Deze informatie is gemakkelijk te bereiken via de link studentenpredikant onder Over de GSV in het site-menu.
In Groningen is er sinds september 2003 vanuit de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) een studentenpredikant voor studenten (voor GSV-ers evenals voor niet GSV-ers). Algemene en vaak nieuwste informatie kunt u vinden onder studenten op de site van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) te Groningen www.gvgroningen.nl.
In dit onderwerp zal alle aan GSV-ers gerichte informatie afkomstig van de studentenpredikant, ds. Huttenga, komen te staan.
U wordt verzocht opmerkingen en vragen over de geplaatste informatie in een nieuw onderwerp te plaatsen, zodat hier alleen de informatie van de studentenpredikant zelf komt te staan. Kijk voor het plaatsen wel even bij de eerdere reacties, het kan zijn dat er al een discussie gaande is over het onderwerp. Op deze manier kan een ieder die iets te weten wil komen het snel vinden. Om vragen/opmerkingen snel te kunnen vinden is het wel toegestaan een link naar het nieuwe onderwerp te posten welke door de webcie dan later een goede plek gegeven kan worden.
discussie: http://www.gsvnet.nl/portal/viewtopic.php?t=549
NIEUW - NIEUW - NIEUW - NIEUW - NIEUW - NIEUW
Enige tijd reeds zit ik in het classicale deputaatschap 'studentenpastoraat'. In die hoedanigheid denk ik na over studentenbelangen bij dit pastoraat en overleg ik met de huidig studentenpastor, ds. Huttenga, over de invulling ervan, specifiek voor de GSV. Bedenk dat de pastor er specifiek voor ons studenten is en dat we dit potentieel dus goed moeten benutten. Van de kant van ds. Huttenga is er in ieder geval alle bereidwilligheid, namelijk om er te zijn voor studenten en aansluiting te zoeken bij hun leef- en denkwereld en behoeften.
Volgende week(!) woensdag begint zijn eerste gesprekskring voor studenten, namelijk over het boek Open uw hart. De weg naar onszelf, de ander en God van Henri Nouwen. O.a. enkele GSV'ers hebben zich hiervoor al opgegeven. U kunt nog steeds meedoen. In totaal zullen er drie avonden zijn over dit onderwerp:
steeds van 20:30 tot 22:30 in de Oosterkerk. Iedereen is welkom, opgeven hoeft niet per se. (Bent u bang in het donker dan kunt u vast wel met am. De Bruijne meefietsen.)
Verder heeft u reeds kunnen lezen dat ds Huttenga nog op zoek is naar studenten die een 'studenten'dienst willen voorbereiden. Dus: heeft u ook 'wel eens' kritiek op kerkdiensten, dan hierbij de kans uw kritiek te transformeren in een constructieve bijdrage.
Voorts is er nog steeds de mogelijkheid in te stromen in zijn (belijdenis)catechisaties op woensdag 19:00.
In alle gevallen kunt u bellen met 3188078 of mailen naar t.s.huttenga@wanadoo.nl.
Voor meer info: http://www.gvgroningen.nl/studenten/stu ... ikant.html
Tenslotte, mocht u ideeën hebben over de relatie studentenpastor - GSV, hoor ik dat graag. Zo is het misschien een idee om de pastor uit te nodigen voor uw facgroep- of dispuutsavond. Ds. Huttenga voelt hier wel voor, dus, als het u ook behaagt hoor ik het graag (NB: niet hier plaatsen, zie ook 1e bericht).
Groetend namens het deputaatschap 'studentenpastoraat', Roelof Oosterhuis
van onze SP:
Een Leidse UD over geloof en wetenschap
Nog altijd een vraag:
Loopt je geloof op de RuG, of misschien zelfs aan de Hanze, echt geen gevaar?
Je leert, dat je alles bewijzen moet. Maar geloof valt niet te bewijzen. Soms moet je tegen jezelf zeggen, dat je moet ophouden met redeneren, dat je gewoon geloven moet.
Maar botst dat niet met elkaar? Doe je als christen niet teveel concessies, omdat je anders door je medestudenten niet serieus genomen wordt? Een oplossing is soms ook, dat je het gewoon naast elkaar zet, je geloof en je wetenschap. Maar ben je dan wel geloofwaardig?
