Wellicht leuk om te weten: er doet aanstaande zondag een aantal GSV'ers belijdenis in de Columnakerk. Doe met die info wat je wil :)

MennoVelthuis

Wie?

Susan, Wim, Mirjam V en ik.

Nynke de Graaf schreef:

BELIJDENISCATECHISATIE 2019 GKV GRONINGEN OOST

Belijdeniscatechisatie begint binnenkort weer in de Oosterkerk! Hierbij even een stukje uit het kerkblad voor eventuele belangstellenden, aangezien er momenteel geen studentenpredikant is om dit direct door te spelen:

Bij volwassen worden hoort dat je je eigen keuzes maakt. Dat geldt voor je werk, voor je studie, voor je relaties, voor waar je woont. Het geldt ook voor je geloof. Op een gegeven moment neem je de verantwoordelijkheid: dit is waar ik voor sta en waarop ik aanspreekbaar ben.

In de gereformeerde kerken hebben we de gewoonte om deze keus hardop te bevestigen in een kerkdienst, door het doen van openbare geloofsbelijdenis. In principe kan dat elke zondag, maar één keer per jaar reserveren we er een kerkdienst voor. Dat is dit jaar, als God het geeft, op 26 mei.

Als je je geloof belijdt, gaat het allereerst om die hartelijke keus van God voor jou en van jou voor God. Tegelijk heeft dat geloof ook inhoud: dit is waar jij voor staat en dit is waar de kerk voor staat. Om die inhoud samen helder te hebben (en zo ook je persoonlijke keus te onderbouwen), geven Jaap van den Bos en ik elk jaar de belijdeniscatechisatie.

In Groningen-Oost hebben we dat zo geregeld: in de maanden februari en maart geven we een cursus over twaalf geloofsonderwerpen. We doen dat in twee jaar, dus zes onderwerpen in het ene jaar en dan zes onderwerpen in het volgende jaar. Je kunt altijd belijdenis doen, maar we gaan er wel van uit dat je deze cursus helemaal volgt.

Wanneer je niet op FM (normale catechisatie in de Oosterkerk) zit en wel belijdenis wil doen, nodigen we je hartelijk uit voor deze belijdeniscatechisatie cursus, maar dan op een andere avond dan die van +FM. Wanneer je vorig jaar al meedeed met de cursus, krijg je binnenkort een mailtje van ons. Wanneer je nieuw bent, neem dan alsjeblieft even contact op met een van ons beiden.

We zorgen dat deze oproep ook op de beamer komt en we zullen je er ook aan herinneren in de kerkdiensten. Tegelijk vragen we je even om je heen te kijken en mensen in je omgeving eventueel op dit bericht te wijzen, als je denkt dat het wat voor hen zou kunnen zijn. Dat geldt b.v. ook als je student bent: nu er momenteel geen studentenpastor is, komen we graag rechtstreeks met je in contact, als je nadenkt over belijdenis doen.

Ook voor Jaap van de Bos, Rinze IJbema
r.ijbema@hotmail.com

TLDR; belijdeniscatechisatie in de Oosterkerk
avonden in februari/maart over twee jaren verdeeld
belijdenisdienst op 26 mei
mail Rinze bij belangstelling

Weet iemand hoe dit dit jaar zit?

Nynke de Graaf

Nog niks over gehoord of gelezen in het kerkblad, maar als je dat nu wil weten kun je gewoon even een mailtje naar Rinze sturen op bovenstaand e-mailadres, die kan je daar vast al wel meer over vertellen. Of je loopt zondag na de dienst even naar Jaap (ochtend) of Rinze (middag) toe.

Er is trouwens ook in beide diensten avondmaal aankomende zondag (Oosterkerk dus).

Arnoutlieffijn schreef:
Weet iemand hoe dit dit jaar zit?

Misschien kun je, mocht je hier achteraan gaan, een update geven? Ik ben eigenlijk ook nog opzoek naar zoiets, dus sluit dan misschien wel aan!

Maarten schreef:

Misschien kun je, mocht je hier achteraan gaan, een update geven? Ik ben eigenlijk ook nog opzoek naar zoiets, dus sluit dan misschien wel aan!

Ik was eigenlijk van plan om vanavond te gaan kijken bij de catechisatie van dominee Basoski in de Columnakerk. Ik weet alleen niet hoe laat dit begint enzo. Dus als iemand hier meer over weet/ook wel mee wilt gaan, app me even!

