vervullen hierin een belangrijke rol, maar daarnaast heeft Nederland een aantal punten waar ze heel sterk in is, zoals water, landbouw en binnenvaart waar blijvend op moet worden ingezet. Maar vergeet ook niet de ontwikkelingen in het vinden van duurzame energieoplossingen (waar we in Noord-Nederland ook een belangrijke bijdrage aan leveren!)
Onderzoek, innovatie en kennisontwikkeling zijn van vitaal belang voor Nederland als kenniseconomie. Nederland zou niet in alles moeten willen excelleren maar zich concentreren op een selectief aantal innovatiegebieden die vanuit economische en duurzaamheidsoptiek kansrijk zijn om daarin volop te investeren. Zo kunnen we het internationale imago van onze kenniseconomie verbeteren.
Overigens, de pas verschenen Investeringsagenda van het Innovatieplatform biedt hele goede concrete handvatten. Als innovatie niet door de markt wordt opgepikt moet de overheid het voortouw nemen.
Dreigende tekorten op de arbeidsmarkt zijn zorgwekkend. De overheid moet ervoor zorgen dat onderwijs en arbeidsmarkt elkaar op alle niveaus vinden.
Een paar concrete punten:
• Bij innovatiesubsidies meer langjarige zekerheid bieden, zodat er bijvoorbeeld meer ruimte is voor innovatie op het gebied van duurzame energie en energiebesparing.
• Gerichte toepassing van kennis moet verbeterd worden, bijv. meer inzetten op experimenteel onderzoek.
• Meer inzetten op ontwikkeling van toponderzoekers van eigen bodem.
• Regeling voor kennismigranten flexibiliseren.
• De ChristenUnie heeft in de vorige kabinetsperiode succesvol gepleit voor invoering van de TOA (Transfer Onderwijs en Arbeidsmarkt); deze TOA wordt uitgebreid en voortgezet om ook in de regio’s de verbinding tussen bedrijven en onderwijsinstellingen te bevorderen.
• Nederland wordt aantrekkelijker voor buitenlandse technologische bedrijven en investeringen.
• De innovatieagenda ontwikkelen in nauw overleg met technologiebedrijven.
• Nederland ontwikkelt zich verder op het gebied van laboratoriumonderzoek en internationaal onderscheidende onderzoekscentra.
Leuk gevonden. Ik dacht ook al: iedereen mag zijn centjes gaan tellen als de PvdA aan de macht komt... best wel dubbelzinnig soms, die verkiezingsslogans.
Ga trouwens zo richting het stembureau. Als je wilt verhinderen dat ik mijn stemrecht gebruik, doe dan je bommengordel om en ga ergens tussen de Parel en de Veldspaat in de bosjes liggen. Succes!
Omdat het vandaag verkiezingen zijn nog wat leuke politieke spotprenten:
http://thewestistheverybest.punt.nl/?home=1