Dr. Gijsbert van den Brink, UD theologie in Leiden, heeft hier onlangs een heel lezenswaardig boek over geschreven. Het is een dikke pil geworden, maar niet te duur, 17,50 Euro. En als je de inhoudsopgave goed raadpleegt, zie je al gauw wat je weten wilt.
Misschien kent iemand Van den Brink van zijn columns uit het ND, laatst nog over moslims in Nederland.
Zijn boek heet Een publieke zaak, met als ondertitel Theologie tussen geloof en wetenschap.
In feite zegt Van den Brink, dat geloof en wetenschap onvergelijkbare grootheden zijn. Je kunt ze niet zomaar naast elkaar zetten. Wetenschap abstraheert namelijk van de directe zintuiglijke ervaringen die wij opdoen met de ons omringende werkelijkheid, en trachten deze ervaringen te isoleren, te ordenen, te analyseren, te verklaren et cetera. Geloof is dan ook duidelijk onderscheiden van wetenschap. Daarom plaatst Van den Brink tussen geloof en wetenschap de theologie. Die beide, theologie en wetenschap, vallen wel met elkaar te vergelijken.
Als iemand nu zegt: ‘Ja maar, abstraheert theologie van directe zintuiglijke ervaringen?’ dan geeft de schrijver daar een bevestigend antwoord op. Hij verwijst naar Nancey Murphy, die uitgaat van het enorm groot aantal religieuze ervaringen dat bekend is.
Nu vraagt een ander zich misschien af, of dit niet erg subjectief is en of je op zulke ervaringen wel wetenschap kunt bouwen.
Het is dan heel inzichtgevend, wat Van den Brink laat zien van de geschiedenis van de wetenschapsfilosofie. Er is een tijd geweest (de tijd van het logisch positivisme), waarin men dacht dat objectief was aan te tonen wat wetenschappelijke waarheid was. Die tijd is voorbij. Men is inmiddels tot het inzicht gekomen, dat elke menselijke waarneming ‘theoriegeladen’ is (vgl. N.R.Hanson). Bij alles wat een wetenschapper waarneemt speelt zijn subjectiviteit een belangrijke rol. Tegenwoordig zoekt men een bepaalde mate van objectiviteit dan ook meer door middel van intersubjectiviteit, het elkaar becommentariëren van wetenschappers onderling met betrekking tot hun verschillende interpretaties.
Gevolg hiervan is o.a. , dat de theologie en de rest van de wetenschap weer dichter bij elkaar komen te liggen. Van den Brink pleit ervoor, dat de theologie weer meer een functie gaat vervullen in het publieke debat. Vandaar de titel: Een publieke zaak.
Vooral in hoofdstuk 7 richt Van den Brink zich heel expliciet op de verhouding tussen geloof en wetenschap. In het kielzog van Ian Barbour onderscheidt hij vier modellen: het conflictmodel: geloof en wetenschap in oorlog; het boedelscheidingmodel; het dialoogmodel en het integratiemodel. Uit het bovenstaande is al wel een beetje duidelijk, waarom hij niet voor de eerste twee kiest.
Wel kiest hij voor het derde. Wie graag wil weten waarom, raad ik aan om het boek te lezen óf, en dat is natuurlijk ook zeer aan te bevelen, de gesprekskring te volgen die voor volgende week maandag en een paar maandagen daarna in de planning staat.
Trouwens, wat denken jullie van het volgende citaat: “een antwoord dat de eeuwen door tot op vandaag hoge ogen gegooid heeft: dat het geheel van deze fenomenen … het beste verklaard kan worden vanuit woorden en daden van God die in de geschiedenis hebben plaatsgevonden.”
van onze SP, een reminder:
Ook voor jou
Van de SP
Waarschijnlijk ken je me wel.
Ik ben ds. Ton Huttenga, nu bijna twee jaar studentenpredikant voor
de vrijgemaakt-gereformeerde studenten in Groningen.
Daarvóór was ik predikant in Groningen-West en heb daar veel ervaring met verschillende studenten opgedaan.
Eén van mijn taken is: pastoraat.
Dus: als je vragen hebt of problemen, klein of groot, en je zou daar met mij wel over willen praten, ben je van harte welkom.
Je kunt natuurlijk ook gewoon eens mailen.
Mijn mailadres is: studentenpredikant@gvgroningen.nl.
Mijn telefoonnummer: 050 3188078.
Zie ook www.gvgroningen.nl/studentenpredikant.