De catechisatiegroep van Basoski is eens per twee weken, de volgende keer is 2 oktober vanaf 20:30u.

Nynke de Graaf

Maarten schreef:

Misschien kun je, mocht je hier achteraan gaan, een update geven? Ik ben eigenlijk ook nog opzoek naar zoiets, dus sluit dan misschien wel aan!

Stel Arnout doet dit niet dan kan ik t.z.t. ook wel even een update geven als het langskomt, aangezien ik officieel het tweede jaar ook nog moet volgen. Maar als het gaat zoals vorige jaren dan begint het pas begin 2020 weer in de Oosterkerk. Dus dan is het best logisch dat er tot nu toe nog geen informatie over gedeeld is.

Emily schreef:

De catechisatiegroep van Basoski is eens per twee weken, de volgende keer is 2 oktober vanaf 20:30u.

Dankjewel!

Ik weet toevallig dat de Martinikerk ook op 2 oktober gaat beginnen met de belijdeniscatechistatie. Als het goed is komen zij één keer in de twee week bij elkaar op de woensdag. Bij interesse kan je mailen naar: dominee@wijkgemeente-martinikerk.nl

Grietje_Eva

Re:startdienst – Maatschappelijke betrokkenheid: hoe dan?!

We willen allemaal maatschappelijk betrokken zijn. Politieke partijen, werkgevers, scholen etc. Allemaal willen ze iets voor de maatschappij betekenen. Maatschappelijk betrokken betekent meedoen en geïnteresseerd zijn in de samenleving. Klinkt goed. En zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Maar hoe dan?!

Je wilt wel, maar je hebt geen idee hoe of wat je moet doen. Of misschien vind je dat je al genoeg doet voor de samenleving. Hoe dan ook kunnen we iets van elkaar leren.

Iemand die van maatschappelijke betrokkenheid een soort van zijn werk heeft gemaakt is Evert Sulman. Op zijn LinkedIn profiel staat: verbinden, innoveren en opzetten. Evert organiseert, denkt mee en helpt bij allerlei maatschappelijke projecten (in Groningen). Projecten die de samenleving een beetje fijner moeten maken. Misschien ken je er wel een paar:

  • Kwartiermakers: werken aan de bloei van Groningen door vanuit de maatschappij, markt, kerk en politiek mensen bij elkaar te brengen.
  • Groningen verwelkomt: zet zich in voor sterke relaties tussen vluchtelingen en Groningers en een vlotte integratie.
  • Wereldkeuken: vluchtelingen koken gerechten uit hun lang van herkomst.
  • Het overweeghuis: een huis waar prostituees terecht kunnen die na willen denken over hun leven en wellicht willen stoppen.

Als ‘ervaringsdeskundige’ laten we Evert aan het woord. Bijvoorbeeld over hoe is het om geen vast inkomen te hebben, maar te moeten leven van giften.

Benieuwd naar Evert Sulman en zijn verhaal? Kom zondag 3 november naar de Re:startdienst in de Jeruzalemkerk, om 19.30 uur.

Poster

Grietje_Eva

Re:start – INFLUENCER Wie volg jij?

Influencers zijn razend populair onder jongeren. Een groot deel van de tijd die jongeren besteden op social media gaat op aan het bekijken van content van influencers. Je kent er vast wel een paar, grote namen zoals Enzo Knol, Anna Nooshin en NikkiTutorials. Wie weet volg jij wel één van hen.

Influencer betekent volgens de Van Dale beïnvloeden: ‘Ie­mand die, bv. via so­ci­a­le me­dia, in­vloed uit­oe­fent op een be­paal­de doel­groep’. Iemand wordt als influencer gezien wanneer hij of zij een bovengemiddelde invloed heeft op het gedrag van anderen. Oftewel je volgt iemand, kijkt wat diegene doet, wilt vaak hetzelfde als hem/haar, je volgt zijn/haar voorbeeld. En voilà, je bent geïnfluenceerd.

Je had het misschien al door, maar we gaan natuurlijk een linkje leggen met Jezus. Want Jezus kun je ook zien als een influencer. Vroeger, in zijn tijd op aarde, maar ook nu nog steeds. Veel mensen volgen Jezus en willen naar zijn beeld leven. Zou je Jezus zelfs kunnen zien als influencer voor God?

We gaan er dieper op in tijdens de Re:startdienst van zondag 5 januari, samen met Rik Bikker. Zien we je ook weer in het nieuwe jaar?! Zelfde tijd (19.30 uur), zelfde plek (Jeruzalemkerk).

Poster Re:start

Grietje_Eva

Kingdom Culture // Simply Jesus

In een tijd en samenleving waar steeds meer jongeren vervreemd raken van God en de kerk, slaan Simply Jesus en Kingdom Culture op zondag 2 februari hun handen ineen om een tegengeluid te laten klinken. In dit evenement zullen sprekers David de Vos en Mark Stoorvogel voorgaan en zal de Kingdom Culture band voor de aanbidding zorgen. In de pauzes zal een inspirerend pauzeprogramma plaatsvinden. De dag duurt van 12:00 tot 21:00 en zal plaatsvinden in Martiniplaza. Met 1500 anderen de échte God groot maken in de "Donartempel"? Aanmelden kan via https://goandtell.nl/activiteit/simplyjesus-kingdomculture/. Volg ons voor meer informatie op Instagram of Facebook @kingdomculturestadskerk. Graag tot dan!

Poster Kingdom Culture

Rick Antuma

Grietje_Eva schreef:

In de pauzes zal een inspirerend pauzeprogramma plaatsvinden

Ik heb nog nooit over een evenement gehoord die een programma voor z'n pauzes heeft. FAQ op de website geeft geen uitleg dus ik ben curieus.

Grietje_Eva

WestBest schreef:

Grietje_Eva schreef:

In de pauzes zal een inspirerend pauzeprogramma plaatsvinden

Ik heb nog nooit over een evenement gehoord die een programma voor z'n pauzes heeft. FAQ op de website geeft geen uitleg dus ik ben curieus.

kc@stadskerkvbg.nl

Grietje_Eva

RE:start: Drank, drugs en verslavingen

Wanneer je het hebt over onderwerpen als drank hoor je soms uitspraken als: “Als je gelooft mag je niet te veel drinken, uitgaan of naar feestjes”. Als reactie daarop hoor je dan bijvoorbeeld: “Ja, maar Jezus veranderde zelf water in wijn”. De meningen over onderwerpen als drank, drugs en andere verslavende middelen zijn zeer verdeeld. Aan de ene kant horen we hoe je lichaam een tempel is dat God je heeft gegeven, maar aan de andere kant staat er verscheidene keren in de Bijbel dat je moet genieten van het leven.

Oké, je bent christen en je wilt er ook naar leven. Maar je bent jong, wilt genieten en staat midden in het leven. De mensen om je heen nodigen je uit voor feestjes en gaan samen uit. Maar tegelijkertijd wil je ook je best doen om te leven naar Gods wil. Dit dilemma kan meerdere vragen bij je oproepen: Kun je God eerlijk danken voor alles als je een avond uit bent geweest? Hoe ga je verantwoord om met drank en eventueel andere middelen? Heb je echt drank of drugs nodig om het gezellig te hebben?

In de RE:start-dienst van aankomende maand nemen we deze schijnbare tegenstelling onder de loep. Deze tegenstelling kun je niet alleen voelen in je eigen leven, maar is ook terug te vinden in de Bijbel. Want de uitspraken “je lichaam is een tempel” tot “geniet van het leven” zijn beide terug te vinden in dit boek. Wil jij weten hoe jij de balans kunt vinden tussen deze twee uiteindes? Neem dan niet alleen al je vrienden mee naar een feestje, maar ook naar deze RE:start-dienst en ontdek wat Rik Bikker ons graag over dit thema wil vertellen!

De RE:start-dienst is op zondag 2 februari om 19.30 in de Jeruzalemkerk.

Poster RE:start

Nynke de Graaf

Arnoutlieffijn schreef:

Nynke de Graaf schreef:

BELIJDENISCATECHISATIE 2019 GKV GRONINGEN OOST

Belijdeniscatechisatie begint binnenkort weer in de Oosterkerk! Hierbij even een stukje uit het kerkblad voor eventuele belangstellenden, aangezien er momenteel geen studentenpredikant is om dit direct door te spelen:

Bij volwassen worden hoort dat je je eigen keuzes maakt. Dat geldt voor je werk, voor je studie, voor je relaties, voor waar je woont. Het geldt ook voor je geloof. Op een gegeven moment neem je de verantwoordelijkheid: dit is waar ik voor sta en waarop ik aanspreekbaar ben.