Van de SP
Goede vakantie gehad?
Maandag 15 september begin ik weer.
Mijn telefoonnummer is dan:
06 339 74 399.
Vrijdag 26 augustus verhuis ik naar:
Werkadres: Oosterkerk, ingang S.S. Rosensteinlaan 22.
Postadres en privéadres: Pop Dijkemaweg 65 C, 9731 BD Groningen.
Mail: studentenpredikant@gvgroningen.nl.
Bezoek de site: www.gvgroningen.nl/studentenpredikant
Graag tot ziens!
Ds. Ton Huttenga
Uw WebCie ontving van de SP:
Gesprekskring
Kring van 8 of meer studenten.
Van verschillende verenigingen, studierichtingen of zonder vereniging.
Doel:
Een injectie, een stevige impuls mbt ….
Je verdiepen in, samen doen, ook elkaar leren kennen.
Onderwerpen:
Kinderdoop of volwassendoop, groei in het geloof.
Geloofsbeleving, vooral gericht op Jezus.
Als je de boekjes zelf leest, heb je er het meest aan.
Goede gelegenheid om iets te lezen.
Maandagavonden 3, 10 en 24 oktober:
Over de doop en het geloof.
Woensdagavonden 5, 12 en 26 oktober:
Over geloof in Jezus.
Zie ook www.gvgroningen.nl/studentenpredikant.
Als je graag wat dieper gaat,
Als je het leuk vindt om ook andere studenten te zien,
Als je het op prijs stelt dat er iemand bij is die er wat meer van weet,
Dan is een gesprekskring iets voor jou.
Graag even aanmelden: studentenpredikant@gvgroningen.nl
Vriendelijke groet, ds. Ton Huttenga
Je deed nog geen belijdenis
Afgelopen seizoen draaide er een groep studenten, die om specifieke redenen nog geen belijdenis deed.
We hadden goede en diepgaande discussies.
Woensdag as. start ik weer:
Om 20.00 uur in de Oosterkerk.
Dan maken we weer een inventarisatie van onderwerpen.
Hartelijk welkom.
Frequentie: één keer in de veertien dagen.
Groeten, ds. Ton Huttenga
Voorbereiding middagdienst 1 januari
Hallo allemaal,
Wie van jullie wil samen met mij de middagdiens van 1 januari in de Oosterkerk voorbereiden?
Dan ben je woensdagavond 20.00 uur as. (de 14e dus) van harte welkom in lokaal 10 van de Oosterkerk.
Je mag meedenken over de preek en over de vormgeving van de dienst.
Jouw ideeën zijn hartelijk welkom.
groet, ds. Ton Huttenga, studentenpredikant en voorganger op 01 01 06
Gesprekskringen
Door de Studentenpastor
Op de maandagavonden
30 januari, 6 en 13 februari over
‘kinderdoop, volwassendoop, overdoop’
Boekje: J. van Bruggen: Het logo van het geloof. Over de doop.
Op de woensdagavonden
1, 8 en 15 februari over
‘Omgang met God’
Boekje: José v.d. Plas, Harmen Talstra, Johan Visser:
Dagelijks leven met God.
Een lees- en werkboek over christelijke spiritualiteit.
Plaats: lokaal 10 Oosterkerk
Tijd: 20.30-22.00 uur
Graag aanmelden bij
Ds. Ton Huttenga, studentenpredikant@gvgroningen.nl; 06 339 74 399
Van de Studentenpastor: mei 2006
Nu kan het nog!
Even een signaal van mijn kant:
Van 6 juni tot 6 juli heb ik een maand studieverlof.
Dus: wanneer jij overweegt contact met mij te zoeken
of iemand zou willen adviseren om dat te doen:
doe het zo spoedig moegelijk!
Ds. Ton Huttenga
studentenpredikant@gvgroningen.nl06 339 74 399
Zondagmiddag 19 novemberis er weer een studentendienst om 16.30 uur in de Oosterkerk.
Thema:'Wie is mijn naaste?'
(Lucas 10: 25-37)
Gekozen in het verlengde van de Micha-campagne en de voorlichting van sea (students experience asia).
Gesprekskringen voor studenten
Hierbij wijs ik op de volgende kringen:
Als je mee wilt doen, graag aanmelden uiterlijk 29 januari.