In de gereformeerde kerken hebben we de gewoonte om deze keus hardop te bevestigen in een kerkdienst, door het doen van openbare geloofsbelijdenis. In principe kan dat elke zondag, maar één keer per jaar reserveren we er een kerkdienst voor. Dat is dit jaar, als God het geeft, op 26 mei.

Als je je geloof belijdt, gaat het allereerst om die hartelijke keus van God voor jou en van jou voor God. Tegelijk heeft dat geloof ook inhoud: dit is waar jij voor staat en dit is waar de kerk voor staat. Om die inhoud samen helder te hebben (en zo ook je persoonlijke keus te onderbouwen), geven Jaap van den Bos en ik elk jaar de belijdeniscatechisatie.

In Groningen-Oost hebben we dat zo geregeld: in de maanden februari en maart geven we een cursus over twaalf geloofsonderwerpen. We doen dat in twee jaar, dus zes onderwerpen in het ene jaar en dan zes onderwerpen in het volgende jaar. Je kunt altijd belijdenis doen, maar we gaan er wel van uit dat je deze cursus helemaal volgt.

Wanneer je niet op FM (normale catechisatie in de Oosterkerk) zit en wel belijdenis wil doen, nodigen we je hartelijk uit voor deze belijdeniscatechisatie cursus, maar dan op een andere avond dan die van +FM. Wanneer je vorig jaar al meedeed met de cursus, krijg je binnenkort een mailtje van ons. Wanneer je nieuw bent, neem dan alsjeblieft even contact op met een van ons beiden.

We zorgen dat deze oproep ook op de beamer komt en we zullen je er ook aan herinneren in de kerkdiensten. Tegelijk vragen we je even om je heen te kijken en mensen in je omgeving eventueel op dit bericht te wijzen, als je denkt dat het wat voor hen zou kunnen zijn. Dat geldt b.v. ook als je student bent: nu er momenteel geen studentenpastor is, komen we graag rechtstreeks met je in contact, als je nadenkt over belijdenis doen.

Ook voor Jaap van de Bos, Rinze IJbema
r.ijbema@hotmail.com

TLDR; belijdeniscatechisatie in de Oosterkerk
avonden in februari/maart over twee jaren verdeeld
belijdenisdienst op 26 mei
mail Rinze bij belangstelling

Weet iemand hoe dit dit jaar zit?

Begint op 1 maart op de zondagavonden maar bij genoeg interesse zouden ze ook een groep voor studenten op woensdag beginnen. Zelfde idee als vorig jaar, 6 avonden per jaar, 12 avonden in totaal, na het eerste jaar mag je al belijdenis doen. Dienst is op zondag 24 mei. Veel meer kan ik er niet over vertellen, maar een mailtje naar bovenstaand mailadres of naar ej.vandenbos@me.com helpt je vast verder, mocht je geïnteresseerd zijn.

Vastentijd

  • Vandaag is aswoensdag en daarom haal ik vanmiddag een askruisje in de Sint-Jozefkathedraal. Ik bedacht dat anderen het misschien ook mooi zouden vinden om dit mee te maken, maar in je eentje naar een onbekende kerk is misschien een beetje spannend. Dus voel je vrij om aan te sluiten, om 16h! (Ze hebben trouwens ook een mis om 12h30 en om 19h.)

  • Er is een 40dagentijdapp voor GSV'ers. Die is vooral veel gebruikt voor lelijke motivational plaatjes en aftellen hoe lang het nog duurt, maar het kan waardevol zijn om als je wilt vasten dat wel ergens (bv in die app) kenbaar te maken aan anderen. App Carlo even als je erin wilt :)

NienkeBraam

Alexandra schreef:

Vastentijd

  • Vandaag is aswoensdag en daarom haal ik vanmiddag een askruisje in de Sint-Jozefkathedraal. Ik bedacht dat anderen het misschien ook mooi zouden vinden om dit mee te maken, maar in je eentje naar een onbekende kerk is misschien een beetje spannend. Dus voel je vrij om aan te sluiten, om 16h! (Ze hebben trouwens ook een mis om 12h30 en om 19h.)

  • Er is een 40dagentijdapp voor GSV'ers. Die is vooral veel gebruikt voor lelijke motivational plaatjes en aftellen hoe lang het nog duurt, maar het kan waardevol zijn om als je wilt vasten dat wel ergens (bv in die app) kenbaar te maken aan anderen. App Carlo of Nienke even als je erin wilt :)