Voor info: studentenpredikant@gvgroningen.nl; 06 339 74 399
Zie ook www.gvgroningen.nl> studenten > predikant
Graag tot ziens, ds. Ton Huttenga
‘Kom ik dan in de hel?’
Door ds. Ton Huttenga, studentenpredikant GKv Groningen
Jij of u herkent dat wel. Je kwam in gesprek met iemand die niet gelooft. Zij of hij ontdekte, dat je gereformeerd ben oftewel christelijk en stelt je geïnteresseerde vragen. Jij vertelt over steun, die je ervaart van God. Je zegt ook iets over de hemel: dat je het fijn vindt, dat je daar later naartoe mag. Reactie van die ander: ‘En als je nu niet christelijk bent, waar kom je dan?’ Je aarzelt. Dit is een heikel onderwerp. Maar je voelt je verplicht tot een antwoord. ‘In de bijbel staat, dat je dan in de hel komt.’ En dan klinkt de vraag, die je al wel aan zag komen: ‘Kom ík dan in de hel?’
Stel je nu voor, dat je ja zegt? Is dat niet vreselijk hard? De hel is een verschrikking. Je wenst die aan niemand toe. Vaak zoeken we daarom een escape. ‘Daar oordeel ik niet over. Daar gaat God over.’ ‘Je kunt altijd nog tot geloof in Jezus komen. Dan mag je naar de hemel.’
Deze reacties zijn best waardevol. Wij kunnen niet bepalen, hoe God in alle situaties van mensen over wie Hij oordelen zal, wikt, weegt en beschikt. En vooral jongeren hebben nog een heel leven vóór zich. Daarin kan God hen nog op allerlei manieren confronteren met zijn evangelie.
Maar deze antwoorden hebben wel iets ontwijkends.
In de bijbel wordt gesproken over dit leven én over een leven hierna. In de bijbel worden die beide levens ook met elkaar verbonden. Als je in dit leven God dient, mag je na je sterven genieten van een perfecte samenleving en vooral van de omgang met een perfecte God. Als je in dit leven God niet dient, mis je dat allemaal. Je zult ook op de één of andere wijze ervaren hoe verschrikkelijk dat is.
Dit bijbelse spreken heeft natuurlijk niet als doel om te definiëren, ‘hoe het zit en hoe het gaat wanneer je niet gelooft.’ Het behelst een waarschuwing en een waarschuwing tracht te voorkomen, dat het vreselijke gerealiseerd moet worden.
Twee voorbeelden: Als iemand aan Jezus vraagt: ‘Heer, zijn er maar weinigen die worden gered?’ spoort Jezus hem aan om zelf alle moeite te doen om door de smalle deur naar binnen te gaan. Als je dat niet doet, sta je straks buiten. Daar zul je jammeren en knarsetanden. (Lucas 13: 22-28). Tegen onbarmhartige mensen zal Jezus, wanneer Hij terugkomt, zeggen: ‘Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.’ (Mat. 25: 41)
God en Jezus nemen zichzelf én de mensen serieus. Zij hebben de wereld iets onvergelijkelijk moois te bieden. Zij hebben daar alles voor over gehad. Zonder deze oplossing blíjven de problemen en rampen waar de wereld nu onder gebukt gaat. De bijbel voorspelt ons zelfs, dat de wereld daar aan ten onder gaat. God en Jezus waarschuwen: ‘Er kan een moment komen, dat je vreselijk spijt hebt.’ God en zijn Zoon willen met mensen een relatie. In een relatie moet het van twee kanten komen. Dat geldt van de verhouding tussen mensen onderling. Dat geldt ook van de verhouding tussen mensen en God.
‘Kom ik dan in de hel?’ Als iemand die vraag stelt, doet zij iets bijzonders. Ze kan ook zeggen: ‘Hoe denken jullie als christenen vanuit jullie perspectief over mensen die geen christen zijn?’ Zij kan dan zelf nog buíten het antwoord blijven. Ze neemt kennis van de christelijke levensbeschouwing en ‘that’s it.’ Maar door de vraag ‘kom ik dan in de hel?’ trekt zij de christelijke levensbeschouwing in zekere zin naar zich toe. Zij of hij houdt in elk geval de optie open, dat de christelijke kijk op de toekomst voor haar of hem serieus is. Als christen moet je daar, natuurlijk, dankbaar op ingaan.
Waarom blijft dit dan toch zo moeilijk? Omdat wij als christenen zovaak misbruik hebben gemaakt van de hel. Wij hebben bijvoorbeeld met behulp van de hel wel eens ons negeren van niet-gelovigen verdedigd en misschien doen we dat nog wel. Veel van onze medemensen weten dat en voelen zich gekwetst. Zij ervaren christenen als harde mensen. Tegelijk begrijpen christenen steeds beter, dat je als burger met je medeburgers moet samenleven en samenwerken. Maar ook onder christenen zelf rijzen er problemen. Sommige jongeren die opgroeien in een kerkelijke omgeving ervaren dat zij niet kunnen geloven. Als je serieus met hen spreekt, blijkt er inderdaad een grote mate van onmacht te zijn. Er zijn er zelfs, die zich erg inspannen maar die het gevoel van verbondenheid met God op geen enkele manier te pakken krijgen. Verder realiseren wij ons steeds meer, dat de bijbel, o.a. wanneer het over de toekomst gaat, veel metaforen gebruikt. Het spreken over de hel wordt door dit alles niet gemakkelijker. Hoe moet je het dan doen?
Mijn mening is, dat je goed rekening moet houden met de mens die je voor je hebt én met de huidige situatie waarin hij en jij allebei leven. Constateer je vooral onmacht, dan kun je zeggen: ‘Ik vind het jammer dat je niet geloven kunt. Ik vind dat jammer voor vandaag, maar ook voor het leven dat komt.’ Loop je tegen pure onwil aan en tegen een hard verzet, dan zou je dit kunnen zeggen: ‘Ik schrik hiervan. Vooral omdat ik nu ook aan het leven na dit leven denk.’ Weinig woorden maken vaak meer indruk dan vele. Hoe meer grote woorden je gebruikt, des te sterker devalueren ze. Wat wil je overdragen? Dat Gods liefde groot is én dat je die dus niet verspelen moet. Doe er alles aan om ervoor te zorgen, dat dát binnenkomt.
‘Kom ik dan in de hel?’ Deze vraag kan een kans zijn. Als het een provocatie is, merk je dat vanzelf. Maar zelfs dan kan het een uitdaging zijn.
Literatuur
J. Hoek, Hoop op God, Eschatologische verwachting, Zoetermeer, 2e druk, 2004
T.H. v.d. Hoeven, Het imago van satan: een cultuur-theologisch onderzoek naar een duivels tegenbeeld.
C.S. Lewis, Brieven uit de hel. Amsterdam, 9e druk, 1959
K. Schilder, Wat is de hel? Kampen 1932
Hallo,
De verhouding tussen Wet en Evangelie blijft intrigeren. Kun je, als je gelooft in genade, nog wel met geboden of zelfs met oordelen aan komen zetten? Heeft Jezus de wet niet afgeschaft? Is vooral niet de geweldige liefde van God belangrijk? Deze vraag behandel ik zondagmorgen 18 maart in de dienst van 9.30 uur in de Opstandingskerk, P.C. Hooftlaan 48. Ik doe dit aan de hand van de bekende geschiedenis van 'Jezus en de overspelige vrouw' (Johannes 8: 1-11). De preek wordt ondersteund door een beamer-presentatie. Ieder die belangstelling heeft voor dit onderwerp is hartelijk welkom.
Ds. Ton Huttenga, studentenpredikant GKv Groningen
Is uw gemeente een herberg voor studenten?
Utrecht, 9 mei 2007 - Voor de tweede keer op rij coördineert ook dit jaar IFES-Nederland weer een zondag waarin aandacht wordt gevraagd voor de relatie tussen student en gemeente. Deze zondag staat in het teken van de specifieke groep binnen de kerk, namelijk zij die studentgemeentelid zijn. Waarom is het nu belangrijk om nu juist voor deze groep een zondag te organiseren?
Studentgemeenteleden: eigenwijs en opbouwend
Studenten. U kent ze vast wel. Ze lopen soms in en uit. Misschien hebt u wel een dubbel gevoel bij hen. Aan de ene kant: jonge mensen, soms heel bewust met het geloof bezig. Zij hebben nog veel mogelijkheden. Kunnen nog veel dingen leren. Aan de andere kant: tikkeltje eigenwijs, moeilijk grip op te krijgen. Maar ook: deel van uw gemeente. Het blijkt dat van de 500.000 studenten die in Nederland studeren, slechts 6% actief christen is. Hoewel hierin een reden tot zorg ligt, zit hierin ook een hoopvolle verwachting. Die studenten die actief christelijk zijn, zijn de kerkraadsleden van morgen; zij kunnen een wezenlijke inbreng hebben in de kerk na afronding van hun studie.
Gemeenten hebben de kans de relatie tussen student en gemeente te bevorderen!
Als koepelorganisatie van christelijke studentenverenigingen hoort IFES-Nederland steeds vaker het verhaal van de student die tussen wal en schip valt van de verschillende kerkelijke gemeenten. Dit kan een gevolg zijn van weinig tot geen zorg voor de student in zijn gemeente waardoor hij het zicht op de weg naar de kerk kwijtraakt. Bovendien is het helemaal niet meer vanzelfsprekend dat iemand na zijn studie zich weer gaat binden aan de plaatselijke gemeente. Er ligt wat ons betreft nood en verantwoordelijkheid voor de plaatselijke gemeente waar niet lichtvaardig aan kan worden voorbijgegaan. Gelukkig hebt u als gemeente de mogelijkheid bij te dragen aan een bevordering van de relatie tussen student en gemeente. IFES-Nederland beschikt over een informatiepakket waarin u als gemeente over voorbeelden en handvatten leest voor het vormgeven van de relatie student en gemeente.
Hoe kan uw gemeente een herberg voor studenten zijn?
Het is als in Nehemia 3 en 4: Een ieder heeft een taak in de bouw van de muur, een ieder is hierin onmisbaar. Studenten stappen uit de kerk doordat zij zich niet begrepen voelen, studenten maken een zoektocht door in studie, in veranderende woonplaats en in het definiëren van hun geloof. Kerken hebben hierin een ondersteunende taak, een taak die met hulp van IFES-Nederland vorm kan krijgen. Zodat kerken oog hebben voor studenten, en studenten hart voor de gemeente.
Hoe kerken vorm kunnen geven aan hun gemeente als herberg: zondag 10 juni
IFES-Nederland geeft aan dorpsgemeenten het advies om op zondag 10 juni 2007 extra aandacht te geven aan aankomende studenten. Voor de invulling van deze zondag heeft IFES-Nederland een informatiepakket samengesteld waar ondermeer een bijbelgedeelte en een preekschets wordt aangereikt. IFES-Nederland beveelt juist deze zondag van harte bij u aan omdat dan de meeste examens achter de rug zijn en aankomende studenten zich gaan voorbereiden op hun vervolgopleiding. Een van de meest eenvoudige dingen die u kunt doen is voor studenten bidden en na de dienst met hen koffiedrinken, vragen waar zij gaan studeren en hun gegevens noteren en doorgeven aan uw collega in een universiteitsstad of een vertegenwoordiger van een van de IFES-verenigingen. Aldus spreken wij de hoop uit dat zondag 10 juni een aanzet mag zijn voor een duurzame relatie tussen student en gemeente!
Van de studentenpredikant
Catechisaties
Deze beginnen eind september weer.
De startavond is op dinsdag 25 september om 19.00 uur.
Ik geef dan informatie over hoe de catechisatie wordt ingericht,
over belijdenis doen en over als je daar nog niet aan toe bent.
Gesprek
Wil je ergens over praten:
Mail of bel of spreek in op de voice-mail.
Correspondentie per mail kan ook.
Gespreksgroepen
Op de maandagavonden 1, 8 en 22 oktober:
Onderwerp: Confrontatie!
Over vragen als:
Zijn gereformeerden zwartkijkers óf nemen evangelischen het allemaal wat te gemakkelijk?
Zijn gereformeerden wel radicaal genoeg, maar hoe moet je radicaliteit invullen?
Vaak zegt men, dat je Jezus moet volgen, maar kán dat eigenlijk wel?
Is geloofsdoop óf kinderdoop hét bijbelse antwoord of .........?
Op de woensdagavonden 3, 10 en 22 oktober:
Onderwerp: Verdieping
Hoe sta je tegenover jezelf, tegenover je naaste, tegenover God?'
Mag jij zelf eigenlijk wel voorop staan?
Bespreking van het boekje van Henri Nouwen:
'Open uw hart. Over de relatie met je zelf, de naaste en God.'
Heb je interesse: reageer dan.
Heb je behoefte aan een andere gespreksgroep over een ander onderwerp, laat het me ook weten.
Voor meer info studentenpredikant@gvgroningen.nl